سيد محسن شفيعي در جمع فعالين فرهنگي؛

کار فرهنگی امری جدی، پرزحمت و مسیری خستگی‌ناپذیر است

دغدغه داشته باشيم چرا كه انسان به تدريج مسائل برايش عادي و او نسبت به مسائل عادي بي‌تفاوت مي‌شود و اگر سوزِ بهبود شرايط از دست برود او خود نيز همراه موج در حركت، خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عروج به نقل از ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی، رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان شامگاه گذشته، ۱۲ اردیبهشت‌ماه در دومین جلسه «مدیریت جهادی درعرصه فرهنگ» که در مسجد صاحب‌الزمان(عج) اهواز برگزار شد،؛ روزگار را زمانه‌ای نیازمند به بصیرت و شناخت در مقوله امامت عنوان کرد و زیارت جامعه کبیره را منبع بهره‌گیری در این عرصه دانست.

وی همچنین با اشاره به سالروز شهادت آیت‌الله استاد مطهری، ایشان را انسانی خدمتگزار، دردمندِ دین و کسی که عمر خود را به مجاهدت گذراند معرفی کرد و به بیانات امام راحل در خصوص ایشان نظیر اینکه فرمودند «او فقیه، فیلسوف، متفکر اسلامی و پاره تن من بود»، «آثار مهطری بلااستثناء همه خوب است» و «شهادت مطهری را به اسلام تبریک می‌گوئیم که در اسلام همچون کسانی پرورش یافته می‌شود» اشاره کرد.

لزوم اعتقاد به حرکت در مسیر فرهنگی

شفیعی با طرح این سؤال که امروز جوانان در عرصه فرهنگ چه باید کنند و چه وظیفه‌ای بر عهده آنان است، به صحبت پیرامون موضوع و عنوان جلسه پرداخت، و گفت: اساساً در هر حرکتی و امروز ویژه در حرکت فرهنگی ابتدا لازم است ایمان آوریم که موظف به حرکت در این مسیر هستیم و نیز اعتقاد داشته باشیم که حتماً این حرکت به نتیجه منتهی خواهد شد؛ باور به اینکه باید وظیفه خود را انجام دهیم و قطعاً این امر نزد خداوند ماجور خواهد بود.

وی با بیان اینکه کار فرهنگی امری جدی، پرزحمت و مسیری خستگی‌ناپذیر است، عنوان کرد: ما در این عرصه موظفیم دغدغه داشته باشیم و ناامید نشویم؛ این دو(دغدغه‌مندی و ناامیدنشدن) در کار فرهنگی به‌ویژه در شرایط امروز دو امر ضروری است.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان ادامه داد: دغدغه داشته باشیم چرا که انسان به تدریج مسائل برایش عادی و او نسبت به مسائل عادی بی‌تفاوت می‌شود و اگر سوزِ بهبود شرایط از دست برود او خود نیز همراه موج در حرکت، خواهد شد. امام خمینی(ره) در مسیر الهی که آغاز کرد حتی برای یک لحظه انگیزه خود را از دست نداد و تا آخر معتقد بود که تکلیفی بر عهده دارد. به خصوص نسل جوان را توصیه می‌کنم در این مسیر مراجعه کنند به آنچه در دو سال پایان از عمر امام راحل بجا مانده است؛ گویی در او هر چه سن بالا می‌رود و شرایط جسمی ایشان فرسوده‌تر می‌شود شعله سرکش درد و سوز و شور بالاتر می‌رود و این نیست مگر از دغدغه و انگیزه حرکت در وجود ایشان.

خداوند صادق‌ترین و وفادارترین به عهدهاست

شفیعی امید به آینده را در کنار انگیزه عامل دیگر عنوان و اظهار کرد: اگر نتیجه را در زمان معین و آنچنان که خود در نظر داریم بخواهیم و سپس آن حاصل نشود، ناامیدی خواهد آمد. لذا امام خمینی(ره) چون نگاه تکلیف‌گرا و ایمان به وعده‎‌های الهی داشتند، می‌گفتند؛ ما وظیفه ای داریم، حرکت می‌کنیم و قطعاً پیروز می‌شویم. پس باید ایمان داشت به اینکه خداوند صادق‌ترین و وفاکننده‌ترین به عهدهاست. «ان تنصرالله ینصرکم» این امید، انسان را در حرکت رو به جلو پیش ‌می‌برد.

وی ادامه داد: در این شرایط انسانی که دغدغه، انگیزه و امید به نتیجه دارد لازم است پیوسته حرکت صحیح خود را ارزیابی کرده و سنجیده عمل کند. آنجایی که درست حرکت شود؛ قطعاً دیر یا زود، کم یا زیاد، نتیجه حاصل می‌شود. اینکه مقام معظم رهبری در بیاناتشان بر ایمان به وعده‌های الهی تأکید می‌کنند یعنی ما وظیفه‌مان را انجام دهیم و نتیجه را به خدا واگذاریم.

هر حرکتی نیازمند معرفت است

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان در ادامه با اشاره به اینکه از اساسی‌ترین مسائل در تعالیم دین این است که هر حرکت نیاز به معرفت دارد، گفت: آنانی که دغدغه فرهنگ دارند باید معرفت خود را در این حوزه بالا ببرند. فرهنگ چیست؟ بایدها و نبایدها؟ می‌خواهیم به کجا برویم؟ و … چه بسا انسان در مصداق اشتباه کند و ناخواسته آب در آسیاب دشمن بریزد.

شفیعی با تأکید بر اینکه در حوزه فرهنگ به‌ویژه جوانان، به آنچه امام راحل گفت و آنچه رهبری بیان می‌کند توجه داشته باشند،‌ گفت: مفهوم امامت جلوداری و پیشگامی است. حوزه فرهنگ عرصه‌ای بسیار پیچیده و نقش امام معرفت دادن است.

وی افزود: در این صحنه پیچیده آنچه را امام گفت و رهبری می‌گویند باید به گفتمان عمومی عناصر مؤثر و افراد فعال عرصه فرهنگ تبدیل شود. زمانی که مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ صحبتی می‌کنند، نیروهای فرهنگی باید دنبال کنند، صحبت را بشنوند، حساسیت‌ها را بدانند، تأیید و رد ایشان را بشناسند و مسیر را تعیین کنند.

لزوم برخورداری از فعالیت هماهنگی جمعی مقابل استکبار

شفیعی سپس به نقص فعالیت‌های فرهنگی میان نیروهای مذهبی اشاره کرد و گفت: روح کار جمعی بین نیروهای مذهبی کم‌رنگ است. باید در مقابل حرکت منسجم استکبار، فعالیت هماهنگ و جمعی صورت گیرد. حرکت‌های فرهنگی مورد ارزیابی نقد و بررسی قرار گیرد اشکالات را پذیرفته و با همکاری یکدیگر یک حرکت متشکل را به جلو ببرند.

وی عامل دیگر حرکت سازنده در عرصه فرهنگ را آشنایی با جریانهای فرهنگی موجود عنوان و اظهار کرد: امروز در عرصه فرهنگ اشخاص، جریان‌ها و دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. برای حرکت‌آفرینی و جریان‌سازی باید بدانیم امروز در عرصه فرهنگ جریان‌های بسیار پیچیده و پشت صحنه‌های بسیاری است. اگر بخواهیم در این حوزه کار کنیم باید اینها را بشناسیم، اینگونه می‌توانیم نقد یا دفاع موفق داشته باشیم.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان اضافه کرد: در فعالیت‌های فرهنگی قالب‌هایی نظیر جشنواره‌ها وجود دارد که حضور عناصر مذهبی بسیار کم‌رنگ است. نمی‌شود فقط سلبی کار کرد باید نسل معتقد به انقلاب پا به میدان بگذارند و اثر فاخر تولید و ارائه شود. در حوزه فرهنگ انقلاب، دغدغه‌مندان باید تبدیل به عناصری شوند که نتوان آنها را انکار کرد، نظیر شهید آوینی، قیصر امین‌پور، سید حسن حسینی، که هر چه در فضای فرهنگی فعالیت ایجابی و اثباتی قوی ارائه شود دشمن ناچار به عقب‌نشینی خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به آیه«ان تنصرالله ینصرکم» و بیان اینکه امروز دفاع از انقلاب‌ نیازمند کار جهادی است عنوان کرد: اگر حرکت را با ایمان، اراده و البته کارشناسانه با رعایت اصول و شاخصه‌های علمی انجام دهیم قطعاً به نتیجه خواهیم رسید که این وعده الهی است.