مهندسی معکوس قطعات کلیدی مورد نیاز شرکت نفت و گاز آغاجاری با همکاری شرکت های دانش بنیان

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری گفت: شرکت های دانش بنیان با استفاده از روش مهندسی معکوس موفق شدند قطعات کلیدی را که دانش آنها در اختیار شرکت های اروپایی و غربی بود بسازند.

در سومین روز از نمایشگاه بین المللی صنعت نفت اهواز۱۴۰۰ نشست خبری مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری با اصحاب رسانه استان خوزستان برگزار شد.

در این نشست پژمان قضائی پور با معرفی شرکت آغاجاری بعنوان یکی از بزرگترین شرکت های تابعه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، اقدامات و برنامه های راهبردی شرکت را تشریح کرد.

قضائی پور عنوان کرد: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری با دارا بودن سه مرکز انتقال نفت بوستر شماره ۱، بوستر شماره ۲ و تلمبه خانه ممزوج درواقع شاهراه و مرکز انتقال چهار گرید نفتی سبک، سنگین، فوق سنگین و نفت سنتزی است که در نوع خود کاملاً بی‌نظیر است.

مدیر عامل شرکت آغاجاری با اشاره به توانمندی نهفته در تاسیسات عملیاتی عنوان کرد: تاسیسات شرکت آغاجاری با تاریخ تولید نفت در کشور ما عجین شده چرا که تأسیساتی در یک گستره زمانی از دهه چهل شمسی در اختیار داریم که کماکان تحت بهره برداری شرکت هستند.

وی در خصوص اقدامات شرکت آغاجاری در حوزه حمایت از تولید داخلی و ساخت قطعات بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ با استفاده از ظرفیت شرکت های داخلی موفق به بومی سازی قطعات مربوط به تجهیزات و ماشین‌آلات به ارزش ۲۰ میلیارد ریال شدیم و با توجه به ظرفیت داخلی بیش از ۳۰ میلیارد ریال صرفه جویی انجام شد، و در ده ماه ۱۴۰۰ نیز همین آمار در دسترس است.

قضائی پور بیان کرد: با توجه به تحریم های ظالمانه، کارشناسان این شرکت با استفاده از روش مهندسی معکوس موفق شدند با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان قطعات کلیدی را که دانش آنها در اختیار شرکت های اروپایی و غربی بود بسازند.

پژمان قضایی پور افزود: پتانسیل ها خوبی در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری وجود دارد که ما همواره سعی‌ کردیم از این پتانسیل‌ها در راستای رسیدن به اهداف مدنظر استفاده کنیم و می توان گفت شرکت آغاجاری به‌مثابه یک مگا صنعت تلقی می شود که در زمینه‌های برق، آب‌رسانی و بهره‌برداری از منابع نفتی فعالیت میکند.

وی در زمینه تولید شرکت آغاجاری از میادین نفتی گفت:در حال حاضر ۹۰ درصد از پتانسیل تاسیسات فعال است و ۱۰ درصد در اختیار تعمیرات اساسی که طی یک برنامه زمانبندی تا فروردین سال آینده بصورت کامل در مدار تولید قرار میگیرند.

مدیر عامل شرکت آغاجاری یکی از اقدامات شرکت آغاجاری را در حوزه محیط زیست طرح جمع‌آوری گازهای اسیدی پالایشگاه بیدبلند دو و تزریق آن به میدان آغاجاری بر شمرد.

مهندس قضائی پور اقدمات این شرکت را در حوزه مسئولیت های اجتماعی قابل توجه دانست و افزود: در ده ماه سال جاری اقدامات شرکت از طریق امکانات و منابع داخلی در شهرهای همجوار تاسیسات بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال بوده است.

وی در پایان با اشاره به مسئولیت های اجتماعی شرکت ملی نفت ایران در حوزه جغرافیایی شرکت آغاجاری گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته از طریق مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز تاکنون بیش‌از صد و بیست و هفت پروژه توسط این مدیریت در شهرهای امیدیه، آغاجاری، بهبهان(زیدون)،رامشیر و رامهرمز(ابوالفارس)،بهمئی به ارزش ۱۳۳۰میلیارد ریال در حال اجرا می‌باشد.