هدفگذاری برای تبدیل کتابخانه‌های عمومی خوزستان به پایگاه‌های اجتماعی

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: سیاست‌گذاری این نهاد تبدیل کردن فضای کتابخانه های عمومی استان به پایگاه های اجتماعی و برگزاری برنامه های علمی و آموزشی در این فضاهاست .

به گزارش عروج، عباس حسین زاده در نشست هم اندیشی با معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: این رویکرد نهاد به منظور اجرای برنامه های مختلف علمی و آموزشی در فضای کتابخانه ها است تا به طور سنتی کتابخانه ها تنها برای مطالعه کتاب استفاده نشود.

مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان افزود: پایگاه های اجتماعی نیاز به سیاست‌گذاری، تنوع بخشیدن به خدمات و برنامه ها در کتابخانه ها دارد که باید در این بخش بهتر عمل شود.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۴ تاکنون سه همایش در موضوعات جذب مخاطب و نقش نهاد کتابخانه های عمومی در کسب و کارهای کوچک برگزار شده است ادامه داد: همواره تلاش شده تا خروجی همایش ها دستاوردهای علمی و آموزشی باشد.

حسین زاده به برنامه های مطالعاتی و تحقیقاتی این اداره اشاره کرد و ادامه داد: برای انجام پژوهش مربوط به اقوام خوزستان به منابع تحقیقاتی دانشگاه چمران در این خصوص نیاز داریم که امیدواریم همکاری های لازم انجام شود.

مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان ادامه داد: علاوه بر کتاب های چاپی که ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نسخه در کتابخانه های استان موجود است دسترسی به ۱۲۵ میلیون مقالات لاتین در پایگاه های علمی معتبر داخلی و خارجی از سوی این نهاد میسر است.

حسین زاده خاطرنشان کرد: پیشنهاد داریم تا تفاهم نامه‌ای بین این نهاد و دانشگاه شهید چمران اهواز به منظور تبادل اطلاعات و همکاری در پروژه های پژوهشی و علمی انجام شود.

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان افزود: دانشجویان در برخی رشته ها همچون معماری و گرافیک می توانند در نهاد های کتابخانه کارورزی خود را سپری کنند.

در ادامه این نشست معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: جایگاه دانشگاه با جایگاه نهاد کتابخانه ها برابر است و بیشتر با جوانان ارتباط داریم.

علیرضا کیاست تصریح کرد: نیاز است برای اجرای این تفاهم نامه تمام نیازها و انتظاراتی که نهاد از دانشگاه دارد لحاظ شود که تا جای ممکن این همکاری تقویت شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از مسائل مرتبط استان در کارگروه های آموزش و پژوهشی استان بررسی می شوند ادامه داد: آذر ماه هر سال بودجه مربوط به کمیته های این کارگروه ها مشخص و اولویت های پژوهشی استان نیز تعیین می شوند که در قالب تفاهم‌نامه با نهادکتابخانه ها، زمینه مطلوبی برای انجام همکاری های علمی و پژوهشی فراهم خواهد شد.

در خوزستان ۲۲۰ باب کتابخانه عمومی وجود دارد.