گلایه پناهیان از قشر مذهبی

افتتاحیه دوره فیلمسازی موسسه شهید آوینی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین پناهیان برگزار شد. حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در این مراسم افزود: اگر در زمان دفاع مقدس فقط نظامیان از ممکلت دفاع می‌کردند پیروز نمی‌شدیم. بعد از فرمان امام(ره)، نظامیان مجبور به آموزش نیروهای بسیجی شدند و نتیجه آن نیز پیروزی حاصل شده بود. الان سال‌ها […]

افتتاحیه دوره فیلمسازی موسسه شهید آوینی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین پناهیان برگزار شد.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در این مراسم افزود: اگر در زمان دفاع مقدس فقط نظامیان از ممکلت دفاع می‌کردند پیروز نمی‌شدیم. بعد از فرمان امام(ره)، نظامیان مجبور به آموزش نیروهای بسیجی شدند و نتیجه آن نیز پیروزی حاصل شده بود. الان سال‌ها از تهاجم فرهنگی می‌گذرد اما هنوز ما بسیج فرهنگی تشکیل نداده‌ایم همچنان که در سوریه نیز تا دستور ایجاد جیش الشعبی تشکیل نشد، نجات نیافتند.
 
 وی افزود: ما با تولید فیلم می‌توانیم پیام دینمان را به دیگران منتقل و از تولیدات بد نیز جلوگیری کنیم. راه حل نهایی کنترل محصول بد، تولید محصول خوب است و ما در این زمینه ضعف داریم.

 


پناهیان ادامه داد: عده‌ای از قشر مذهبی به بسیاری از تولیدات اعتراض دارند و نحوه اعترضشان حتی به نحوی است که ممکن است فیلم را از پرده سینمایی پایین بکشند، من می خواهم به این قشر بگویم اگر حتی می خواهید اعتراضی هم بکنید باید اعتراضتان به سمت نهادهایی باشد که در این رابطه مسئول هستند که فیلم خوب تولید کنند که نکردند، نیرو تربیت کنند که نکردند. نهادهایی که موظف بودند که عرصه را به نیروهای مستعد تحویل بدهند.

این فعال فرهنگی افزود: برخی افراد مذهبی به من می‌گویند که چرا به سینما و سیما اعتراض نمی‌کنید، من به آنان می‌گویم که خود شما هم کوتاهی کرده‌اید. بچه های مذهبی رسانه ، گاه با کم کاری و حرفه ای کار نکردند، ضربه هایی بدتر هم زده اند.

وی گفت: حرف بد تازه ای در جهان وجود ندارد؛ حرفهای بد همه تکراری شده اند. مردم تشنه حرف جدید هستند و حرف جدید همان حرف قدیمی دین ماست.

حجت الاسلام پناهیان بیان کرد: روشنفکر کسی است که با نگاه روشن و تفکر، محیط را به روشنی ببیند و بتواند پوسیدگی تمدن غرب و حقانیت حرف امام را درک کند.

پناهیان ادامه داد: دو شرط برای هنرمند برای اینکه مخاطبان بین‌المللی داشته باشد، ضروری است و اساس کارهای هنری و کارهای ادبیاتی باید این دو را داشته باشند یکی هنرمند باید حرف برای گفتن و دیگری اینکه سلیقه ای برای طرز بیان حرفش داشته باشد.

وی ادامه داد: شهید آوینی کارهای بزرگ را به سادگی انجام داد چرا که شرایطش از لحاظ روحی مهیا بود و حقایق جنگ برایش بدیهی شده بود. مهم این است که ما باید از سینماگر بپرسیم چه حرفی برای گفتن دارد. فیلمساز چه بخواهد و چه نخواهد و با هرانگیزه ای که فیلم بسازد، حتی برای سرگرمی، مسلما فیلم او بدون انتقال پیام نخواهد بود.

پناهیان در پایان اظهار داشت: حرفهای خوب بدون معرفت به امامت ناقص است. عدالت بدون امامت، ناقص است. به نظرم برای اینکه انسان هنرمند باشد باید از خداوند الهام بگیرد. هنرمند باید عارف باشد. هرکار سخت در ادبیات ما به عنوان هنر از آن تعبیر می‌شود این نشان دهنده قدرت هنر است.

 

مرجع/ نسیم