سزاست جهان بمیرد از این زندگی، از این همه ننگ!

مرتضي حيدري آل‌ كثير، شاعر خوزستاني با سرودن شعري تأسف و تأثر عميق خود را از واقعه غرق شدن كودك سه ساله سوري ابراز كرد.

به گزارش عروج؛ انتشار تصویر دردناک و تکان​دهنده پیکر بی​جان کودک سه ساله سوری که یکی از آواره​‌های جنگ سوریه بود، واکنش​های فراوانی را در مجامع مختلف جهان پی داشت.

مرتضی حیدری آل‌ کثیر، شاعر خوزستانی نیز با سرودن شعری تأسف و تأثر عمیق خود را از این واقعه اسفناک چنین بیان کرده است:

«جهان دوباره به رقص آمده ست، در شب جنگ

دلش برای لباس عروسی‌اش شده تنگ

کنار حجله خونین یاس‌ها در باد

 به حرف آمده هر بار از دهان تفنگ

به وحشیانه‌ترین شکل ممکن آماده ست

بدل کند نوک انگشت خویش را به فشنگ

فقط به خاطر تاراندن دو تا آهو

فقط برای هراساندن دو قوی قشنگ

بگو که صید کدام انفجاری ای کودک

که سر به ساحل دنیا زدی شبیه نهنگ

تو زیر بوسه خورشید خفته‌ای و سزاست

جهان بمیرد از این زندگی از این همه ننگ».

این شاعر خوزستانی در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان درباره موضوع آخرین سروده خود گفت: بعد از دیدن این صحنه بسیار متأثر شدم و دو سه روزی حالم بد بود. فکر کردم این بغض باید دیده و شنیده شود. هر انسان آزاده‌ای؛ مسلمان و یا غیرمسلمان نسبت به این صحنه احساس انزجار دارد.

وی ادامه داد: این بغض دو سه روزی گریبان‌گیر من بود و فکر می‌کردم تمام انسان‌ها در روی‌دادن این اتفاق مقصر هستند؛ کسی که سکوت کرده، کسی که نظاره‌گر است و کاری انجام نمی‌دهد. چنانکه از معصوم نقل شده اگر شما مؤید حرکتی باشید چنان است که گویا این حرکت را انجام داده‌اید. افرادی که مؤید حمله به سوریه هستند شریک این جنایت‌ها هستند، افرادی که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند نیز در این گناه شریک هستند.

حیدری آل​کثیر گفت: ما به عنوان یک مسلمان ایرانی که انسانیت و حرمت انسان‌ها برای آنها مهم است انزجار خود را از این حرکت ابراز می‌کنیم امیدواریم خداوند فرج خود را نزدیک کند. ان شاءالله چنین حرکت‌هایی در فضای مجازی تأثیرگذار باشد.

این هنرمند در پایان تأکید کرد: نه تنها شاعران، هنرمندان در سایر عرصه‌ها مثل سینما، تئاتر و گرافیک نیز می‌توانند کارهای تأثیرگذاری را در این موضوعات به نمایش بگذارند.