تشكيل هسته‎هاي كوچك براي پاكسازي محله‌ها

نهضت تذکر لسانی

اگرچه سازمان ها، ارگان ها، رسانه ها و... تكاليف و وظايف قانوني و عرفي برعهده دارند اما امر به معروف و نهي از منكر و در يك كلام، كار فرهنگي، زماني اثرگذار است كه مردمي باشد.

حضور معنادار عده ای مانکن در معابر پایتخت که با نوعی پوشش خاص، بنای دهان کجی با ارزش ها را گذارده اند، جوانان انقلابی و حزب اللهی را به تاثر و البته تفکر واداشته است.

بخشی از این این جوانان به فکر تلاش های خودجوش جهت برخوردهای متفاوت با این جماعت می باشند و عده ای دیگر، با نگاه به فضای کشور که نام اعتدالی را به خود گرفته، در تامل این نکته اند که چه باید کرد که اولا این هنجارشکنی عادی نشده و در مقابل آن ایستاد، ثانیا حزب الله عزیز به تندروی و افراط گری متهم نشود.

اگرچه وظیفه ی مسئولین مختلف کشوری، اعم از نهادهای نظارتی تا فرهنگی و همچنین نیروی انتظامی، در قانون مشخص است اما به جهت کوتاهی برخی از این مسندنشینان، زحمات دیگران نیز اثر مطلوب خود را نگذارده است و اینجاست که باید نیرویی مردمی و دارای دغدغه وارد میدان شود.

راهکار نیز کاملا مشخص است و چنانچه براساس این راهکار ساده و عملیاتی، این ماموریت مردمی انجام پذیرد، قطعا نتایج درخشانی نیز به دست خواهد آمد.

و اما راهکار؛

امام خامنه ای در فرمایشی قدیمی، پیرامون امر به معروف و نهی از منکر مثال جالبی زده اند. متن کامل این فرمایشات را منتشر می کنیم و البته مصرانه می خواهیم برای چندبار، آن را با دقت کامل مطالعه کنید:

"آنچه که مسئولیت شماست مساله زبانی است یعنی شما باید کاری کنید که مردم امر و نهی زبانی را که مهمترین عامل که حتی از جهاد بالاتر است، یعنی تاثیرش از جهادی که توپ و تفنگ و اتم است بیشتر است اگر انجام بگیرد و تحقق پیدا کند. منتهی مردم که امتحان نمی کنند. یکبار امتحان کنند. تا ببینند اگر نشد.
من عرض می کنم مثلاً الان آمریکا ـ آز امریکا بالاتر، قدرتمندتر، مستکبرتر، یاغی تر ـ اگر همه مسلمان های عالم تصمیم بگیرند که هر مسلمانی در ماه یک بار به آمریکا بگوید نکن، آمریکا را می شکنند کاری که با بمب اتم نمی شود با این کار می شود، زبانی، یدی هم نمی خواهد.
همه مردم مسلمان، هرکس که مکلف است در تمام دنیای اسلام، شما حالا این را در گناهان داخل جامعه بیاورید. یک آقایی دارد یک حرکت خلاف انجام می دهد، یک فرد از پهلویش رد شود و بگوید (عصبانیت و تهدید به عمل هم لازم نیست) آقا این کار شما خلاف است، نکنید و رد بشوید. او ممکن است دنبالش کند این در برود. بگوئیم اگر نشد بزن درحالی که این زدن یک کار دیگر است. من این کار دوم را اصلا از تو خواستم من مرحله دوم را که که زبانی است از تو می خواهم.
اگر همین کار انجام بگیرد و شما بتوانید به مردم تفهیم کنید که اگر کار خلافی دیدند بگویند (آقا نکن و در بروند) ده نفر بگویند نکن و در بروند اگر کسی طاقت پیدا کرد این خلاف را دوباره انجام دهد. نمی تواند بکند. این همه که می بینید وقتی شما دوباره یا سه بار گفتید «نکن» او عصبانی می شود و می آید یقه شما را می گیرد پیدا است این ضربه شکننده است اگر شکننده نبود عصبانیت نداشت. می گفتی نکن او هم نگاهی می کرد و محل نمی گذاشت. شما می دانید وقتی چندبار تکرار شد نکن، نکن، این دفعه می خواهد منفجر بشود. خدای متعال در زبان این اثر را قرار داده است، در امر و نهی این اثر را قرار داده است. ما چرا این حکمت الهی را درک نمی کنیم و حاضر نیستیم از این ابزار عظیم الهی استفاده کنیم بکنید تا ببینیم می شود یا نمی شود. خدای متعال آن آیات را خلاف نفرموده است یا همین روایت را که از نهج البلاغه خواندیم. واقعاً اگر چنانچه بکنید تمام قوام عدل و حق در عالم برقرار می شود".

مجددا از جوانان انقلابی درخواست می شود که متن فوق را چندباره بخوانند و سپس تصمیم لازم را بگیرند.
 


برادران و خواهران حزب اللهی! برای چه نشسته ایم و منتظر اجرای منویات حضرت آقا توسط چه کسانی هستیم؟ اگر خود را مقلد و تابع ایشان می دانیم، حضرتشان راه را نشان داده و نوع رفتار را نیز تبیین کرده اند.

امروز باید هسته های چندنفره و کوچک جوانان انقلابی، از مساجد و پایگاه های مقاومت بسیج، از حوزه های علمیه تا هیات های مذهبی، عموم برادران و خواهران، به شکلی کاملا منسجم و هدفمند به راه افتند و محله به محله را از لوث وجود مانکن ها پاک کنند اما این بار نه با خشم و عتاب، بلکه با تذکری لسانی و البته متوالی.

اگر امروز دست روی دست بگذاریم، اوضاع به خودی خود خوب نخواهد شد و باید در انتظار فردایی باشیم که جامعه ای همچون اروپای بعد از رنسانس، ترکیه ی لیبرالی اما مسلمان و… را نظاره گر باشیم.

اگرچه عقبه تدارکاتی و نیز فرهنگ ساز همچون انواع رسانه های مکتوب و مجازی و به ویژه رسانه ی عظیم صداوسیما در این میان نقش به سزایی دارند، اگرچه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و بسیاری نهادهای فرهنگی دیگر وظایفی را برعهده دارند، اگر چه نیروی خدوم انتظامی در برخورد با مظاهر فساد و ترویج آن تکالیف سختی دارد، اما امر به معروف و نهی از منکر و در یک کلام، کار فرهنگی، زمانی اثرگذار است که مردمی باشد.


برادر و خواهر حزب اللهی و انقلابی! باید به پا خاست و قیام کرد. باید نهضت فراگیر تذکر لسانی را به راه انداخت. مبادا نام ما در جرگه ساکتین این فریضه واجب ثبت شود و نکند که براثر غفلت و سکوت ما، امر دهن کجی به مقدسات و ارزش ها عادی شود.

 من اگر برخیزم/ تو اگر برخیزی/ همه بر می‌خیزند/ من اگر بنشینم/ تو اگر بنشینی/ چه کسی برخیزد؟/ چه کسی با دشمن بستیزد؟…