دستگيري روحاني آمر به معروف در اهواز

وقتی که واجب شرعی جرم می شود

حضرت امام در تحرير الوسيله در كتاب امر به معروف و نهي از منكر كه خود ايشان بوسيله النجاة مرحوم سيد اضافه كرده مي فرمايند اگر كسي منكر امر به معروف و نهي از منكر بشود نهي رسالت پيامبر(ص)نهي عبوديت حق تعالي است واز كفار محسوب مي شود.

سید علیرضا شریفی در وبلاگ آتیه سازان اهواز نوشت:

إِنَّ الَّذینَ یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَ یَقْتُلُونَ الَّذینَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلیمٍ(آل عمران ۲۱)

شب گذشته در یک حادثه تاسف بار روحانی جوانی که اقدام به امر به معروف و نهی از منکر کرده بود توسط پلیس۱۱۰  دستگیر شد
ماجرا از این قرار است که  یکی از روحانیون اهوازی که در پارک دولت اهواز حضور  داشت ، با مشاهده اقدام منکر یک دختر و پسر در وسط شلوغترین پارک اهواز  و در انظار عمومی ،اقدام به تذکر لسانی و نهی ازاین اقدام زننده می کند.
در پی تذکر  روحانی اهوازی این دختر و پسر طی تماسی با مامورین پلیس  خواستار برخورد با این آمربه معروف  وناهی ازمنکر می شوند مامورین پلیس نیز بدون توجه به منکر صورت گرفته توسط دختروپسر جوان ،طلبه اهوازی  را بازداشت و به نزدیکترین کلانتری مربوطه منتقل می کنند.

منتظر عذر خواهی مسئولان نیروی انتظامی هستیم:

حضرت امام در تحریر الوسیله در کتاب امر به معروف و نهی از منکر که خود ایشان بوسیله النجاه مرحوم سید اضافه کرده می فرمایند اگر کسی منکر امر به معروف و نهی از منکر بشود نهی رسالت پیامبر(ص)نهی عبودیت حق تعالی است واز کفار محسوب می شود.

دیشب همانطور که در بالا عرض شد آن رفتار با طلبه جوان صورت گرفت هرچند نمی شود کل نهاد را زیر سوال برد و میشه گفت که این رفتاری خودسر واشتباه از یک مامور نیروی انتظامی است اما مسئولین نیروی انتظامی باید به خاطر این رفتارغلط با یک آمر به معروف از جامعه اسلامی مان عذر خواهی کنند و در زیر هم چند سوال از آنها می پرسم :

– دلیل بازداشت یک آمر به معروف چیست ؟

– آیا بازهم باید شاهد صحنه های زیر باشیم؟

 

امر به معروف ونهی از منکرامر به معروف ونهی از منکرامر به معروف ونهی از منکر

– آیا در صورت تماس با نیروی انتظامی در مورد مسائل ضد اخلاقی آنها باز هم زود به صحنه می آیند و فردی که با ظاهری زننده باشد بازداشت می کنند؟

– آیا مسئولین نیروی انتظامی کارهای خلاف عرف و ضد اخلاقی را در پارک هایی مثل شهربازی و لاله و جاده ساحلی دیده اند؟ برخوردشان با این ها چه بود ؟

– آیا مانکن های مستهجن در بازار نادری و کیان را دیده اند؟

 وهزاران سوال دیگر اما در کجای عرف اسلام و قانون کشورمان آمده که آمر به معروف باید بازداشت شود و کسی که شئونات اخلاقی را رعایت نمی کند آزادانه بچرخد؟ برخی آمران به معروف و ناهیان از منکر را افراطی می‌نامند، اما مسئله این است که آمران به معروف و ناهیان از منکر افراطی هستند یا آن عده‌ای که در کوچه و خیابان بی‌عفتی کرده و گناه و ناهنجاری می‌کنند؟

خداوندمتعال در قرآن کریم فرموده است (باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی، و امر به معروف و نهی از منکر کنند! و آنها همان رستگارانند. –آل عمران آیه ۱۰۴) آیا چنینی برخوردی سزاوار رستگاران است؟ واگر به آمر معروف می گوئید چه ربطی به او دارد او در جواب به کلام خداوند متعال استناد می کند که فرموده است (و هنگامی را که گروهی از آنها گفتند:« چرا جمعی (گنهکار) را اندرز می‌دهید که سرانجام خداوند آنها را هلاک خواهد کرد، یا به عذاب شدیدی گرفتار خواهد ساخت» گفتند: «برای اعتذار (و رفع مسؤلیت) در پیشگاه پروردگار شماست، به علاوه شاید آنها (بپذیرند و) تقوا پیشه کنند.- اعراف ۱۶۴)راستی این سخن رهبر را شنیده اید؟  تمامی ماموران رسمی و نهادهای مسئول در هر حوزه‌ای باید به حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکری که در چارچوب وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کرده‌اند، بپردازند.

 

سخنی با مسئولان قوه قضائیه :

آیت ‌الله‌ ‌آملی لاریجانی در جلسه ای گفته بودند در جمهوری اسلامی ایران نباید کسانی جرأت تعرض به آمران به معروف و ناهیان از منکر داشته باشند و دادستانهای سراسر کشور باید با اراذل و اوباشی که متعرض حقوق این افراد می‌شوند، قاطعانه برخورد کنند

باید اضافه کنم که در کشور اسلامی ما ۸۰شهید امر به معروف وجود دارد و ۷۵ نفرهم جانباز شده اند

حجت الاسلام رئیسی گفتند : آمران به معروف و ناهیان از منکر بدانند دستگاه قضایی همواره حامی آنان است. 

آیا موقع آن نرسیده که دادستانی و قوه قضائیه وارد عمل شوند تا دیگر شاهد بی حرمتی به آمران به معروف و نهی از منکر نباشیم؟ آیا بازهم باید شاهد این باشیم که هادی محبی هاو… شهید شوند و یا سید محمود مصطفوی ، فرزاد فروزش علی خلیلی و… جانباز شوند ؟

مسئولان قوه قضائیه بدانند امروز روز عمل است و باید به حرف هایی که زدند عمل کنند

امر به معروف در کلام رهبری:

احیای امر به معروف و نهی منکر در جامعه اسلامی و همه گیر کردن آن از مدت ها قبل یکی از دغدغه های اصلی معظم له بوده است. ایشان  در سخنرانی در میان اقشار مختلف مردم در  29 مهرماه سال ۷۱  می فرمایند: « مبادا در گوشه و کنار، یا در دستگاه انتظامی یا قضائی، کسانی باشند که راه را جلو آمر به معروف و ناهی از منکر سد کنند! مبادا کسانی باشند که اگر کسی امر به معروف و نهی از منکر کرد، از او حمایت نکنند، بلکه از مجرم حمایت کنند! البته خبرهایی از گوشه و کنار کشور، در بعضی از موارد به گوش من می رسد. هرجا که بدانم و احساس کنم و خبر اطمینان بخشی پیدا کنم که آمربه معروف و ناهی از منکر، خدای نکرده مورد جفای مامور و مسئولی قرار گرفته، خودم وارد قضیه خواهم شد.… پیداست که این جوانان متمایل به امر به معروف و نهی از منکرند. بنابراین، وظیفه ی ما، مسئولین، قانون گذاران و مجریان است که راه و زمینه را برای اجرای این واجب الهی هموار و فراهم کنیم. امروز بحمدالله مجلس شورای اسلامی، مجریان، مسئولین کشور و دستگاه قضائی، همه از خود این ملت اند.»

فعالان مجازی ارزشی:

حدیثی از امام زمان (عج) وجود دارد که در آن می فرماید :اگر شیعیان ما به آن عهدی که با ما دارند یکپارچه عمل می نمودند سعادت دیدار ما را ازدست نمی دادند (کلمه الامام المهدی{عج}صفحه ۱۰۱ ) از مسئله پیش آمده در اهواز نباید به سادگی گذشت که اگر اینگونه شد باید بازهم شاهد این باشیم که چادر خانم های محجبه را می کشند و با ضربات چاقو چشم آمران به معروف را بی سو کنند و ما باید به انزوا رویم تا انان به راحتی و بدون هیچ قید و بندی در خیابان عشق بازی کنند امروز روزی است که باید دست در دست هم دهیم تا از این اعمال ضد اخلاقی برخی جلوگیری شود نباید گذاشت که یک بی حرمتی به طلبه جوان به این سادگی در میان اخبار گم شود .

 

پیوست:

توضیحات  معاونت فرهنگی اجتماعی نیروی انتظامی:

با توجه به انتشار خبر دستگیری روحانی اهوازی در اهواز لازم است این رسانه محترم نکات ذیل را مورد توجه قرار دهد:

۱- فرد دستگیر شده در زمان دستگیری ملبس به لباس روحانیت نبوده است لذا مامورین انتظامی از کسوت این فرد آگاهی نداشته اند

۲-دلیل حضور پلیس ۱۱۰در صحنه تماس تلفنی با این یگان بوده است که شهروندی با ذکر مطالبی از این فرد شکایت کرده است لذا بر اساس وظیفه ذاتی پلیس شخصی که از او شکایتی صورت گرفته دستگیر شده است

۳-علی رغم حل و فصل این مساله در محل کلانتری منطقه مربوطه به دلیل وجود شاکی خصوصی پرونده این فرد به دادگاه منتقل می شود تا در آن محل صالح مورد بررسی قرار گیرد.