موسیقی صالح

قرآن كريم با عرضه اصل اغاظه تكليف جامعه ديني را در حوزه هاي مصداقي متنوع و متعددي روشن كرده است : آيه شريفه ” ولا يطئون موطئا يغيظ الكفار الا كتب لهم به عمل صالح ” نويد مي دهد كه هر موضع گيري و عملي كه در رويارويي با دشمن موجب خشمناك

قرآن کریم با عرضه اصل اغاظه تکلیف جامعه دینی را در حوزه های مصداقی متنوع و متعددی روشن کرده است : آیه شریفه ” ولا یطئون موطئا یغیظ الکفار الا کتب لهم به عمل صالح ” نوید می دهد که هر موضع گیری و عملی که در رویارویی با دشمن موجب خشمناک شدن دشمن و بدآیند او باشد عمل صالح است. در خاکریز سخت ستیز ، شلیک موشک و خمپاره موجب خشم دشمن است و در خاکریز نرم ستیز ممکن است تألیف یک کتاب و انتشار یک مجله یا ساخت و نمایش یک فیلم چنین اثری داشته باشد و با این تعریف سینما و رسانه و هنر و موسیقی از یک عمل لهوی و بی هدف به ساحت عملی عبادی و صالح راه می یابد . فرق میان هنری که رغبات نفسانی و شهوت و غضب را تشدید می کند با هنری که به ارزش های انسانی و کمال روحی و معنوی فرامی خواند همین جاست. در این میان موسیقی به دلیل اهمیت و جایگاهی که از آغاز زندگی بشر داشته است اهمیتی دوچندان دارد ، هرگز نمی توان تأثیر مثبت یا منفی یک آهنگ و نغمه موسیقایی را در روح و جان شنونده انکار کرد و از این روی وقتی اثر شنیدن نغمه ها و انگیزه و روحیه ای که در مخاطب می آفریند را در نظر بگیریم در می یابیم که حتی موسیقی نیز می تواند با نیت خالصانه کاری کند که جبهه دشمن به لرزه در آید و می تواند عمل صالح باشد . حال که رویارویی و مقابله دو جبهه حق و باطل به روشنی آشکار شده است، اگر روحیه بسیجی و انقلابی نیاز داریم باید برای آن کار کنیم .

امر الهی است که ” و أعدّوا لهم مااستطعتم من قوّه … ترهبون به عدوّالله وعدوّکم” و موسیقی از مصادیق قدرت و توان و قوه ای است که خداوند ما را به فراهم کردن آن دستور می دهد . چرا موسیقی قوه است ؟چون تأثیر دارد و نمونه هایی از اثر سرودهای انقلابی در ایجاد روحیه زمان انقلاب یا دوران دفاع مقدس را دیده ایم . در سال های اخیر تجربه های موفق سرودهای گروه های موسیقی حزب الله لبنان به جایی رسید که سرود معروف «نصرک هزّ الدنی» توسط یک تیم فوتبال رژیم صهیونیستی در اسراییل برای تضعیف روحیه تیم رقیب استفاده شد ! در بررسی نقش موسیقی و قدرت آن باید موضوع هوش عاطفی و نقش آن در شکل گیری هویت و رفتار و تعلقات و روحیات انسان را در نظر داشت . بو و رایحه ، طعم و مزه ، رنگ و نقش چیزهایی هستند که بی آنکه بفهمیم و متوجه باشیم در ما اثر می گذارند . نوای صبحگاهی ” اصبحت اللهم معتصما بذمامک المنیع ” پدر یا نغمه لالایی ” الله ولی ، الله ولی ذکر محمد یاعلی ” مادر میخ هویت و تعلق ماست و شاید به خاطر اثر موسیقی در روح انسان و تأثیر ناخودآگاه نغمه ها و زمزمه هایی که در خلوت خود تکرار می کنیم، بحث ذکر لسانی و ضرورت تبدیل آن به ذکر قلبی مطرح می شود. همه اعمال صادر شده از انسان از جمله موسیقی دو رکن دارد : یکم نیت فرد در مقام عزم و اراده و آغاز و دوم اثر عمل در مقام وقوع و حصول و نتیجه است .
 
اگر موسیقی با نیت خالصانه عبادت و خدمت و قصد خیر مانند تهییج نیروی بسیج برای مقابله با دشمن یا تحریک عواطف مردم برای مشارکت در احسان و نیکوکاری صورت گیرد عمل صالح است ، چون در بعد فردی یا کار الهی است و خالصانه ، یا شیطانی و شرک آمیز. از سوی دیگر نتیجه هم اگر اتفاقی باشد که دشمن را خوش نیاید و در جبهه حق اثر مثبت داشته باشد و در جبهه باطل حرکت و اهداف آنان را خنثی و ضعیف کند عمل صالح خواهد بود ، چون در بعد اجتماعی نیز دو صف بندی و جبهه آرایی داریم و هر رویداد و اتفاقی یا به نفع جبهه حق است یا به سود جبهه باطل. هنرمندی که اثر خود را با چنین تعریفی عرضه کرده است زبان حالش شعر شیخ کاظم ازری است که : لا ابالی و لو اهیلت علی الارض السموات بعد نیل ولاها … دیگر غم و غصه ای ندارد و هر چه بر سرش بیاید او را باکی نیست زیرا هنر خود را به خدمت و بندگی اهداف متعالی جبهه حق ثبت کرده است.
 
منبع: روزنامه خراسان