همکاری امریکا و پادشاهان عرب برای جلوگیری از تحقق دموکراسی در مصر

يك تحليل‌گر مي‌گويد، پول نفتي گسترده اعراب و كمك امريكا در حال منحرف كردن مبارزه تاريخي مردم مصر براي رسيدن به دموكراسي و آزادي است.

فینیان کانینگام در مقاله‌ای که در وبسایت پرس تی‌وی منتشر شد، نوشت: «پولِ نفت کشورهای عرب برای حمایت از رژیم نظامی هزینه می‌شود، برای حصول اطمینان از آنکه مردم مصر به آزادی دموکراتیک دست پیدا نکنند.»

برخی از کشورهای پادشاهی عرب حاشیه خلیج فارس به حمایت از حاکمان حدید مصر از طریق کمکی ۱۲ میلیارد دلاری وعده داده‌اند. این کمک به شکل وجه نقد، حساب‌های بانک مرکزی و قراردادهای نفتی اعطا می‌شود.

قرار است عربستان سعودی ۵ میلیارد دلار، امارات متحده عربی ۳ میلیارد دلار و کویت ۴ میلیارد دلار به حاکمان جدید در مصر کمک کنند.

از سوی دیگر، نشریه فاینانشال تایمز اخیرا گزارش داد که باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا از حاکمان قطر و امارات متحده عربی خواسته است بر لزوم حمایت از رژیم موقت مصر تاکید کنند.

این تحلیلگر با اشاره به این حمایت مالی گسترده، خاطر نشان کرد، هدف از این کمک‌ها «خاموش کردن جنبش دموکراسی خواهانه در مصر بواسطه چرب کردن سبیل حاکمان خودکامه است.»

وی افزود: « رژیم‌های دیکتاتور عربی از دموکراسی در مصر و سرایت احتمالی آن به سراسر منطقه نفرت دارند، امریکا نیز همینطور، چرا که عدم وجود دموکراسی لازمه‌ی به حداکثر رسیدنِ سود شرکت‌های بزرگ این کشور است.»

بعد از اینکه ارتش قدرتمند مصر ۳ (۱۲ تیر) جولای محمد مرسی، اولین رئیس جمهور منتخب این کشور را برکنار، قانون اساسی را تعلیق و پارلمان را منحل کرد، مصر عرصه تظاهرات و درگیری‌های خشونت بار قرار گرفت.

ارتش ۴ جولای عدلی منصور، قاضی دادگاه قانون اساسی این کشور را به عنوان رئیس جمهور موقت انتخاب کرد.

از آن تاریخ به بعد، دولت تحت حمایت ارتش مصر به سرکوب اخوان المسلمین، حزب سیاسی محمد مرسی شدت بخشیده و حکم دستگیری بسیاری از اعضای این حزب از جمله محمد بدیع را صادر کرده است.