کنگره۴٠٠٠ هزار شهید طلبه و روحانی سراسر کشور برگزار می شود

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه خرمشهر در مصاحبه خبری با عروج گفت: روحانیت در جریان فتح خرمشهر 130 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده، که 80 نفر از این شهداء در روز عملیات به شهادت رسیدند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه خرمشهر در مصاحبه خبری با عروج گفت: روحانیت در جریان فتح خرمشهر ۱۳۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده، که  ۸۰ نفر از این شهداء در روز عملیات به شهادت رسیدند.

شهید والامقام محمدحسن شریف قنوتی اولین روحانی شهید در عملیات آزادسازی خرمشهر بود که ۲۴ روز با جمع محدودی از مردم و رزمندگان در این شهر مقاومت کرد و به درجه ی رفیع شهادت نائل آمد.”

حجه الاسلام موسوی صالحی با استناد  به سخنان رییس ستاد کنگره شهدای روحانی کشور گفتند “در دوران دفاع مقدس بیش از ۹ هزار روحانی که در جبهه به صورت مستقیم حضور فعال و مستمر داشتند شناسایی شدند.”

قابل ذکر است دو هزار نفر از روحانیون در جنگ تحمیلی مجروح و ۲۰۰نفر دیگر نیز توسط نیروهای عراقی اسیر شدند.
علیرغم تصور بعضی از خودی ها و غیر خودی ها، روحانیون در جبهه های جنگ علاوه بر اینکه درکسوت و رسالت یک امام جماعت و مبلّغِ دینی به ایفای نقش می پرداختند در نقش های مختلفی مانند، فرمانده لشکر، فرمانده تیپ، فرمانده گردان، فرمانده گروهان و دسته، تک تیرانداز، آرپیچی زن، تخریب چی، امدادگر، رزمی تبلیغی و پشتیبانی در جنگ حضور فعال داشتند.
وطبق آمار ارائه شده توسط  کنگره ملی ۴٠٠٠ شهید روحانی؛ ٢٢ نفر به عنوان فرمانده قرارگاه، لشکر، تیپ ودفتر نمایندگی،  ٢٢٢نفر به عنوان فرمانده گردان، گروهان و دسته، ٩٢٨ نفر سایر رسته ها از جمله اطلاعات وعملیات، تک تیرانداز، امدادگر، غوّاص و… و ۵٠ نفر به عنوان مسئول تبلیغاتِ یگان‌های رزمی داری مسئولیت و فرماندهی بودند.
روحانیون  نقش بسیار مهم و سرنوشت سازی در آزادسازی خرمشهر بر عهده داشتند و در عملیات های مختلف همراه با رزمندگان در صحنه های پر خطر حاضر بودند.
ضمن تشکر و تقدیر از حضور همه ی اقشار جامعه طبق آمار و اطلاعات متقن و موجود، در جریان دفاع مقدس، روحانیت نسبت به سایر اقشار جامعه بیشترین شهید را تقدیم انقلاب کردند.
و از لحاظ سطح علمی در  بین شهدای روحانیت سطح تحصیلات مختلفی از  مقدمات تا  اجتهاد به چشم می خورد.
همچنین علما و مراجع تقلید چه با حضور خود و چه با پیام های خود در جبهه های  جنگ مایه ی دلگرمی سربازان و رزمندگان اسلام بودند.
در پایان به عنوان یک طلبه  عرض می کنم روحانیتِ انقلابی، بصیر و جهادیِ ما در همه ی عرصه های انقلاب، بحرانها، جبهه ها و صحنه های مختلف نظام به عنوان پیشگام در صحنه ها  حضور داشته و خواهند داشت. به عنوان نمونه : در زلزله ی بم روحانیت اولین گروهی بودند که برای امداد رسانی و کمک به مردم به سوی این شهر شتافتند. در ماجرای سیل خوزستان، در شرایط بحرانی و همه گیری وشیوع بیماری مهلک کرونا و…. نیز طلاب و روحانیون با فداکاری و از خود گذشتگی نسبت به مردم ادای دین و تکلیف نمودند.

قابل ذکر است شهرستان خرمشهر در دفاع مقدس ۵ شهید طلبه و روحانی تقدیم آرمان‌های انقلاب اسلامی نمودند و در دفاع از حرم نیز یک نفر از اعزه روحانی شهرستان به فیض عُظمای شهادت نائل آمدند و دهها روحانی و طلبه دیگر نیز به فیض جانبازی و ایثارگری نائل شدند.

درپایان از همراهی ومساعدت امام جمعه انقلابی، جهادی و مخلص خرمشهر، مدیران محترم حوزه های علمیه خواهر و برادر، فرمانده محترم و زحمتکش و مردمی سپاه ناحیه، ریاست محترم بنیاد شهیدشهرستان و ریاست محترم سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان کمال تقدیر و تشکر را دارم.