قیمت دلار، طلا، سکه و نفت در بازار تهران و بازار جهانی در روز پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۲ + تحلیل بازار

بهاي هر بشكه نفت خام سبك شيرين براي تحويل در ماه اوت (مرداد ماه) در معاملات روز پنجشنبه بازار آسيا با هشت سنت كاهش به 101 دلار و 16 سنت رسيد. نفت برنت درياي شمال نيز براي تحويل در زمان مشابه با 37 سنت كاهش، بشكه اي 105 دلار و 39 سنت معامله شد.

بررسی نرخ ارز و قیمت دلار، طلا، سکه و نفت در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی در روز پنجشنبه ۱۳ تیر ماه ۱۳۹۲ به شرح ذیل است.

 

کاهش اندک بهای نفت در بازار آسیا

بهای نفت خام پس از افزایش قابل توجه در روزهای گذشته، در معاملات صبح پنجشنبه بازار آسیا اندکی کاهش یافت.

بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین برای تحویل در ماه اوت (مرداد ماه) در معاملات روز پنجشنبه بازار آسیا با هشت سنت کاهش به ۱۰۱ دلار و ۱۶ سنت رسید.

نفت برنت دریای شمال نیز برای تحویل در زمان مشابه با ۳۷ سنت کاهش، بشکه ای ۱۰۵ دلار و ۳۹ سنت معامله شد.

این گزارش با اشاره به تنش های سیاسی اخیر در مصر، افزود: ناآرامی های مصر سرمایه گذاران را در مورد گسترش تنش در منطقه تولید و صادرکننده نفت خام که پیشتر نیز تحت تاثیر ناآرامی های سوریه و لیبی قرار گرفته، نگران کرده است.

همچنین انتشار آمار امیدوار کننده از اقتصاد آمریکا در روزهای گذشته دورنمای مثبتی از آینده تقاضا برای نفت خام ایجاد شد و در نتیجه به افزایش بهای آن منجر شد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت انرژی آمریکا، ذخیره نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۲۸ ژوئن، ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

پیشتر تحلیلگران کاهش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه ای ذخایر نخستین مصرف کننده طلای سیاه دنیا را پیش بینی کرده بودند.

 

قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه

قیمت سکه تمام طرح جدید یک میلیون و ۱۳۷ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم یک میلیون و ۹۰ هزار تومان، نیم سکه ۵۹۸ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه ۴۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲۶۵ هزار تومان معامله می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۰۴ هزار و ۳۴۴ تومان، هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۴۵۲ هزار تومان و اونس جهانی ۱۲۴۸ دلار و ۹۰ سنت ارزش‌گذاری شده است.

هم‌چنین در بازار آزاد قیمت فروش هر دلار ۳۳۴۵ تومان و هر یورو ۴۳۴۸ تومان است.

در بازار فلزات گرانبها، نقره ۱۹٫۶۳ دلار، پلاتینیوم ۱۳۴۶ دلار و پالادیوم ۶۸۵ دلار قیمت گذاری شده است.

 

 

طلا از روز جمعه گران می شود؟

استرلینگ اسمیت از موسسه سیتی گروپ می گوید شما به تغییرات مهم در شرایط فاندامنتالی نیاز دارید. باید شاهد تغییر شرایط تورمی یا چیزی شبیه به آن باشیم تا فدرال رزرو تصمیم بگیرد سیاست های مالی اش را ادامه دهد.

به گزارش بلومبرگ، به طور ویژه و در شرایط حاضر طلا می تواند از داده های اقتصادی روز جمعه که به انتشار میزان استخدامیان بخش غیر کشاورزی آمریکا اختصاص دارد منتفع گردد، البته اگر این داده ها ضعیف تر از انتظارات باشد.

اگر این اتفاق رخ دهد در بازارها شاهد شرایط عدم اطمینان بیشتری از روند تصمیم گیری فدرال رزرو خواهیم بود. مسئله ی مشاغل در اقتصاد آمریکا بسیار مورد اهمیت است. اگر شمار استخدامیان به زیر ۱۰۰۰۰۰ برسد می توانیم شاهد رشد طلا به سمت ۱۲۸۰ و ۱۲۹۰ دلار باشیم و شاید هم ۱۳۰۰ دلار در اونس نیز به چالش کشیده شود .

بر طبق نظر سنجی ها انتظار می رود شمار استخدامیان بخش غیر کشاورزی آمریکا در ماه ژوئن به رقم ۱۵۵ تا ۱۶۶ هزار نفر برسد . در ماه می شاهد رشد ۱۷۵۰۰۰ تایی بوده ایم . در شرایط حاضر بسیاری از معامله گران در آستانه ی انتشار این داده ها به حاشیه رفته اند .

یکی دیگر از عواملی که می تواند طلا را در روند رو به رشدش یاری کند، شکستن سطح ۱۰۰ دلار در بشکه توسط نفت خام است. بهای نفت در سال جاری بارها تا رقم ۹۹ دلار در هر بشکه بالا رفت اما در شکستن سطح مهم ۱۰۰ دلاری نا توان نشان داد.

راب کورزاتکوفسکی از تحلیلگران ارشد کالا در آپشن اکسپرس می گوید طلا در حال حاضر با توجه به رشد این عقیده در نزد معامله گران که فروش های سریع طلا فرصتی برای خرید به وجود آورده است، تحت حمایت قرار دارد .

او می گوید اینک بهای طلا به سطحی افت داشته است که کار در برخی از معادن طلا را از نظر سود آوری توجیه ناپذیر کرده است و این معادن به سمت تعطیلی یا تعطیلی موقت تا زمان رشد دوباره ی بهای طلا پیش می روند. این شرایط می تواند در ماه های آتی مشکلاتی را برای معادن آفریقای جنوبی به وجود آورد در حالیکه گفتگو هایی بین اتحادیه های کارگری و معدن داران وجود دارد. اتحادیه ی کارگری در خواست های زیاد از جمله رشد سریع دستمزد را مطرح کرده اند.

چارلز ندوس از استراتژیست های موسسه ی کینگ ویو می گوید از نظرتکنیکالی معامله گران حرکات طلا را برای رشد در بالای سطوح میانگین حرکتی ۱۰ و ۲۰ روزه رصد می کنند.

اندکی پس از این اظهار نظر بود که میانگین حرکتی ۱۰ روز ه ی طلا به رقم ۱۲۶۷ دلار و ۴۰ سنت در اونس رسید و تقویت بهای طلا در این سطح متوقف شد. در حالی که در طول شب بهای طلا تا ۱۲۶۷ دلار پیش رفته بود .

میانگین حرکتی ۲۰ روزه ی طلا به رقم ۱۳۲۷ دلار و ۱۰ سنت در اونس می رسد . اعتقاد تحلیلگران تکنیکالی بر این است که رقم ۱۳۰۰ دلار در اونس سطح مهم و کلیدی برای طلا به حساب می آید.

برای اینکه بتوانیم تایید کنیم که روند رشد طلا با ثبات باقی مانده است نیاز داریم که سطح ۱۳۰۰ دلار در اونس را پشت سر گذاریم . پریستون از تحلیلگران تکنیکالی طلا با اشاره به این عنوان می گوید به نظر می رسد طلا در فاز تثبیت قرار دارد .

بر این اساس طلا باید ۳ روز متوالی در بالای ۱۳۰۰ دلار در اونس باقی بماند تا بتواند ادامه ی روند رشد را پی بگیرد .

به نقل از بلومبرگ، در همین حال کورزاتکوفسکی می گوید سطوح ۱۲۰۰ دلار و ۱۳۰۰ دلار در اون سطح های بسیار مهمی برای هر دو سوی بازار به شمار می آیند. او می گوید روند تهاجمی قیمت در حرکت صعودی با فشار های فروش قبلی سازگار نیست .

 

مرجع: بولتن نیوز