شهر موش ها۲، برای کودکان ایرانی یا غربی؟

اكران شهرموش ها 2 با استقبال زيادي مواجه شد البته نه كودكان بلكه بزرگترهايي كه به ياد كودكي خود به سالن ها مي آمدند تا به قول معروف برايشان نوستالوژي شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عروج؛ به مناسبت اکران فیلم سینمایی شهر موشهای ۲ سجاد قنبری هنرمند و کارشناس هنری ارزشی استان خوزستان یادداشتی در نقد این اثر داشته که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.

بعد از سال ها خانم مرضیه برومند تصمیم گرفت قسمت دوم شهرموش ها را با تهیه کنندگی منیژه حکمت و علی سرتیپی بسازد .
کاری که با استقبال بچه های دیروز روبرو شد و همه را به بازسازی خاطره های کودکی سوق داد .
اکران شهرموش ها ۲ با استقبال زیادی مواجه شد البته نه کودکان بلکه بزرگترهایی که به یاد کودکی خود به سالن ها می آمدند تا به قول معروف برایشان نوستالوژی شود.
اما اکثرا در نیم ساعت اول فیلم پشیمان می شدند.
شهر موش ها فیلمی ماقبل نقد است و ارزش نقد فنی ندارد چون اصلا در ساختار و پرداخت فیلم هیچ کاری انجام نشده است،فیلمنامه ای ضعیف و مثل ورژن یک آن قصه مبارزه با گربه حمله کننده به شهر را روایت می کند با این تفاوت که مدافعان شهر اینبار بچه های آن موش ها هستند.
نکته مثبت فیلم دکور خوب و جلوه های ویژه فیلم است که خوب درآمده
 اما محتوای فیلم؛وقتی نوع پوشش کاراکترها و سبک لباس آنها و همچنین لوکیشن های کار حتی رابطه شخصیت ها برگرفته از فرهنگ غرب ساخته می شود ، این سوال برایتان پیش خواهد آمد که این فیلم واقعا برای بچه های ایرانی ساخته شده است؟
دوستی موش دختر با موش پسر،نوازندگی سازهای غربی بچه ها در مدرسه،آرایش های غلیظ و نوع لباس های غربی زنان،خوانندگی موش پسر با گیتار و همراهی دختر با او در خواندن و… این ها همه نشانه های ترویج فرهنگ غربی برای کودکان ماست.
فیلمی که نه قصه دارد نه شخصیت پردازی و نه حتی حرف مثبت،یقینا نمی تواند تاثیر گذاری خوبی روی کودکان داشته باشد . کودکان می آیند بچه موش هایی را ببینند که هیچ پیام آموزنده ای ندارند.
نکته عجیب این فیلم پیدا کردن بچه گربه ای همراه با سبد که در رودخانه رها شده است!و در ادامه فیلم دلیل این کار را ترس شخصیت های منفی داستان از بزرگ شدن بچه گربه و انتقام جویی اوست!
شباهتی به داستان حضرت موسی(ع)!
آیا این وجه تشابه اتفاقی است؟
ما در شهر موش های یک هم می بینیم کلیت قصه شما را یاد هجرت صهیونیست ها برای پیدا کردن سرزمین خویش می اندازد و حالا در شهر موش ها ۲ داستان موسی!
البته این نظر ماست شما شاید با دیدن فیلم این مطلب را نپذیرید .
راستی موش ها با موسی چقدر شباهت کلامی دارد!
بهرحال این فیلم مناسب کودکان این سرزمین و بچه های شیعه ایرانی نیست .

سجاد قنبری
۱۸ شهریور ۹۳