شهباز مسئول موسسه شهدايي عرشيان عنوان كرد؛

شهید حججی فرصتی استثنائی برای اهالی فرهنگ

حماسه‌اي كه شهيد حججي آن را رقم زد در واقع حماسه غيرت و شجاعت است و بايد دانست كه اخلاص بچه هاي رزمنده سبب موفقيت و فتح و فتوحاتي شده كه ما به آن ها مي باليم.

به گزارش عروج؛ کارشناسان حوزه فرهنگی همیشه یکی از ضعف های کارفرهنگی را عدم الگو سازی و اسطوره سازی برای جامعه می دانند و بی توجهی به فرصت ها و ظرفیت های فراوان پیش آمده را آسیبی بزرگ برای کشور بیان میکنند. در این باره با محمد شهباز مسئول موسسه شهدایی عرشیان که سوابقی در این حوزه دارد به گفتگو نشستیم.

 

محمد شهباز در گفت‌وگو با عروج با اشاره به شهادت شهید محسن حججی  اظهار داشت: اتفاقی که برای شهید حججی رخ داد یک حماسه مانند حماسه هویزه، حماسه شکست حصرآبادان، آزاد سازی خرمشهر بود.

 

وی افزود: حماسه‌ای که شهید حججی آن را رقم زد در واقع حماسه غیرت و شجاعت است و باید دانست که اخلاص بچه های رزمنده سبب موفقیت  و فتح و  فتوحاتی شده که ما به آن ها می بالیم.

 

مسئول موسسه شهدایی در مسیر عرشیان گفت: این ایمان و اخلاص رزمندگان است که سبب نتیجه گیری  و به هدف رسیدن عملیات ها و اهداف می شود . حماسه شهید حججی ثابت کرد که فراتر از ابزار های جنگی و مادی دنیوی آن چیزی که می ماند اخلاص و ایمان رزمندگان است.

 

شهباز تصریح‌کرد: بنا به فرموده حضرت آقای شهدا از سیم خاردار نفسشان عبور کردند که حال می توانند از این موانع مادی و ظاهری دنیا عبور و نتیجه بگیرند. قطعا شهید حججی یک فرد خود ساخته است و مدت ها بر معنویات، اخلاص و دینداریش کار کرده بود.

 

وی با بیان اینکه شهید حججی چشم های خود را به افق پیروزی نهضت اسلام بسته بود، عنوان کرد: شهید حججی توانست مسیر کمال را که آرزوی هر انسان فرهیخته‌ای است؛ طی کند و قطعا به آن هدف و آرزوی خود رسید. مقام شهید مقامی است  که کمترین وصفش  زنده بودن است .

 

مسئول موسسه شهدایی در مسیر عرشیان به آسیب شناسی حماسه‌های ماندگار از جمله حماسه شهید حججی پرداخت و گفت: تاکنون ما نتوانستیم به درستی از حماسه های اسطوره‌هایمان بهره لازم را ببریم.

 

 

وی تصریح کرد: حماسه های اتفاق افتاده در طول دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حا حاضر اگر در دست دشمنان ما بود تا کنون  از این حماسه‌ها کلی اسطوره ساخته بودند.  شهید حججی همان ظرفیت بزرگی  است که ما می‌توانیم آن را برای قشر جوانان و نوجوانان به یک  الگو و اسطوره تبدیل کنیم.

 

شهباز استفاده نکردن از ظرفیت‌های شهدا را یک ضعف دانست و بیان کرد:  شهید با پای و ایمان شخصی خود جنبشی را در جهان ایجاد و همه عالم را  به خود معطوف کرده اما متاسفانه ما برای استمرار این واقعه مانند حضرت زینب (س) و حضرت سجاد (ع) تلاشی نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: واقعه کربلا و اسطوره شدن امام حسین (ع) به دلیل حماسه سازی ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود توسط حضرت زینب(س) و امام سجاد (ع) بود  و اگر این دو عزیز اهل بیت آن زمان به اصطلاح امروزی به کار رسانه‌ای نمی‌پرداختند هیچ چیزی از واقعه کربلا نمی ماند.

 

مسئول موسسه شهدایی در مسیر عرشیان گفت: برای استفاده از ظرفیت های شهدا      می توان از هنر کمک گرفت و با استفاده از ساخت، مستند ، فیلم، انیمیشن،  بازی و عروسک با محوریت شهید حججی استفاده لازم را برای کوکان و نوجوانان مهیا ساخت.

 

وی با بیان اینکه برای معرفی رشادت‌های شهید محسن حججی نباید از ظرفیت‌های رسانه ها غافل شد، افزود: حضرت آقا تاکید کردند که حادثه منا نباید فراموش شود اما به نظر بنده این حادثه را به آن شکلی که حضرت آقا انتظار داشتند نتوانستیم حفظ و اطلاع رسانی کنیم.

 

شهباز  ماندگاری حماه شهید حججی را مسلتزم یک مهندسی فرهنگی دانست و تصریح کرد: بایداز ظرفیت‌هایی که در این بازه زمانی اتفاق افتاده از طریق هنر استفاده کرد. باید با استفاده از هنر و ظرفیت‌های این حوزه الگوهای جوانان را از ستاره‌های هالیوود به شهید حججی‌ها رساند.

 

وی  عنوان کرد: باید از ظرفیت ادبیات هنر البته از طریق تقسیم بندی مخاطب استفاده کرد به عنوان نمونه برای مخاطب کودک و نوجوان باید از فضای انیمیشن، عروسک و لوازم تحریر استفاده کنیم.

 

مسئول موسسه شهدایی در مسیر عرشیان سرودهای حماسی از جمله ظرفیت‌هایی دانست که می‌توان از آن برای قشر جوان استفاده کرد و به وظایف دستگاه‌های دولتی به عنوان متولی اشاه کرد و  گفت: دستگاه‌های دولتی دستگاه‌های انقلاب اسلامی هستند و یکی از وظایفشان القا مفاهیم و ظرفیت‌های مثبت ایجاد شده است اما تجربه نشان داده  تا حرکت های خود جوش مردمی شکل نگیرد دستگاه های  دولتی تکانی نمی‌خورند.

 

وی پیاده روی بزرگ اربعین و اردوهای جهادی را از جمله حرکت های خودجوش مردمی عنوان کرد و افزود: برنامه‌های بزرگ ابتدا از طریق حرکت های خودجوش مردمی نمایان شد و بعد از مردم دستگاه‌های رسمی مجبور شدند که وارد میدان شوند و به ارائه خدمت بپردازند.

 

شهبار گفت: نیروهای مردمی، بچه‌های مسجدی و موسسات مذهبی برای القا پیام شهدا و ماندگاری حماسه این عزیزان در جهان باید به صورت خوجوش وارد میدان شوند.

 

وی افزود: قرار است از ظرفیت پیاده روی درمسیر عرشیان که هر ساله به سمت یادمان های دفاع مقدس انجام میشودامسال نیز هرچه بهتر و بیشتر برای معرفی و تعمیق و انس با فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کنیم.