فرصت طلایی وحدت عاطفی جامعه به برکت خون شهید حججی

به گزارش عروج؛ پس از شهادت شهید حججی و عکس العمل و توجه ویژه مردم و هنرمندان به این شهید بزرگوار لازم دیدیم ابعاد مختلف این رویداد را بررسی نمائیم. لذا با یکی از چهره های هنری خوزستان در این رابطه به گفتگو نشستیم. حجت الاسلام سیدمهدی شفیعی شاعر جوان خوزستانی در گفتگو با پایگاه […]

به گزارش عروج؛ پس از شهادت شهید حججی و عکس العمل و توجه ویژه مردم و هنرمندان به این شهید بزرگوار لازم دیدیم ابعاد مختلف این رویداد را بررسی نمائیم. لذا با یکی از چهره های هنری خوزستان در این رابطه به گفتگو نشستیم. حجت الاسلام سیدمهدی شفیعی شاعر جوان خوزستانی در گفتگو با پایگاه خبری عروج درخصوص ایثارگری و نحوه شهادت شهید حججی اظهار داشت: این امر هم از لحاظ اجتماعی و هم از لحاظ هنری قابل بررسی است.

وی با اشاره به انتشار تصاویر متاثرکننده از نحوه اسارت این شهید ادامه داد: مساله شهید حججی اتفاق خاصی است. آنچه بنظر می رسد آنکه این الطاف از جانب خداوند متعال به جامعه ما می تابد.

حجت الاسلام شفیعی یادآور شد: آنچه امروز در جامعه به آن احتیاج مبرم است و مقام معظم رهبری نیز تاکید ویژه ای بر آن دارند، وحدت می باشد.

وی با تاکید بر اینکه وحدت جامعه تحت هر شرایطی باید حفظ شود، خاطر نشان کرد: وحدت نظام باید باوجود تمام اختلاف نظرها، رقابت های سیاسی و اجتماعی حفظ شود.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه یکی از راه های حفظ وحدت دست گذاشتن بر روی عواطف و مبانی مشترک است، گفت:دستیابی به این وحدت گاهی تحلیلی و گاهی با استفاده از مفاهیمی همچون شهادت است.

وی  با بیان اینکه رهبری به عنوان دیده بان امت اسلامی است، افزود: در برخی موارد اتفاقاتی رخ می دهد که عواطف مشترک جناح های سیاسی با تمام اختلاف نظرها و رقابت های سیاسی جریحه دار می شود.

حجت الاسلام شفیعی با اشاره به اینکه این مبانی مشترک، مفاهیم ارزشی است، افزود: اتفاقاتی همچون نحوه شهادت شهید حججی یک‌تلنگر برای کل جامعه است تا مردم بدانند کسانی هستند که اینگونه ایثار کنند.

وی با بیان اینکه خون شهدا یک محور وحدت برای جامعه است، یادآور شد: افرادی که از جامعه ارزشی و مذهبی فاصله گرفته اند هنوز ریشه هایی از این مفاهیم در وجودشان قرار دارد.

شاعر خوزستانی با اشاره به اینکه این امر اهمیت دارد که وحدت بر چه محوری شکل می گیرد، خاطر نشان کرد: در برخی موارد وحدت حول محورهای نامقدس شکل می گیرد که قطعا امر نامبارکی است.

وی با بیان اینکه این اتفاقات (شهادت محسن حججی) از نظر اجتماعی نه تنها تلنگری برای جامعه هستند بلکه جزو محورهای ارزشی هستند که وحدت حول آن‌ها شکل می‌گیرد، گفت: به عقیده بنده شهادت محسن حججی به ویژه با انتشار عکس ایشان سبب شد که عواطف تمامی اقشار جامعه برانگیخته شود.

وی وحدتی که براساس ارزش شکل گرفته باشد را مقدس عنوان کرد و در پاسخ به وسالی مبنی براینکه با توجه به حوادث اخیر وظیفه جوانان انقلابی چیست، افزود: روایتی وجود دارد که می‌گوید در ایام عمر برای انسان‌ها نسیم‌هایی از خداوند در اختیار انسان‌ها قرار میگیرد که آدم ها نباید آن‌ها را از دست بدهد اما جامعه انسانی مختار است و این سبب می‌شود که هیچ تضمینی برای استفاده مناسب از این نعمت‌ها وجود نداشته باشد.

ایشان تصریح‌کرد: بنابراین وظیفه جوانان انقلابی به ویژه پیشگامان جامعه ما از جمله افرادی که در جامعه تاثیرگذاری بیشتری دارند استفاده از سرمایه عظیمی  است که خداوند در اختیار آن‌ها قرار داده و دیگر اینکه از این اسرمایه‌ها در راستای همان مفهوم ارزشی که برایش در نظر گرفته شده؛ بهره ببرند.

شفیعی با بیان اینکه شهید حججی با برکت خونش عاطفه‌ای مشترکی  را به وجود آورد، گفت: اتفاقی که بعد از شهادت شهید حججی رخداد این است که عاطفه مشترک بین هنرمندان شکل گرفت به طوری که از اهالی سینما، شعر، موسیقی، نقاشی و سایر هنرهای مختلف با ارائه واکنش‌های مختلف نسبت به این اتفاق ابراز تاسف کردند.

نویسنده کتاب "مرز ما عشق است"با اشاره به وظیفه هنرمندان در تثبیت ارزش شهادت شهید حججی عنوان کرد: هنرمندان جامعه ما باید برای ارزش و عاطفه‌ای که در سطح کشور و جهان ایجاد شده را با هنرهای خود تثبیت و در حوزه کاری خود به یک اثر تبدیل کنند سپس به مرحله توزیع در جامعه برسانند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه جریاناتی امکان دارد عاطفه به وجود آمده را تهدید کند، بیان‌کرد: یکی از خطرات این است که  از فضای به وجود آمده نتوانیم یک عاطفه ثبیت شده ارزشی ایجاد کنیم اما اگر این فضای ایجاد شده در جامعه تثبیت شود هیچ خطری نمی‌تواند آن را تهدید کند.
وی با بیان اینکه جامعه ما باید حول مفاهیم ارزشی به وجود آمده توسط شهید حججی  یک پله رشد  و در این پله بماند، تصریح‌کرد:  رسانه‌ بدون هنر، سیاست بدون هنر و بحث‌های علمی بدون هنر توان تثبیت اجتماعی حال خوش معنوی ایجاد شده در فضای کنونی را ندارند. اگر رسانه‌ها در مدت زمان طولانی به مسائلی مانند شهادت شهید حججی بپردازند اما این پرداختن‌ها با هنر همراه نباشد؛ نمی‌تواند تاثیر مورد نیاز در جامعه را ایجاد کنند.

ایشان با اشاره به پیاده اربعین و رابطه به ثمر نشستن این برنامه مذهبی توسط هنر گفت: پیاده روی اربعین تاثیرات خود را دارد اما اگر هنر برای تثبیت این برنامه مذهبی به میدان نیاید امکان دارد خیلی از آثار و برکتی که دارد را از دست بدهیم.

وی افزود: مفاهیم ارزشی یک تمدن و یک تفکر ارزشی یک جامعه هرچند که جز حقیقت هستند اما اگر نتوانند در قالب هنر به جامعه عرضه شوند از بین می‌روند و باید دانست که  تثبیت رشد اجتماعی کار هنر است.

وی با بیان اینکه ما باید شکر گذار و پاسدار خون شهدا باشیم عنوان کرد: شکر گذاری از خون شهدا باید تنها زبانی نباشد  بلکه این شگرگذاری در عمل دیده و  از نعمت‌هایی که از جانب خداوند می‌رسد به خوبی از آن‌ها استفاده کرد.