گاردریل مانع تصادف با تیر برق

هر ماه خبرگزاریها در مورد تصادفات منجر به فوت در جاده شوشتر به اهواز اخباری را روی خروجی خود قرار می دهند و در این اخبار نامهایی درج می شود که غم و اندوه را مضاعف می سازد و دل هر شنونده را به درد می آورد . خبر دادند حسین زراعتکار و همسرش که […]

هر ماه خبرگزاریها در مورد تصادفات منجر به فوت در جاده شوشتر به اهواز اخباری را روی خروجی خود قرار می دهند و در این اخبار نامهایی درج می شود که غم و اندوه را مضاعف می سازد و دل هر شنونده را به درد می آورد . خبر دادند حسین زراعتکار و همسرش که خود این اخبار را به اطلاع مردم می رساندند و سرمایه هایی گرانبها برای استان محسوب می شدند، با خودرو سمند در برخورد با تیر برق جان سپردند و کارشناسان اعلام کردند علت مرگ خواب آلودگی راننده بود!!خبر دادند عباس کایدانی کارمندپرتلاش و ساده آموزش و پرورش اهواز در جاده شوشتربا خودرو پراید به دلیل برخورد با تیر برق جان داد و علت برخود را سرعت غیر مجاز راننده اعلام کردند! خبر دادند سجاد سودمند دانشجویی با چهره ای دوست داشتنی و یکی از فعالان اجتماعی با خودرو پژو در برخورد با تیر برق به همراه یکی ازبستگانش جان داد و علت تصادف را ناتوانی راننده در کنترل خودرو اعلام نمودند ! و دیروز بازهم خبر دادند در برخورد خودرو پژو با تیر برق در جاده شوشتر ۴ تن از سرنشینانش که از یک خانواده بودند جان دادند و بطور معجزه آسایی کودک هفت ماهه ای نجات یافت ! علت را سرعت و انحراف راننده اعلام نمودند! اما کسی از خبرگزاریها و مسئولین و کارشناسان بجز راننده دیگری را متهم ننمود و ننوشتند ،اگر جاده از گارد ریل برخوردار بود هرگز تیر برق در مسیر راننده قرار نمی گرفت و موجب می شد تا با برخورد خودرو ،دوباره به درون جاده برگردد و مانع از تلفات می شد . کسی ننوشت که محل حادثه تصادف مرحوم زراعتکار ۵۰ متر بعد از گاردریل جاده بوده است و اگر ادامه می یافت شاید امروز او در میان مابود، کسی ننوشت اگر گاردریل بود مرحوم سجاد سودمند که مظلومانه زیر فشار سنگینی ترانس تیر برق جان داد در برخورد با آن از جاده منحرف نمی شد و ترانس چون آواری بر سرش فرو نمی ریخت ! کسی از بی تفاوتی مسئولین در چاره جویی هیچ ننوشت ! کسی ننوشت که کودک بازمانده هفت ماهه در نبود والدین چگونه پرورش خواهد یافت ! هر کس خبررا خواند و سری تکان داد و لب به دندان گزید و رفت و شاید اشکی هم ریخت و نفرینی اما شمعی را نیافت برای افروختن ! کسی از کامیونهای متعدد حامل شن و ماسه که جاده را به تسخیر خود در آورده اند و برای هر مانوری در جاده خود را مختار می دانند هیچ ننوشت ! کسی از مجروحان افتاده در بستر جاده حرفی نمی زند! و رانندگان جان باخته مقصر زبان برای تکلم ندارند ولی بازماندگان داغدار می دانند که آخرتی خواهد بود و آنهایی که می توانستند اما نکردند و با بی تفاوتی ازکنار مشکلات گذشتند مسئول جان دادن انسانها ی بیگناه هستند و باید در مقابل نگاه مغموم پرسشگران بی پناه پاسخگو باشند و در آخرت نیز سر را به زیر خواهند انداخت که خداوند برای حیات انسان همه را مسئول می داند .

عدم وجود گاردریل در جاده شوشتر دلیل برخورد با تیر برق است و مسئول نصب این علامات و تجهیزات مقصر هستند . چنانچه بگویند که به دلیل عدم تامین یا تخصیص اعتبار توانایی نصب گاردریل را نداشتیم باید استعفا دهند و برکنار شوند چون لازم بود اطلاع رسانی کنند و از عوارضی که باید برای کامیونهای شن و ماسه که جاده جولانگاه آنان شده است و بیشتر حوادث ناشی از وجود آنان است اخذ می کنند و اگر نمی کنند دلیل موجهی ندارند! به این امر مبادرت نمایند تا جاده از ایمنی لازم برخوردار باشد ، اعتبارات در استان بسیار هست و تخصیص می یابد ولی مسئولین استان عادت کرده اند که اتفاقی بیفتد و بعد از اتفاق برای متقاعد نمودن بازماندگان و یا تثبیت جایگاه سیاسی و اجتماعی ،اعتباری تخصیص دهند مانند حادثه تاسف بار سد کارون ۳ که منجر به جان دادن ۱۲ نفر از هموطنان گردید و پس از آن ، مسئولین اعتباری جهت تکمیل راه روستایی تخصیص دادند! آیا توانایی تخصیص همین اعتبار قبل از حادثه نبود!؟ نگذارید دوباره تکرار شود! راننده را مقصر نسازید! ما مقصریم . می توانیم نگذاریم . باید همت کرد.

پیامهای تسلیت را بگذارید و وارد میدان شوید و مردم خوب را یاور باشیم که فردا شاید تیر برقی جلوی راه سبز شود و جانمان را بگیرد ! توفیق خدمت یک نعمت است کفران نعمت نکنیم و نگذاریم بگذرد ، بقول قیصر که بسیار گذر از جاده شهرم نمود : ناگهان چه زود دیر می شود! دیگر بس است، تکرار نکنیم ! که زیبنده نیست تیر برق را قاتل کنیم ! گارد ریل بگذاریدبرایتان دعا می کنند و جمعی نجات می یابد.

عبدالرحیم سواری نژاد