مهد تشیع ایران مهیای نوای الغوث الغوث

مردم خوزستان خود را براي حضور آيين هاي شب‌ قدر و سالروز شهادت حضرت علي (ع) مهيا كرده‌اند.

گذر ایام و رسیدن به بیستمین روز از ماه مهمانی خدا خبر از شبی در دل خود دارد که دو رویداد بزرگ در آن به وقوع پیوسته است.

شبی که در وصف آن همین بس که افضل از هزار شب است و از آن به عنوان شب سرنوشت آدمیان یاد می‌شود.

شبی که در آن شیطان در غل و زنجیر قرار گرفته و بندگان خدا بیش از پیش به معبود خود نزدیک‌تر می‌شوند و در سرتاسر ساعات آن دست‌های خالی بندگان به سوی خالق هستی از سر نیاز به دعا برداشته و از درگاهش طلب آمرزش می‌کنند از هرآنچه در یک سال گذشته از غفلت‌ها و گناهانی که انجام داده‌اند و از مدبر هستی بهترین سرنوشت را طلب می‌کنند و برای رسیدن به این خواسته‌شان تاریکی شب را با چشمانی اشک‌بار به سپیده‌دم صبح پیوند می‌زنند.

اما شب بیست و یکم ماه رمضان با خود حادثه‌ای بزرگ را به همراه دارد و در سپیده‌دم این شب مولای متقیان و پدر آسمانی شیعیان همان که در وصف شجاعتش "لافتی الا علی و لاسیف الا ذوالفقار "را گفته‌اند او که شهید محراب است با زمین و خاکیان وداع کرده و محبان و و دل‌سوختگان اهل بیت را در غمی بزرگ فرو می‌برد.

هرساله و با فرا رسیدن شب‌های قدر که با ایام شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع) همراه است لحظاتی ناب از خلوت بنده و معبود را می‌توان در جای جای میهن اسلامی دید.

در استان خوزستان که دروازه ورد تشیع به ایران اسلامی است نیز شب‌های قدر و سالروز شهادت امام علی (ع) آیین‌های مختلفی برگزار می‌شود.

*برافراشتن پرچم‌های مشکی

از یکی دو روز قبل از رسیدن شب نوزدهم مساجد، حسینیه، ها و هیئت‌های عزاداری در شهرهای مختلف استان خوزستان با برافراشتن پرچم‌های مشکی این ایام را گرامی‌می‌دارند.

تزیین مساجد و اماکن مختلف مذهبی با پارچه‌های مشکی به نشان عزاداری مولای متقیان نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

*برپایی مراسم عزاداری و روضه‌خوانی

یکی دیگر از برنامه‌هایی که در این ایام برگزار می‌شود روضه‌خوانی و عزاداری است به‌گونه ای که می‌توان گفت در همه مساجد و حسینیه‌های خوزستان این آیین‌ها از شب نوزدهم آغاز می‌شود و تا پایان شب بیست و سوم و برخی بیشتر نیز ادامه دارد.

در این مراسمات ضمن بیان فضائل اهل بیت و به ویژه حضرت علی(ع) به ذکر مصیبت آنها پرداخته می‌شود و سپس عاشقان مولای متقیان در سوگ شهادتش به عزاداری می‌پردازند.

برنامه‌های عزاداری و احیای این شب‌ها عموما با استقبال پرشور مردم همراه و اکثر مساجد و حسینیه‌ها نیز مملو از عزاداران است.

 

*بازار داغ نذری‌ها

در شب‌های قدر و به ویژه در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان که با مصادف با سالروز شهادت امام علی (ع) است در بسیاری از محله‌ها، مساجد و حسینیه‌ها بازار نذری پختن‌ها و نذری دادن‌ها بسیار داغ است وهر کس بر اساس توان خود سهمی را در این کار بر عهده می‌گیرد.

*برگزاری آیین‌های احیای شب قدر

آیین‌های احیای شب‌های قدر نیز با حضور پرشور مردم برگزار و مساجد و حسینیه‌ها تا سپیده دم صبح پذیرای بندگانی است که حرم امن الهی را برای تورع جستن به درگاهش در این شب‌های پرفضیلت انتخاب کردند هستند و ندای "الغوث الغوث خلصنا من النار یارب" را می‌توان در جای جای این سرزمین به گوش شنید.

*برپایی خیمه‌های معرفت در ۲۲ بقعه خوزستان همزمان با شب های قدر   

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان خوزستان از برپایی خیمه‌های معرفت در ۲۲ بقعه در شهرهای مختلف این استان خبر داد.

حجت الاسلام سید علی میرمحمدی ادامه داد: رمضان ماه اتصال خاکیان به آسمانیان و فرصتی مناسب برای بندگی مطلوب به سوی خداوند است.

وی افزود: شب‌های قدر نیز فرصتی با فضیلت و برتر  برای هرچه بیشتر بندگی خداوند است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان خوزستان ادامه داد: در این راستا و در شب‌های قدر طرحی با نام خیمه‌های معرفت در بقاع متبرک نقاط مختلف خوزستان برگزار می‌شود.

میرمحمدی تصریح‌کرد: در این طرح مبلغان و اساتید حوزه علمیه به پاسخ گویی به شبهات و دادن مشاوره به خانواده ها می‌پردازند.

*احیای شبهای قدر در مساجد آبادان

معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی آبادان از برگزاری مراسم احیاء شبهای قدر در این شهرستان خبر داد.

علی هراسبندی اظهار کرد: آیین‌های شب‌های قدر در تعدادی از مساجد سطح شهرستان و به شکل برنامه‌ریزی شده برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مساجد حضرت ابوالفضل(ع)، مسجد شهید بهشتی، مسجد امام رضا(ع)، مسجد حجت(عج)، مسجد علی بن موسی الرضا(ع) از جمله اماکنی است که مراسم شب قدر در آن برنامه‌ریزی شده است.

معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی آبادان تصریح‌کرد: علاوه بر آن در بسیاری دیگر از مساجد و حسینیه‌های نقاط مختلف آبادان و روستاهای مختلف این شهرستان نیز مراسم احیای شب‌های قدر نیز  برگزار خواهد شد.

*مراسم شب قدر در مسجد جامع خرمشهر

در خرمشهر نیز آیین‌های احیای شب‌های قدر در مساجد و حسینیه های مختلف این شهرستان و با حضور پرشور مردم برگزار می‌شود.

به ویژه در مسجد جامع این شهر که پایتخت مقاومت خرمشهر است آیین‌های احیای شب های قدر با حضور بسیاری از جوانان این شهرستان برگزار می‌شود.

*برگزاری ویژه برنامه شب‌های قدر در ۱۰ نقطه هندیجان

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان هندیجان از برگزاری ویژه برنامه شب‌های قدر در ۱۰ نقطه این شهرستان خبر داد.

حجت‌الاسلام سید حسن ساداتی افزود: به‌مناسبت فرا رسیدن شب‌های قدر هماهنگی‌های لازم با ائمه جماعات و روحانیون اعزامی در راستای برگزاری باشکوه مراسم‌های احیاء در مساجد انجام شده است.

وی تصریح کرد: در شب‌های قدر در ۱۰ نقطه مراسم بک یا الله، قرائت دعای جوشن کبیر، ابوحمزه، سخنرانی، قرائت قرآن کریم با حضور روحانیون و ذاکران اهل‌بیت(ع) توسط اداره تبلیغات اسلامی شهرستان هندیجان انجام خواهد شد.

 

*برگزاری مراسم سخنرانی و مداحی ویژه شهادت امام علی(ع) در لالی

معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لالی از برگزاری مراسم سخنرانی و مداحی ویژه شهادت امام علی(ع) در مساجد شهر و روستای این شهرستان خبر داد.

لطفعلی غیبی پور افزود: این مراسم با حضور سخنرانان توانمند حوزه علمیه‌ قم و با همکاری تشکل‌های دینی،کانون مداحان و هیئت امنای مساجد در ایام شهادت امام علی(ع) در مساجد شهر و روستای شهرستان لالی برگزار می‌شود.

*برپایی مراسم شبهای قدر در حرم دانیال نبی و ۲۵ مسجد شوش

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شوش از برپایی مراسم شبهای قدر در حرم دانیال نبی و ۲۵ مسجد این شهرستان خبر داد.

حجت السلام والمسلمین علی سپهوند اظهار کرد: آیین‌های احیای شب‌های قدر علاوه بر ۲۵ مسجد شهر شوش در مساجد و حسینیه‌ها نقاط مختلف این شهرستان برگزار می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این مراسم احیای شب‌های قدر در مرقد مطهر دانیال نبی و دعبل خزایی نیز برگزار خواهد شد.

*حضور پرشور بهبهانی‌ها در آیین‌های احیا

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهبهان از برگزاری مراسم شب‌های قدر با حضور پرشور مردم در این شهرستان خبر داد.

حجت‌الاسلام حمید برازش، اظهار کرد: آیین‌های احیای شب‌های قدر در اکثر مساجد، حسینیه‌ها، هیئات مذهبی بهبهان برگزار می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهبهان ادامه داد: با توجه به استقبال پرشور مردم اکثر اماکن برگزاری مراسم احیا مملو از جمعیت است.

وی تصریح‌کرد: قرائت قرآن کریم، دعای جوشن کبیر، دعای قرآن به سر، مرثیه سرایی و برنامه‌های ویژه شب شهادت حضرت علی(ع) از مهم ترین برنامه‌های اجرایی در شب‌های احیا است.

 

* ۹۰ مسجد و هیئت مذهبی امیدیه پذیرای شب‌زنده‌داران

معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان امیدیه از برپایی مراسم معنوی لیالی قدر در ۹۰ مسجد و هیئت مذهبی این شهرستان خبر داد.

منصور جعفرزاده ادامه داد: به مناسبت فرا رسیدن شب‌های قدر و شهادت حضرت امام علی(ع) آیین‌های این مناسبت در بیش از ۹۰ مسجد و هیئت مذهبی امیدیه برگزار می‌شود.

وی تصریح‌کرد: برنامه‌های مختلف قرائت قرآن، دعا، سخنرانی و مرثیه‌سرایی در این شب‌ها برای شرکت‌‌کنندگان در مراسم احیاء برگزار خواهد شد.

در دیگر شهرها و نقاط مختلف خوزستان نیز مردم خود را برای بهره‌مندی هرچه بیشتر و بهتر از این شب‌های پرفیض آماده کرده و از ساعات ابتدایی شب با حضور در مساجد، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه خود را مهیای تعبد به درگاه لایزال الهی کنند.

گزارش امید زباری (فارس)