چرا آرا جلیلی را همچنان مهم ارزیابی می‌کنند؟

ستون فقرات استكبار به لرزه افتاد، چراكه آنان مي‌دانند وقتي در شرايط صلح، بيش از 4 ميليون نفر به كانديدايي كه شعار اصلي‌اش مقاومت بود، راي دادند، اگر شرايط عوض شود و صحنه، صحنه‌ي جنگ باشد چه اتفاقي خواهد افتاد؟

انتخابات ریاست جمهوری یازدهم چند صباحی است که به پایان رسیده و رییس جمهور منتخب تا چند روز دیگر کلیددار پاستور می شود اما حاشیه های این انتخابات پرشور و افتخارآفرین همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی "خیبرآنلاین"، تحلیلگران سیاسی همچنان مشغول بررسی انتخابات و رویدادهای پیرامون آن هستند اما نکته ی قابل توجه، توجه ویژه تر به یکی از کاندیداهاست.

اگر مروری به تحلیل های چند روز اخیر در رسانه ها داشته باشیم خواهیم دید که در بخش قابل توجه آنها، نام جلیلی و حامیان وی جایگاه جدی دارند؛ جایگاهی که عده ای با نگرانی از آن یاد می کنند.

اینکه چرا در میان ۶ کاندیدای نهایی انتخابات، همچنان تحلیل آرای نفر سوم اهمیت دارد، نیاز به تامل بیشتری دارد.
 

عده ای از به اصطلاح اصلاح طلبان، با رادیکال خواندن مواضع جلیلی، رای بیش از ۴ میلیونی به یک رادیکال را بسیار خطرناک ارزیابی کرده و می کوشند تا همچنان این خطر را برای سیاسیون فعال در عرصه و به ویژه رییس جمهور منتخب و اطرافیانش پررنگ جلوه دهند.

شخصی مانند پورنجاتی که سالهاست از مسایل سیاسی کناره گرفته و پس از انتخاب روحانی به ریاست جمهوری، به سرعت خود را در رسانه ها مطرح نموده، رقابت اصلی این انتخابات را میان روحانی و جلیلی می داند و معتقد است بخش قابل توجهی از آنانی که به شیخ حسن رای داده اند، به خاطر "نه" به جلیلی بوده است. و جالب اینجاست که معمولا رقابت را بین دو نفر اول ارزیابی می کنند اما در اینجا ظاهرا اتفاق دیگری افتاده است.

ابطحی، مسئول دفتر رییس جمهور اسبق و از عوامل فعال در فتنه، به صراحت می گوید که جلیلی، صادق ترین کاندیدای حاضر در انتخابات بود. این سخن وی در شرایطی مطرح شده که اولا از مخالفان تفکر امثال جلیلی است و ثانیا این حرف پس از انتخابات مطرح شده، پس نمی توان از آن به عنوان یک شگرد تبلیغاتی یاد کرد.

همچنین رسانه های مختلف، حتی رسانه های پرشمار حامی یکی از کاندیداهای همیشه شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری، در ارایه ی تحلیل های خود یکی در میان به جلیلی و حامیان می پردازند و البته تلاش می کنند تا شکست نامزد موردنظر خود را به گردن وی بیندازند.

چرا نفر سوم انتخابات و رای بیش از ۴ میلیونی وی تا این حد در محافل سیاسی موج آفرین شده است؟

در مقام پاسخ باید گفت که آشنایان به سیاست به خوبی می دانند که پیام ۴ میلیون رای به جلیلی و گفتمان حامی وی چیست. این ۴ میلیون نفر به کسی رای دادند که در تبلیغات انتخاباتی کوجکترین وعده ای نداد. همچون سایر نامزدهای محترم، حتی از دادن شعارهای پر زرق و برق اقتصادی هم امتناع نمود، در جریان تبلیغات، با انداختن چفیه به گردن، مرام خود را آشکارا به تصویر کشاند، در مناظرات تلویزیونی، بدون توجه به اینکه آیا در میزان رای وی تاثیری به وجود خواهد آمد، همدوش کاندیدای کنارکشیده، با افتخار از انقلاب اسلامی و فعالیت ها و آرمان های آن دفاع کرد، در برابر باند ثروت و قدرت کوچکترین کرنشی از خود نشان نداد و کم هزینه ترین کاندیدای مطرح انتخابات نام گرفت.

به عبارت دیگر، میلیون ها نفری که به جلیلی رای دادند، فقط و فقط به اعتقاد خود رای دادند و قطعا هرگز صرفا به فکر معیشت و… نبوده اند.

اتفاق جالب دیگر این بود که حتی حامیان وی نیز در جریان تبلیغات دچار نفاق نشدند و با همان حس و حال حزب اللهی، به صورت کاملا خودجوش و برپایه ی اعتقادات، به تبلیغ گفتمان و کاندیدای مورد حمایت خود پرداختند.

همچنین علمای انقلابی و اهل منبر و نیز بدنه ی جوان هیات های مذهبی که از اثرگذارترین قشرهای جامعه هستند، حمایت اکثریتی از جلیلی و گفتمان وی داشتند که همین مساله نیز می تواند در آینده موثر واقع شود.

آنچه بیشتر از قبل موجبات دستپاچگی عده ای را فراهم آورده، تاکید حامیان جلیلی بر ادامه ی فعالیت خود در بدنه ی اجتماع و جدیت بیشتر در پیشبرد اهدافشان می باشد مساله ای که در کاندیداهای دیگر هرگز وجود خارجی ندارد.

و خلاصه اینکه، این رای با همان خاستگاه سوم تیر ۸۴ ارزیابی می شود با این برجستگی که پس از مدت ها تخریب رسانه ای و هجمه ی ناجوانمردانه به گفتمان سوم تیر که همان گفتمان ناب انقلاب ۵۷ به رهبری خمینی کبیر بود، باز هم این تعداد قابل توجه پای کار آمدند و به همه ی تخریب ها تودهنی زدند.


این نکته ی مهم باعث شده که اولا ستون فقرات استکبار به لرزه بیفتد، چراکه آنان می دانند وقتی در شرایط صلح، بیش از ۴ میلیون نفر به کاندیدایی که شعار اصلی اش مقاومت بود، رای دادند، پس اگر شرایط عوض بشود و صحنه، صحنه ی جنگ شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ضمن اینکه آنان به خوبی می دانند که در شرایط بحرانی و حساس، میلیون ها نفر از آنانی که به دیگران رای داده اند هم به این جمع ملحق خواهند شد.

ثانیا، در داخل نیز، برخی حضرات این پیام را گرفته اند که این ۴ میلیون و اندی اهل مقاومت آشکار، تمام رفتار آنان را زیر نظر دارند و اگر در مسیر انقلاب کوچکترین خلل و انحرافی مشاهده کنند، به سرعت واکنش نشان خواهند داد.

اینجاست که متوجه می شویم چرا با گذشت بیش از یک ماه از انتخابات، همچنان میزان استقبال از گفتمان انقلاب اسلامی که در این انتخابات جلیلی نمایندگی آن را برعهده داشت، قابل ارزیابی و تحلیل است.