کتاب «مادر ایران» رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب «مادر ایران» خاطرات شفاهی عصمت احمدیان، مادر شهیدان فرجوانی به قلم نورالهدی ماه پری شامگاه سوم دی ماه در یادمان شهید علی هاشمی در اهواز برگزار شد.

عصمت احمدیان، مادر شهیدان فرجوانی با بیان اینکه خداوند تبارک و تعالی بهترین دستمزد را به شهدا عنایت فرمود و همانا این دستمزد آن بود که خدا نام خود را بر آنها نهاد که شهید به معنای گواه است.

وی گفت: خداوند را برای وجود مادران و زنانی که با قدرت می‌توانند دنیا را تغییر دهند شاکریم.

احمدیان خطاب به جوانان گفت: با انقلاب بمانید و ایرانی نو بسازید و از آن لذت ببرید.

نورالهدی ماه‌پری، نویسنده کتاب  «مادر ایران» در آیین رونمایی از این کتاب، با بیان اینکه در طول مصاحبه برای این کتاب یک بار نشد که لحن خانم فرجوانی ماتم زده و اندوهبار باشد، گفت: واژگانی که ایشان به کار می‌بردند بسیار امیدبخش بود. این روحیه سرزنده در جای جای کتاب از مادر شهیدان بزرگوار فرجوانی قابل مشاهده است.

وی افزود: شهادت فرزندان، بیماری همسر، ورشکستگی در کار و… هیچکدام زورشان به همت والای این مادر نرسید.

ماه‌پری بیان کرد: در طول مصاحبه با ایشان جایی که بعد از شهادت حاج اسماعیل بود با خودم گفتم اینجا می‌تواند اوج ناامیدی مادر باشد اما همت ایشان مثل سیلی به صورتم خورد. به گفته خود ایشان بعد از شهادت حاج اسماعیل احساس کردم دیگر کسی در شهر نیست که بخواهم برایش لباس بدوزم. احساس کردم دیگر هیچ کس زنده نیست و با وجود این اوضاع ناامید کننده‌ای که داشتم باید حتماً کاری انجام می‌دادم که مصیبت نتواند من را از پا در بیاورد. شروع به پختن زولبیا و بامیه کردم و اشک ریختم و همینجا بود که ایده آن شیرینی پزی در گستره وسیعی شکل گرفت.

این نویسنده تصریح کرد: اگرچه این کتاب شرح دلاوری‌های خانم فرجوانی است اما من در شهری حضور دارم که تعداد زیادی از این شیر زنان در کوچه پس کوچه‌های آن زندگی می‌کنند و اگر نشد که ما سرگذشت آنها را بنویسیم گناه بخت پریشان و دست کوتاه ما است. به گفته خانم فرجوانی من فقط یک سرباز از لشکر مادران و همسرانی بودم که جبهه به پشت گرمی آنها جبهه شد.

سیدمحمد آل عمران محقق کتاب مادر ایران با اشاره به فرآیند تولید کتاب، اظهار کرد: از اواخر سال ۹۵ مصاحبه ها آغاز و حدود ۷۰ ساعت با مادر شهید فرجوانی گفتگو و مصاحبه شد.

وی به برعهده داشتن مسئولیت انجام مصاحبه های اولیه توسط خود اشاره کرد و افزود: علاوه بر مصاحبه ها و خاطره ها، عکس ها و اسنادی نیز که داشتند، جمع آوری شد و برای تکمیل این کتاب، مورد استفاده قرار گرفت.

محقق کتاب مادر ایران ادامه داد: سیر کتاب بر این بود که از ابتدا، با دوران کودکی مادر شهید فرجوانی شروع شده و سپس دوره جوانی و زمانی که از اصفهان به اهواز می‌آیند، دوران انقلاب، دوران جنگ و در نهایت امروزه که مشغول کارهای اقتصادی و جهادی هستند، خاطرات به نگارش درآمده است.

آل عمران بیان کرد: در جشنواره فیلم عمار هفتم، از مادر شهید فرجوانی تقدیر کردیم و از بخشی از خاطرات‌شان در جشنواره استفاده کردیم که همین موضوع آغاز همکاری و گفتگوی با ایشان شد.

وی در تشریح پروژه های دیگر، عنوان کرد: از سال ۹۶ که کار شروع شد حدود ۴۲٠٠ ساعت مصاحبه گرفته شده و چهار اثر از جمله بر شانه های کارون، یزله بر جدله، آش پشت جبهه و مادر ایران رونمایی شده و ۲۲ اثر دیگر نیز در حال نویسندگی است که سعی بر این است تا پایان سال از هشت اثر رونمایی شود.

نرگس اسکندری محقق کتاب مادر ایران در حاشیه این مراسم گفت: برای کتاب مادر ایران مصاحبه هایی انجام شد اما مصاحبه هایی که باید مجددا برای تکمیل کار گرفته می شد برعهده گرفته و انجام دادم.

وی به اتفاقات شیرین در گردآوری این کتاب اشاره کرد و افزود: لحن شیرین مادر شهید فرجوانی، بیان اتفاقاتی که گذشت و حسی که منتقل می کردند، از نکات بارز و لحظه های زیبا و جذابی بود که بر من گذشت.

محقق کتاب مادر ایران ادامه داد: با هر کلام و خاطره ای که مادر شهید بیان می‌کردند به فکر فرو رفته و گاهی به اشک و گاهی به خنده می گذشت.

اسکندری تاکید کرد: لحظاتی که در کنار مادر شهید بودم و مصاحبه می کردم، از زیباترین لحظات زندگی من بود.

وی با بیان اینکه مادر شهید فرجوانی، پرچمدار شهدا بودند، به خاطره ای از روز شهادت حاج قاسم اشاره کرد و گفت: روزی که برای مصاحبه خدمت حاج خانم رسیدم روز شهادت حاج قاسم بود؛ در آن لحظه مشاهده کردم مادر شهید فرجوانی پرچم به دست گرفته و در خانه همسایه ها را می زند و می گوید می‌خواهم همه را از خواب غفلت بیدار کنم.