درآمیختگی توانمندی هنر و تعهد اجتماعی در آثار شاعران انقلابی

مجموعه شعر «مه باران» سروده دكتر حامد صافي روز گذشته ۲۹ آذرماه با حضور شاعران و علاقه مندان شعر و ادب انقلاب اسلامي در دانشگاه شهيد چمران اهواز رونمايي شد

به گزارش عروج؛ مجموعه شعر «مه باران» سروده دکتر حامد صافی روز گذشته ۲۹ آذرماه با حضور شاعران و علاقه مندان شعر و ادب انقلاب اسلامی در دانشگاه شهید چمران اهواز رونمایی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در این مراسم گفت: حقیقتاً چاپ کتاب کمتر از تولد یک فرزند زحمت ندارد. وقتی کتابی از یک نویسنده به چاپ می‌رسد همه زحمت‌هایش به ثمر می‌نشیند و لحظه شیرینی برای او رقم می‌خورد. تلاش دکتر حامد صافی در چاپ این مجموعه شعر قابل تقدیر است.

 

 

وی از عدم حضور جوانان در چنین برنامه‌ای اظهارگله‌مندی کرد و گفت: چرا جوانان ما نباید در این گونه جلسات بیایند به کسی که کاری را انجام داده است خدا قوتی بگویند و به او تبریک بگویند. ای کاش در این موارد جوانان بیشتر همدیگر را حمایت کنند و جلسه بیش از این پر می‌شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی افزود: با توجه به رسالت نسل متعهد، جمعیت کم و زیاد نباید در روحیه ما تأثیر داشته باشد. اگرچه باید تلاش کنیم برنامه‌ها را به گونه‌ای که جلوه و نمایشی از حرکت‌های برخاسته از انقلاب اسلامی باشد، برگزار کنیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان ضمن تقدیر از دکتر حامد صافی سراینده این اثر گفت: یکی از آثار انقلاب اسلامی انعکاس دلمشغولی‌ها، دردها، رنج‌ها، آرمان‌ها و ارزش‌های مردم است. شاعر بی‌تفاوت کافه‌نشین‌ شاعر انقلاب اسلامی نیست. شاعر انقلاب اسلامی آن کسی است که ذوق و قریحه خداداد را به میدان می‌آورد و بخشی از رسالت پیامبران را انجام می‌دهد؛ گاهی یک غزل، یک رباعی، یک قصیده پیامی را منتقل می‌کند که ده‌ها کتاب و سخنرانی در انتقال آن پیام این اندازه نمی‌توانند مؤثر باشند.

وی تأکید کرد: باید از نسل شعرای برخاسته از انقلاب اسلامی از این بابت به طور متفاوت و مضاعف تقدیر کنیم. انقلاب اسلامی نسلی را به میدان ‌آورد که در حوزه توانمندی و کارآمدی، تخصص آنها در شعر غیر قابل انکار است. این شاعران در میدانی وارد شده اند که هر کسی توان عرض اندام ندارند و این توانمندی را با تعهد اجتماعی درآمیختند.

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی ادامه داد: قابل پذیرش نیست که می‌شود، شاعری دفاع مقدس را دیده باشد و چیزی از جهاد و پایداری و شهادت در آثار او خود را نشان ندهد. آیا می‌شود این همه رشادت، شجاعت، سربلندی این دفاع تمام قامت از آرمان‌های والای دینی را دید و از هنر خداداد برای انتقال آن استفاده نکرد؟

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان تأکید کرد: ادبیات انقلاب اسلامی باید کارها و تولیدات خود را ارائه کند. نباید گذاشت انقلاب اسلامی در حوزه ادبیات مظلوم و مهجور بماند. این نسل، نسل قابل افتخار و قابل مباهاتی هستند. چون فرزندی از توده مردم و بدون هیچ گونه رانت و اتکا به جای خاصی، به این عرصه قدم می‌گذارد و شعر او ترجمان ارزش‌های انقلاب اسلامی و دل مشغولی‌های مردم است.

وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی بحمدالله در این زمینه نسل شایسته و کارآمدی را تربیت کرده است و ما باید این را باور کنیم. نباید بگذاریم این نسل در برابر امواج سهمگین نیهلیسیم و پوچ‌گرایی و کج‌اندیشی زیر فشار قرار گیرد و نادیده بماند. اهتمام رهبر معظم انقلاب اسلامی در این حوزه اهتمام معناداری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی با تأکید بر بزرگداشت و بهادادن به شاعران انقلاب اسلامی گفت: چرا به نسلی که بزرگ و شایسته و قابل تقدیر هستند، توجه نکنیم و به آنها مباهات نکنیم؛ به فرزندانی که با دل مشغولی‌های دینی، ارزشی و اخلاقی در این عرصه پا گذاشتند و کار و تلاش می‌کنند؟

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در پایان گفت: ان‌شاءالله شاهد آثار بعدی دکتر حامد صافی و دیگر شاعران نسل انقلاب اسلامی در آینده باشیم.

مرجع: ایکنا