گسترش فضای معنوی در خوزستان با برگزاری مسابقات قرآنی

با شروع رسمی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به میزبانی اهواز فضای معنوی و روح بخش به برکت نوای دل انگیز قرآن در خوزستان شکل گرفته است.

به گزارش عروج؛ این سطح از مسابقات که برای نخستین بار به میزبانی خوزستان برگزار می‌شود روح تازه‌ای در فضای اجتماعی ، فرهنگی و قرآنی استان دمیده است و به سرعت به خبر نخست و مهم استان و حتی کشور تبدیل شد.

برای پوشش این رویداد مهم قرآنی چند شبکه سراسری از جمله شبکه سراسری قرآن ، الکوثر ، خبر ، شبکه ماهواره ای الاهواز و خبرگزاری ها و رسانه های استانی ومحلی پای کارآمدند.

تبلیغات محیطی در سراسر استان به خصوص کلانشهر اهواز به شکل گسترده ای برای اطلاع رسانی از این رویداد مهم قرآنی انجام شده و محافل اجتماعی و قرآنی خوزستان نیز جوانان و نوجوانان را برای بهره گیری از این فضای معنوی فرا خوانده‌اند.

به باور بسیاری از خادمان و دست اندرکاران امور قرآنی برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران می تواند در ترویج فرهنگ قرآنی و گرایش نوجوانان و جوانان این استان به علوم قرآنی موثر باشد.

حمید مجیدی‌مهر رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف وامور خیریه در گفت‌وگویی خوزستان را استانی قرآنی و ممتاز در کشور دانست و افزود: خوزستان همواره در مسابقات قرآنی به ویژه در بخش نغمات دینی جزو استان‌های برتر کشور بوده و هست.

وی با اشاره به اینکه خوزستان دروازه ورود تشیع به ایران است و باید گفت خوزستان یک استان شاخص در ترویج مفاهیم قرآنی و آموزه های اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است افزود: برگزاری این مسابقات فرصتی مغتنم برای ترویج معارف قرآن و توسعه بیش از پیش فرهنگ قرآن در سطوح مختلف جامعه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان نیز اظهار داشت:برگزاری مسابقات سراسری قرآنی مایه مباهات و فخر استان خوزستان به عنوان پایتخت مقاومت و ایثار است و ما مفتخریم که میزبان برجسته ترین قاریان و حافظان قرآن کریم از سراسر کشور هستیم.

نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز نیز انتخاب خوزستان به عنوان میزبان چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم را افتخاری ماندگار برای استان ، جامعه قرآنی و عموم مردم ولایت مدار که با معارف قرآن و اهل بیت ارتباط معنوی عمیقی دارند توصیف کرد.

حجت الاسلام سیدمحمدنبی موسوی فرد افزود: هیچ افتخاری بالاتر از این نیست که خوزستان میزبان چنین رویداد ارزشمند و بابرکتی است وهمه ما باید از این فرصت بی بدیل برای ترویج هرچه بیشتر فرهنگ قرآنی در لایه های مختلف جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان استفاده کنیم.

در این مسابقات سراسری و ملی که به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی کشور از آن نام برده می شود ۹۸نفر از برادران و ۸۳ نفر از خواهران در بخش رشته‌های آوایی شامل قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل و حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم شرکت دارند.

برنامه افتتاحیه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ساعت ۱۵ روز ۲۲ دی ماه در شهرک نفت اهواز با سخنرانی علی اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان ، حجت الاسلام سیدمحمدنبی موسوی فرد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز و سردار سرتیپ حسن شاهوارپور فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان شروع شد و طبق برنامه آینی اختتامیه این مسابقات روز ۲۸ دی ماه در سالن اجتماعات شهرک نفت اهواز برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام فائر فایضی دبیر این مسابقات و معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان با بیان اینکه این مسابقات به صورت زنده توسط رسانه‌های مختلف استانی و ملی پخش می شود گفت: برگزیدگان، به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با شرکت قاریان و حافظان قرآن از ۱۸۰کشر جهان راه خواهند یافت.

روز نخست مسابقات روز جمعه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در بخش آقایان با نوای قرآن این نسخه شفابخش بشریت در سالن اجتماعات نفت اهواز کلید خورد.

در این روز ۶نفر در رشته حفظ کل قرآن، ۶ نفر در رشته قرائت تحقیق، پنج قاری در رشته ترتیل و ۳ حافظ در رشته حفظ بیست جزء به رقابت پرداختند.

داوری این مسابقات به صورت الکترونیکی در سالنی جداگانه انجام می‌شود و برخی از نتایج مسابقات به صورت آنی اعلام می‌شود.

تحلیل و کارشناسی تلاوت‌ها در استودیوی شبکه قرآن و معارف سیما و گفت‌وگو با دست اندرکاران و میزبانان این مسابقات از جمله علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از برنامه های جنبی روز نخست مسابقات بود.

دانشی در این گفت‌وگوی زنده میزبانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران افتخاری برای مردم مومن و شهیدپرور خوزستان توصیف کرد و افزود:باید این مسابقات قرآنی را قدر دانست.

بهره‌گیری مناسب از تصاویر شهدای قاری خوزستان، نقش بستن تصاویر پیشکسوتان قرآنی و قاریان و حافظان جوان استان در فضای بیرونی سالن اصلی از دیگر برجسته و ارزشمند این مسابقات است.

بسیاری از بازدیدکنندگان که آشنایی چندانی با این چهره‌‎های مطرح قرآنی خوزستان نداشتند در کنار این تصاویر عکس یادگاری گرفتند.

خوشنویسی قرآن کریم، ستاد خبری رسانه‌ها و برپایی غرفه‌هایی مقابل ورودی سالن محل اجرای این مسابقات شامل محصولات فرهنگی و کارآفرینی وصنایع دستی خوزستان از دیگر برنامه های جنبی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در اهواز است.