همراه با كافه كتاب رسانه بيداري؛

لذت کتاب خوانی با صرف یک لیوان چای

بايكوت كتب و اثار فاخر انقلاب اسلامي و ترويج كتب غربي و سوكولار در مراكز فرهنگي و بعضي از كتاب فروشي ها شهر كاملا هدفمند و با برنامه صورت مي گيرد

به گزارش عروج؛شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که برای مطالعه کتاب به دنبال گوشه‌ای دنج و یک فنجان چای بگردید، اگر چنین است به نظر می‌رسد که سر زدن به یک کافه کتاب می‌تواند حس خوبی را به شما بدهد. مجموعه فرهنگی رسانه بیداری شهر اهواز چندین سال است که در حوزه توزیع کتاب فعالیت می کند، و به تازگی اقدام به راه اندازی کافه کتابی در مرکز شهر اهواز نموده که متن زیر حاصل گفتگوی ما با شهرام رستمی فر مدیر این مجموعه می باشد.
 

شهرام رستمی فر + رسانه بیداری

 

شهرام رسمتی‌‌فر در گفتگو با خبرنگار عروج با اشاره به فعالیت‌های مجموعه فرهنگی رسانه بیداری اظهار داشت: مجموعه فرهنگی رسانه بیداری از سال ۸۹ فعالیت خود را در قالب  مرکز توزیع محصولات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آغاز نمود و به مرور زمان با توسعه فعالیت به یک این مرکز سپس به کافه بیداری به هدف پاتوقی برای اهالی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی تبدیل شد.

 

وی با بیان اینکه  مجموعه فرهنگی رسانه بیداری یک موسسه خودجوش و مردمی بوده  هدف از راه اندازی این مرکز را پر کردن خلا توزیع محصولات فاخر انقلاب اسلامی و پل ارتباطی بین نویسندگان و فعالین عرصه تولید انقلاب اسلامی با علاقمندان به این آثار دانست و ی افزود:  این مجموعه ابتدا توسط ۴ نفر با استفاده از منابع مالی شخصی آغاز به کار کرد و در حال حاضر نیز به لطف خدا با بودجه موسسین و کمک دوستان در حال فعالیت است. و تاکنون هیچ ارگان دولتی و نهادهای انقلابی از فعالیت های این مرکز حمایت مالی نکرده است.

 

مدیر مرکز فرهنگی رسانه بیداری به تشریح چگونگی راه اندازی این مجموعه پرداخت و گفت:  با یک اسیب شناسی اجمالی بعد از فتنه ۸۸ به این‌نتیجه رسیدیم آثار فاخر انقلاب اسلامی به راحتی در دسترس مخاطب خود قرار نمی گیرد یک مستند و یک کتاب در چرخه توزیع طبقه روشنفکری بایکوت شده و مانع دسترس مخاطب به ان می شود حتی کتبی که رهبر انقلاب تقریض کرده بودند به سختی در دسترس مخاطب قرار می گرفت و بعضا به چاپ مجدد نمیرسید و یا مستند بصیرت افزایی که برای تهیه ان بچه های حزب الهی شهر باید به شهرهای دیگه رجوع می کردند . پرکردن خلا این حلقه هدف اصلی ایجاد این مرکز بود.
 

رستمی‌فر با بیان اینکه با راه اندازی مرکز توزیع رسانه بیداری کتاب‌های  و محصولات فاخر  انقلاب اسلامی به راحتی به دست مخاطب می‌رسد، عنوان کرد:  چون قالب حلقه توزیع محصولات فرهنگی در حوزه کتاب و سی‌دی در دست طبقه روشنفکران غرب بود سبب شد که محصولات فرهنگی انقلابی در بایکوت رسانه‌ای قرار بگیرند و به چرخه توزیع نرسند.

 

مدیر مجموعه فرهنگی رسانه بیداری افزود: بایکوت کتب و اثار فاخر انقلاب اسلامی و ترویج کتب غربی و سوکولار در مراکز فرهنگی و بعضی از کتاب فروشی ها شهر کاملا هدفمند و با برنامه صورت می گیرد به طور مثال کتاب  جامعه شناسی ۲۲ خرداد که  مقام معظم رهبری در سخنرانی‌ها به  طور غیر مستقیم در سال ۸۸ به برخی از مطالب آن اشاره کردند توسط برخی از کتابفروشی‌های بزرگ شهر بایکوت می شد. و حتی از ویترین بعضی از کتاب فروشی ها برداشته می شد در صورتیکه  اوایل سال ۹۰ توانستیم در همان ماه اول ۱۰۰ جلد از این کتاب را به دست مخاطب برسانیم.

 

وی ادامه داد: کتابفروشی‌های بزرگ حاضر بودند این قبیل کتاب ها را از کتابفروشی‌هایی مثل رسانه بیداری جمع آوری و با نگهداری در انبارها از رسیدن به دست مخاطب جلوگیری کنند.

رستمی‌فر با بیان اینکه برخی از کتابفروشی‌های بزرگ سطح شهر از کتاب شعرایی که در زمینه اعتقادات دینی با ما متقابل هستند را توزیع می‌کنند، بیان کرد: نیروهای انقلابی به فضایی برای رقابت احتیاج دارند اما متاسفانه در  فضاهای فکری انقلاب اسلامی و فکری محتوایی عقب هستیم.

 

وی با اشاره به تاثیر فعالیت مجموعه فرهنگی رسانه بیداری در گفتمان فضای شهری اهواز ، گفت: ابتدا مجموعه باید در کار خود چند تاثیر را مشاهده کند زیرا حرکت ما یک حرکت مردمی است و حرکت خودجوش با حرکت  دولتی بسیار متفاوت است. حرکت خودجوش  حرکتی است که مشقت کاری آن زیاد و سرعت تاثیرگذاری ان کند ولی موثرتر و مفید تر خواهد بود بطور مثال یکی از تاثیرات مجموعه رسانه بیداری تغییر ذائقه برخی از کتابفروشی‌ها بود.

مدیر مجموعه فرهنگی رسانه بیداری تصریح کرد: رسانه بیداری به مکانی تبدیل شده کتابفروشی که در فضای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیست به خاطر اینکه مخاطب خود را از دست ندهد با تغییر ذائقه به سمت کتاب‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و رهبری آمدند.

 

وی با بیان اینکه  یکی از تاثیرات  مرکز رسانه بیداری  این بود که توانست با تغییر ذائقه برخی از کتاب فروشی ها و مخاطبان همراه باشد، افزود: فضای حزب الهی ما یک فضای کاملا بسته‌ای بود و حتی کتاب های شهید مطهری موجود هم یک کتاب سانسور شده بود و خیلی از نویسندگان  انقلاب اسلامی عمدا بایکوت می‌شدند.

 

مدیر مجموعه فرهنگی رسانه بیداری گفت: ما را  تهدید می‌کردند که اگر برخی از کتاب ها را جمع نکنید تعطیل می‌شوید اما ما استقامت می‌کردیم. در حال حاضر کتاب های برخی از نویسندگان انقلابی که کسی آن‌ها را  نمی‌شناخت در دست بچه های حزب‌الهی قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه مخاطبان کتاب به سمت کتاب هایی با مضمون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سوق یافتند، بیان کرد: کتاب فروشی‌هایی مانند رسانه بیداری و اسوه بر خلاف سایر کتاب فروشی‌های بزرگ که حامی دارند هیچ پشتیبانی ندارند و برای ما جای

سوال دارد که چرا نهادهای انقلابی از کتابفروشی‌هایی مانند رسانه بیداری دیدن نمی‌کنند و پاتوق  خود را در این مکان‌ها برگزار نمی کنند.

 

رستمی فر هیئت های مذهبی را یکی از مناسب ترین مکان ها برای معرفی و توزیع کتاب‌های انقلابی دانست و عنوان کرد: رسانه بیداری توانست کتب و اثار فاخر انقلاب اسلامی به دست مخاطبان خود در شهرهای دیگر استان که فاقد کتابفروشی انقلاب اسلامی می باشد برساند . بطور مثال طرح فرزندان ایران  در زمینه توزیع نوشت افزار ایرانی اسلامی در بیش از ۱۵ شهرستان استان توانست بحمداله  بین خانواده ها تغییر ذائقه ایجاد کند و انها تشویق به تهیه از نوشت افزار ایرانی اسلامی نماید.

 

وی گفت: در گذشته اگر به فردی می خواستند لقب انقلابی دهند این فرد می بایست کتاب های زیادی از جمله تفاسیر و مبانی بزرگان را مطالعه می‌کرد تا در زمره بچه انقلابی قرار بگیرد و حتی به خاطر اعتقادی که به انقلاب پیدا کرده بود زیر شکنجه‌های رژیم حرفی نمی‌زند.

مدیر مجموعه فرهنگی رسانه بیداری تصریح کرد: بچه‌های ۱۷ ساله امروزی در چنین فضاهایی نیستند به طوری که برخی از بچه های مذهبی و مسجدی ما در دانشگاه با وجود اینکه به اصول نظام شبه وارد می‌شود؛ حرفی نمی‌زنند و در پاسخ به اینکه چرا حرفی نزدید می‌گویند صلاح نیست که الان حرفی بزنم.

 

وی افزود: در صورتی که شهید علم و الهی و حکیم و مجدزاده و… از جمله افرادی بودند که دوران دبیرستان کسی جرات نداشت حرف بزند اما در حال حاضر به دلیل اینکه از لحاظ تئوری و مبانی  فکری انقلاب اسلامی  جوانان دچار خلا می باشند دیگر نمی‌توانند حرفی بزنند و به سیاه لشکر تبدیل شدند که در برهه های مثل انتخابات ها و… که ما به انها احتیاج داریم به وسط میدان میایند.

 

رستمی فر با بیان اینکه قدرت تحلیل و تفکر از نسل جوان امروزی گرفته شده ، ادامه داد: یکی از اشکالات بزرگ ما این است که بچه‌های ما از لحاظ فکری و تئوریکی به سمت پوچی می‌روند و مکان هایی مثل رسانه بیداری می‌توانند با توزیع کتاب های فاخر به ارتقا مبانی فکری قوی  بچه‌های انقلابی کمک کنند.

 

وی تصریح‌کرد: کافه کتاب  برای جوانان  انقلابی یک پاتوق باشد که کارگاه های مختلف در ان در حال انجام می باشد از حلقه صحیفه خوانی و نقد فیلم و شب های خاطره  مدافعان حرم، رزمندگان و کسانی که در بهبوهه فعالیت های انقلابی و جنگی بودند با حضور در چنین مکان‌هایی به تشریح خاطرات خود برای جوانان اقدام کند زیرا این روندکاری تاثیر خوبی دارد اما متاسفانه بچه‌ها پای کار نیستند و همین عامل سبب می‌شود رمقی برای ادامه به وجود نیاید.

 

 

 

مدیر مجموعه فرهنگی رسانه بیداری گفت: فضای شعری کنونی قالب انقلابی دارد چون این موضوه مدیون حضرت آقا است در صورتی که نباید حضرت آقا پرچم دار باشند و ما پشت سر ایشان حرکت کنیم. حضرت آقا  با شکل دادن جلسات شعر  پرچم دار شد و الا هر کسی برای نشستن در جلسه شروع به شعر گفتن کرده است.

 

وی افزود: همین عامل سبب شد انجمن شعر برخی از شهرها راه اندازی شوند و بچه‌های انقلابی با جمع شدن در کنار یکدیگر شروع به شعر گفتن کردند و حتی میتوانند در آینده در فضای استان خودشان حرفی برای گفتن داشته باشند. فضای فرهنگی شهر اهواز نسبت به هنر کاملا بسته است در صورتی که حضرت آقا می فرمایند فرهنگ و هنر خاکریز فتح نشده انقلاب است.

 

رستمی فر با بیان اینکه پاتوق شدن مکان هایی مانند رسانه بیداری یا هرجای دیگری سبب می شود که  ابتدا فضای ذهنی بچه حزب الهی‌ها باز و در نگاه‌ها تفاوت ایجاد شود، عنوان کرد: اگر زندگی نامه شهدا و اسطوره‌ها را مطالعه کنند دیدگاهشان نسبت به زندگی تغییر می‌کنند. آقای پناهیان می‌گویند وقتی که کتاب سلام بر ابراهیم را مطالعه کردم نگرشم تغییر به طوری که می توانم زندگی‌ ام را به دوقسمت قبل از مطالعه سلام بر ابراهیم و بعد از مطالعه این کتاب تقسیم کنم.

 

وی تصریح‌کرد: درباره این جمله آقای پناهیان در تمام مساجد اهواز پوستر زدیم که آقای پناهیان درباره کتاب سلام بر ابراهیم چنین حرفی را گفتند  در سه فروشگاه فروش کتاب های انقلابی تعداد فروش کتاب سلام برابراهیم به ۵۰۰ جلد نرسید و این موضوع می طلبد که دغدغه ها عوض شوند.

 

مدیر مجموعه فرهنگی رسانه بیداری  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نهادهایی از جمله سازمان تبلیغات اسلامی از کتابفروشی‌هایی مانند رسانه بیداری در راستای رفع مشکلات حمایتی داشتند، گفت: مشکل بزرگی که ما داریم زیاد بودن تعداد نمایشگاه‌ها است. یعنی ارگان های دولتی  راحترین حالت ممکن را برای نمایشگاه انتخاب می‌کنند که این بدترین مشکل برای مراکز توزیع کتاب های انقلاب اسلامی است.

 

وی افزود: برگزاری نمایشگاه در سطح شهر به معنای تعطیل کردن کتابفروشی بوده که این روش خیانت بزرگی  است حتی اگر من نیز در این نمایشگاه شرکت کنم زیرا کتابفروشی را از حالت یک پاتوق فکری خارج و از لحاظ اقتصادی تعطیل می‌شود.