حجت‌الاسلام شفيعي:

مسئله رابطه ایران و آمریکا و پایان خصومت استکبار جهانی با انقلاب اسلامی نیست

آنچه جلب توجه مي‌كند نتايجي است كه اين مسئله در اجتماع داشته و نمي‌توان به سادگي از آن عبور كرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عروج به نقل از ایکنا؛ شامگاه گذشته ۲۳ اسفند، اولین نشست از سلسله نشست‌های گفتمان سیاسی از سوی پایگاه بسیج صاحب‌الامر حوزه ۴ امام سجاد(ع) در مسجد صاحب‌الزمان(عج) اهواز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی، رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان برگزار شد.

وی در ابتدا با تسلیت ایام فاطمیه و اشاره به تقارن تعطیلات نوروز و ایام فاطمیه دوم عنوان کرد: مؤمنان باید در بهار طبیعت به دید و بازدیدها و فضای عمومی این ایام توجه داشته باشند. ارادت به حضرت فاطمه(س) و ایام سوگواری ایشان نیز پاس داشته شود تا فاطمیه دوم در کمال شکوه و وقار برگزار و حرمت گذاشته شود.

حجت‌الاسلام شفیعی ورود به بحث ارزیابی فضای عمومی کشور در سال ۹۲ را با اشاره به نامگذاری این سال به «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» از سوی مقام معظم رهبری آغاز و اظهار کرد: این نامگذاری‌ها با انگیزه، تصمیم و قصد حصول نتیجه‌ای خاص انجام می‌شود. در بعد سیاسی می‌توان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را مهم‌ترین اتفاق سال ۹۲ دانست.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با بیان اینکه در این خصوص باید دو نکته را مورد توجه قرار داد، گفت: ابتدا اتهاماتی است که در انتخابات ۸۸ برخی جریان‌ها و اشخاص تأثیرگذار عرصه سیاسی مطرح کردند. تأکید آن‌ها بر تقلب در انتخابات که در حوزه اجتماعی پیامدهای بسیاری در آن سال به‌دنبال داشت و با هزینه‌های سنگین و جراحات فراوان به حیثیت نظام اسلامی از آن عبور کردیم، لکن این اتهام به‌صورت نهفته باقی ماند.

وی ادامه داد: با توجه به آن اتهام و حوادث سال ۸۸ حرف از حضور کمرنگ مردم در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود اما به لطف خدا در انتخابات سال ۹۲ ابتدا با حضور پرشور مردم و سپس انتخاب رئیس جمهور با کمتر از ۵۱ درصد کل آراء که این حادثه هم خط بطلانی بر حضور کم‌رنگ مردم در انتخابات بود و هم بر آن مدعایی که نظام را در سال ۸۸ متهم به تقلب بین دو کاندیدا با اختلاف ۱۰ میلیون رأی می‌کرد.

امانت‌داری برگزارکنندگان انتخابات یازدهم مصداق تحقق حماسه سیاسی بود

حجت‌الاسلام شفیعی ادامه داد: در انتخابات ۹۲ با اینکه کاندیدایی که رأی آورد کسی نبود که ادامه‌دهنده مسیر دولت پیشین و مورد حمایت متصدیان اجرای انتخابات باشد، اما مسئولان برگزاری انتخابات امانت‌داری خود را ثابت کردند. شاید این مسئله ساده‌ای باشد اما بخشی از حماسه سیاسی بود که می‌توان به‌عنوان حادثه عبرت‌آموز از آن یاد کرد.

وی با بیان اینکه در بعد اقتصادی کار چندانی صورت نگرفته است، گفت: مقام معظم رهبری نیز در بیانات اخیر خود بر این امر تأکید و ابراز امیدواری کردند که در سال ۹۳ در این عرصه شاهد اتفاقاتی باشیم.

حجت‌الاسلام شفیعی بروز تحولات در عرصه‌های مختلف را با روی کار آمدن دولت جدید امری طبیعی عنوان کرد و افزود: این تحولات تا آنجا که در چارچوب قانون باشد مورد نقد نیست؛ نمی‌توان از دولت جدید انتظار داشت همچون دولت‌های پیشین عمل کند و چنین ادعایی مورد قبول نخواهد بود. به‌طور طبیعی مسئولان نظام مدیرانی از انقلاب اسلامی هستند که مشروعیت به‌دست آمده از سازوکارهای نظام اسلامی پشتیبان آن‌هاست.

حجت‌الاسلام شفیعی اساسی‌ترین کار دولت را رویکرد متفاوت در پیگیری مسئله انرژی هسته‌ای  برشمرد و گفت: در حال حاضر برای قضاوت نهایی فرصت مناسبی نیست؛ نه معتقد به فتح‌الفتوح هستیم نه اینکه توافق ذلت‌باری صورت گرفته است. برای قضاوت باید به ابعاد مختلف مسئله اشراف داشت.

دولت صبورانه نقدها را بشنود و پاسخ دهد

وی ادامه داد: اما آنچه جلب توجه می‌کند نتایجی است که این مسئله در اجتماع داشته و نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد. لازم است اینها دیده شود و دولت هم نمی‌تواند انتظار داشته باشد که جریان‌های سیاسی،‌ نخبگان، صاحبان‌ نظر و نقد، سؤال و صحبت نکنند. این اصلاً صحیح نیست؛ چرا که این دولت بخشی از آرای خود را به استناد نقدهایی که به مسئولان قبلی وارد کرده به‌دست آورده است. بنابراین انتظار می‌رود که دولت نیز صبورانه نقدها را بشنود و پاسخ دهد.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: این توافق‌نامه در مرحله مقدماتی برای دفاع از حق مسلم و قطعی ملت ایران و حل یک مشکل است. آنچه در مرحله آغاز قرار دارد حرکت جهت مسئله حقوق مردم ایران است و نمی‌شود از آن عقب‌نشینی کرد. همه دست‌اندرکاران، مجریان، مسئولان ارشد بر آن متفق هستند؛ لذا صحبت بر سر سازوکارها و عملیات اجرایی آن است.

وی ادامه داد: آنچه به‌عنوان توافق بر سر انرژی هسته‌ای مطرح است مسئله آشتی حق و باطل نیست، مسئله رابطه ایران و آمریکا و پایان خصومت استکبار جهانی با انقلاب اسلامی نیست؛ پرونده‌ای است مورد مناقشه که مسئولان جدید اجرایی کشور می‌گویند آن را به شیوه‌ای مدیریت می‌کنند متفاوت با گذشته.

حجت‌الاسلام شفیعی ادامه داد: چنانچه افرادی به این مناسبت منویات دیگری از جمله ارتباط با آمریکا یا عقب‌نشینی از اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی در سر دارند و مطرح می‌کنند این خلاف آن است که دولت مطرح می‌کند.

وی به چند نکته اشاره کرد و گفت: اول اینکه مسئولان کشور در حوزه توافق‌نامه ژنو در عین اینکه اعلام می‌کنند صاحب‌نظران و کارشناسان اظهارنظر کنند، از دادن اطلاعات و مسائل درباره توافق‌نامه تاکنون اعلام آمادگی نکرده‌اند. این عملکرد به‌طور طبیعی مذاکره‌کنندگان را از حمایت بی‌دریغ و پشتیبانی مطمئن و قاطع مردم و نخبگان محروم خواهد کرد؛ چرا که تا ابعاد مسئله‌ای روشن نباشد نباید انتظار داشت مورد حمایت بی‌دریغ همگان قرار گیرد. بنابراین بهتر است دست‌اندرکاران حوزه مذاکرات هسته‌ای به جز آن بخشی که به مصلحت کشور نیست عمومی شود بقیه ابعاد مسئله را با مردم و نخبگان در میان بگذارند، آن هم به‌گونه‌ای که در گفته‌هایشان تناقض و تعارض وجود نداشته باشد.

حجت‌الاسلام شفیعی ادامه داد: اینکه گروه هسته‌ای ۱+۵  به‌ویژه ‌آمریکایی‌ها ریز مذاکرات را به رژیم صهیونیستی گزارش داده و به آنان اطمینان خاطر و تضمین دهند که هیچ حرکتی برخلاف مصالح اسرائیل صورت نخواهد گرفت، اینکه آمریکایی‌ها سخاوتمندانه همه ابعاد مذاکرات هسته‌ای را به اسرائیلی‌ها اطلاع دهند اما در فضای عمومی کشور خیلی محدود اخبار به سمع و نظر افکار عمومی و حتی نخبگان برسد اقدام مقبول و مورد پسند نیست و حداقل‌ آن، محرومیت مسئولان از حمایت مردم خواهد بود.

وی ابراز کرد:  دست‌اندرکاران مذاکرات ژنو نباید خود را از اعتماد و حمایت عمومی و پشتیبانی نخبگان محروم کنند. بیایند در دانشگاه‌ها حضور یابند و مسئله را مطرح کنند که این به خیر و مصلحتشان است از این فرصت استفاده کنند و به رخ بکشند که ما در این  مأموریت از حمایت رهبری، پشتیبانی مسئولان قوا برخورداریم و مردم و نخبگان نیز پای کار هستند.

وی با اشاره به بیان ادعاها و نکاتی از سوی طرف‌های مقابل مذاکره که سبب جریحه‌دار شدن فضای عمومی کشور می‌شود، تأکید کرد: لازم است طرف ما هم با همان صراحت صحبت کند. نکته تلخی که در این چند ماه پیش آمده این است که پس از هر دور مذاکرات، آمریکایی‌ها به‌صورت تحقیرآمیز مصاحبه و مطالبی را بیان می‌کنند و مسئولان مربوطه جمهوری اسلامی با الفاظی فانتزی که به هیچ کس در عالم بر نخورد پاسخ می‌دهند. در دنیای قلدری و گردن کلفتی در عین حال که مذاکره باید انجام شود در ادبیات اهانت‌های آن‌ها باید پاسخ گفته شود و دست‌اندرکاران و مسئولان اجرایی کشور اگر حمایت مردم را می‌خواهند مردم باید آن‌ها را پاسدار عزت و غرور ملی بدانند.

حجت‌الاسلام شفیعی گفت: اینکه آن‌ها بدترین و تحقیرآمیزترین کلمات را به کار ببرند و در مقابل مسئولان اجرایی کشور ما روز به روز با ادبیات انقلابی فاصله گرفته و کلماتشان دیپلماسی محض شود، مسئولان را از حمایت مردم محروم خواهد کرد؛ بی‌ادبی را قاطع پاسخ دهند. نمونه آن را در پیام امام خمینی(ره) پس از توافق‌نامه در دوم فروردین ۶۸ خطاب به مهاجران جنگ تحمیلی می‌بینیم که می‌فرمایند «من بار دیگر از مسئولان بالای جمهوری اسلامی می‌خواهم که از هیچ کس و هیچ چیز جز خدای بزرگ نترسند و کمرها را ببندند و دست از مبارزه و جهاد علیه فساد، علیه سرمایه‌داری غرب و پوچی و تجاوز کمونیسم نکشند که ما هنوز در قدم‌های ابتدایی مبارزه  جهانی خود علیه غرب و شرق هستیم. مگر بیش از این است که ما ظاهراً از جهان‌خواران شکست بخوریم و نابود شویم مگر بیش از این است که با نفوذ ایادی قاتل و منحرف خود در محافل و منازل عزت اسلام و مسلمانان  را پایکوب می‌کنند، مگر بیش از این است که فرزندان عزیز اسلام ناب محمدی(ص) در سراسر جهان بر سر چوبه‌های دار می‌روند، … . بگذارید دنیای پست مادیت با ما چنین کنند ولی ما به وظیفه اسلامی خود عمل کنیم.

اساس انقلاب اسلامی حرکت تئوریک و ایدئولوژیک است

وی ادامه داد: البته ما از زحمات وزارت خارجه قدردانی می‌کنیم و آن‌ها باید با جدیت به کار خود ادامه دهند که ان‌شاءالله در انجام وظیفه الهی و سیاسی خود موافق خواهند بود. اما در عین حال که مسئولان وزارت خارجه می‌گویند شما بروید کار خود را انجام دهید اما در ادبیات بر موضع را حفظ می‌کند، در مقابل زیاده‌گویی‌های استکبار به‌ویژه آنجا که حس تحقیر ملت ایران است نباید دیپلماتیک رفتار شود. اساس انقلاب اسلامی حرکت تئوریک و ایدئولوژیک است و باید مسئله را کاملاً انقلابی بررسی کرد.

تکبر در مقابل متکبر عبادت است

وی با بیان اینکه تکبر در مقابل متکبر عبادت است، تأکید کرد: آنجا که سران و سیاسیون زیاده‌گوی آمریکا بد حرف می‌زنند سیاسیون ما باید بدتر پاسخ آن‌ها را بدهند، این نرمش در گفت‌وگو موضع خوبی نیست. در مقابل این نوع ادبیات بی‌ادبانه نباید سکوت کرد، باید در دهان آن‌ها زد.

حجت‌الاسلام شفیعی در ادامه به سفر نماینده اتحادیه اروپا به ایران اشاره کرد و گفت: ملاقات با افرادی که در فضای رسمی و سیاسی کشور متخلف محسوب می‌شوند عملی صحیح نیست و بدتر از آن این است که وزارت خارجه اظهار بی‌اطلاعی کند و در مقابل آن‌ها بگویند که این ملاقات بر اساس برنامه بوده است.

وی ابراز کرد: چگونه است که مقامات آمریکایی نسبت به حضور وزیر خارجه کشورمان بر مزار عماد مقنیه جبهه می‌گیرند و از سوی دیگر نماینده اتحادیه اروپا در تهران با فردی ملاقات می‌کند که از نظر نظام متخلف است.

حجت‌الاسلام شفیعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نقش شهدای هسته‌ای و خانواده‌های ایشان گفت: ما در این مسیر اگر چیزی به دست بیاوریم به استناد عزتی است که از خون شهدا به‌دست آمده است. اگر امروز این حرکت مقتدرانه مؤثر افتاده است از خون شهداست. بدون تردید نمی‌توان این موفقیت‌ها را بدون تأثیر خون شهدا دانست.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود به مسائل اقتصادی سال ۹۲ اشاره و عنوان کرد: در ۳۵ سال گذشته و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران همواره با تحریم‌ها مواجه بوده است. بخشی از سختی‌ها که لازمه انقلاب اسلامی و جهاد و مبارزه است را باید تحمل کرد تا بتوانیم عبور کنیم از این مرحله و به خودمان متکی باشیم؛ همان چیزی که در عرصه اقتصاد مقاومتی اتکاء به توان داخلی عنوان می‌شود. مردم آنجایی که می‌توانند باید به مسئولان و دولت کمک کنند. آنجا که برخی کاستی‌ها و نابسامانی‌ها از سوی استکبار است مردم باید تحمل کنند و مسئولان نیز باید در کاهش سختی مردم در آن‌جایی که سختی مربوط به خودمان است، تلاش کنند.