مشکلاتی که گریبان میدان الغدیر را گرفته تمامی ندارد

میدان میوه و تره‌بار الغدیر اهواز که بخش قابل توجهی از سبد غذایی استان را تامین می‌کند با مشکلات زیادی روبرو شده که در جدیدترین آن‌ها یک شرکت کم نام و نشان معارض بخشی از زمین‌های آن شده و حکم قلع و قمع تعدادی از حجره‌های آن را گرفته است. این موضوع در حالی رخ داده که شهرداری اهواز قبل از تاسیس این میدان در دهه ۷۰ طی توافقی با اداره‌کل مسکن و شهرسازی خوزستان متعهد شده بود در صورت پیدا شدن معارض، از میدان و حجره‌داران حمایت لازم برای تملک زمین معارضین را انجام دهد.

به گزارش عروج، بهمن صادقی روز یکشنبه ٢۵ تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: در سال ۱۳۸۰ میدان میوه و تره‌بار اهواز که مالک آن خود حجره‌داران بودند با تصمیم حاکمیتی از محل قدیمی جابجا و به محل‌ امروزی منتقل شد.

وی با بیان‌ اینکه میدان جدید به صورت سرقفلی با پرداخت مبلغی به شهرداری به حجره‌داران و فعالان میدان قدیم واگذار شد، افزود: در دهه ۷۰ طبق توافقی که میان اداره مسکن و شهرسازی‌ خوزستان با شهرداری انجام شد سند این زمین‌ها به شهرداری واگذار و شهرداری اهواز در آن زمان متعهد شد که در صورت پیدا شدن معارض از حجره‌داران و اتحادیه مربوطه حمایت‌های لازم را به عمل آورد.

صادقی با اشاره به اینکه تحقیقات این میدان توسط جهاد دانشگاهی تهران در سه فار و ۵۶ هکتار طراحی شد، عنوان کرد: فاز اول این میدان سال‌ها در حال فعالیت بوده و فاز دوم آن نیز که ساخت آن در اوایل دهه ۹۰ آغاز شده با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت به دلیل مشکلاتی از جمله معارض غیر فعال مانده است.

وی گفت: بعد از ٢٢ سال معارضینی برای میدان میوه و تره‌بار الغدیر اهواز پیدا شده و خواهان پس گرفتن زمین‌ها خود است. این اتفاق نیز در سال ۱۴۰۰ برای چند غرفه اتفاق افتاد که حل و فصل شد.

رئیس اتحادیه صنف بار فروشان اهواز تصریح کرد: اکنون شرکتی به نام اهوازک مدعی است ۴۶ درصد از اراضی سه فاز میدان الغدیر اهواز متعلق به این شرکت بوده که ۱۷ غرفه در فاز اول و ۱۹ غرفه در فاز دوم را شامل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در آن زمان شهرداری وقت دفاع موثری در این مورد نکرد و شرکت اهوازک با پیگیری، زمین‌های مذکور را به نام خود کرده و حکم قلع و قمع ۱۷ حجره از فاز اول را از دادگاه گرفته و حکم بدوی ۱۹ حجره فاز دوم‌ نیز صادر شده است.

صادقی بیان کرد: تملک زمین‌ها توسط شرکت اهوازک، افتتاح فاز ٢ میدان الغدیر را متوقف کرده که این مسئله باید از سوی حقوقی شهرداری اهواز پیگیری شود چرا که سرمایه زیادی برای ساخت آن هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در مجموعه حقوقی شهرداری اراده‌ای برای حل مشکل معارضین میدان وجود ندارد، عنوان کرد: راه کار حقوقی جهت خروج از این مشکلات تملک زمین‌ها بر اساس ضوابط قانونی توسط شهرداری و با قیمت کارشناسی است چرا که قبل از ساخت میدان این مکان کاربری کشاورزی داشته و با ورود اتحادیه و حجره‌داران زمین آن ارزش پیدا کرده است، لذا شهرداری باید طبق تعهد خود در آن زمان زمین‌ها را قیمت بروز همان کاربری کشاورزی تملک کند.

رئیس اتحادیه صنف بار فروشان اهواز اضافه کرد: فاز دوم این میدان برای ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می‌کند و در حال حاضر نیز یکهزار و ۵۰۰ نفر مستقیم در فاز اول مشغول به کار بوده و روزانه ۱۰ هزار نفر نیز برای خرید به میدان وارد می‌شوند و بخش قابل توجهی از سبد غذایی استان توسط این میدان تامین می‌شود.

وی گفت: در فاز دوم میدان حدود ٧٠ غرفه وجود دارد که ٣١ غرفه کاربری پایانه صادراتی و ٣٩ غرفه نیز به منظور عرضه میوه و تره‌بار در نظر گرفته شده است. 

صادقی ادامه داد: برای شفاف سازی قیمت‌ها نیز تابلویی در ورودی میدان نصب شده و سایت اتحادیه نیز راه‌اندازی شده و مبالغ به صورت آنلاین درج می‌شوند.

وی افزود: همچنین ٢ بازرس از اداره جهاد کشاورزی و سازمان صمت در میدان مستقر هستند که یک ساعت قبل از شروع کار میدان قیمت‌ها و محصولات را بررسی و بر آن نظارت دارند.

وی در خصوص اقداماتی که برای میدان اجرا شده، گفت: ٨ هزار متر مربع آسفالت جهت ترمیم معابر میدان، احداث مسجد و سرویس بهداشتی، تجهیز مقر پایگاه بسیج، ساماندهی وانت بارهای فصلی از اقداماتی است که تاکنون انجام شده است. 

صادقی بیان کرد: در میدان گران فروشی نداریم و ٩٩ درصد بارهای میدان زیر نرخ مصوب و با فاکتور به فروش می‌روند.

گفتنی‌ است؛ قانون همواره در این موارد که مسئله عمومی و حق شهروندان را درگیر می‌کند تبصره یا انعطافی دارد؛ مانند وضعیت کنونی میدان میوه و تره‌بار الغدیر اهواز که قابلیت الحاق یک تبصره به حکم قلع و قمع داشته تا میدان مانند گذشته به فعالیت خود ادامه و امنیت غذایی خوزستان و کارکنان آن پایدار بماند.