فعال بحرینی: مسلمانان منطقه انقلاب ایران را الگو قرار دهند/ قم؛ پایتخت شیعیان جهان

حسن بحراني، فعال فرهنگي بحريني بهترين راه مقابله با تهاجم فرهنگي غرب را تشكيل بسيج فرهنگي جهان اسلام دانست و گفت: بيداري اسلامي نقطه آغازي براي مقابله با فرهنگ صادراتي غرب و ايران مأمني براي بيان مطالبات برحق مسلمين است.

حسن بحرانی با تأکید بر بسیج فرهنگی جهان اسلام در شرایط حساس کنونی برای مقابله با هجمه‌های غرب گفت: قبل از انقلاب اسلامی ایران، نجف به عنوان قطب علمی و سیاسی شیعیان جهان معروف بود و بعد از تحولات سیاسی در عراق و نیز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، قم به عنوان پایتخت مذهبی شیعیان ظهور کرد و پناهگاه شیعیان آل محمد(ص) شد. نقش ایران به عنوان مأمنی برای آزادی بیان و گفتن مطالبات برحق مسلمین در خاطر هر مسلمان بحرینی همانند ستاره‌ای درخشان، روشن است و نام ایران نام امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و امام خمینی(ره) را تداعی می‌کند.

وی ادامه داد: هر خانه هر مسلمان و به‌ویژه شیعه بحرینی، عکس امام و رهبر انقلاب به عنوان هویت ملت شیعه بحرین وجود دارد که البته همین محبت به ارزش‌های اسلامی و امام که سنبل این آرمان‌هاست، حساسیت قدرت را برانگیخته است و آنان برای مقابله با شیعیان، آنان را متهم به ارتباط با بیگانگان و وطن‌فروشی می‌کنند و به اشتباه تصور می‌کنند که اگر عکس امام و رهبری را از خانه‌های مردم حذف کنند، از قلوب آنان نیز حذف می‌شود.

وی افزود: تمام شیعیان جهان می‌دانند که قبل از احیای اسلام توسط امام خمینی صرفا نامی از اسلام در جهان باقی مانده بود. اسلام نه تنها در زندگی مردم حضور نداشت بلکه حتی در خانه‌ها هم جایی نداشت و محصور در مساجد بود. اسلام به نماز خواندن و روزه گرفتن و انجام مناسکی ظاهری خلاصه شده بود، اما کدام مسلمان در جهان هست که نداند پیامبر فقط برای این امور به نبوت مبعوث نشده است.

بحرانی در مورد نمود فعالیت‌های فرهنگی ایران در انتقال گفتمان انقلاب در سطح جهان گفت: مسلمانان آزاده جهان و به‌ویژه شیعیان، خواه‌ناخواه به دنبال مباحث مطرح شده از سوی رسانه‌های ایران از ایرنا گرفته تا پرس‌تی‌وی و العالم یا رادیوهای ایران هستند، اما باید به فکر گسترده کردن دایره نفوذ ایران در میان سایرین نیز بود. چون مردم جهان فقط مسلمانان و شیعیان نیستند. اگر ایران به دنبال تاثیرگذاری جهانی است باید برنامه‌های منسجم جهانی داشته باشد و به عقیده بنده ایران در زمینه انتقال گفتمان انقلاب اسلامی بیش از۴۰  درصد موفق نبوده است.

این فعال فرهنگی بحرینی افزود: ایران برای تاثیرگذاری بیشتر باید به اشتراکات میان مسلمین بیش از پیش توجه کند. سخن گفتن از یک رسم ایرانی میان شیعیان جهان تاثیرگذاری شگرفی ایجاد نمی‌کند. البته حفظ آداب ایرانی و معرفی آنها به جهان حق مسلم ایران است. اما مطرح کردن این دست مسائل از سوی سفرای ایران که وجهه بین‌المللی دارند نوعی سخن‌راندن از تفاوت‌هاست.

مقاومت در مقابل تحریم‌ها، سبب تقویت عزت و کرامت است

وی در مورد تحریم‌های غرب و فشارهای تحمیل‌شده بر ملت ایران گفت: تحمیل فشارهای اقتصادی و سیاسی منحصر به ایران نیست و در عراق، عربستان، ترکیه و تمام ممالک اسلامی وجود دارد. وجه اشتراک میان تمام این کشورها، حضور گسترده شیعیان است. غرب با اسلام و تشیع مشکل اساسی دارد و به دنبال بهانه‌ای برای افزایش فشار به شیعیان جهان است. بهانه‌ آنان برای اعمال تحریم‌ها به ایران، انرژی هسته‌ای و برای فشار به شیعیان عربستان تروریست دانستن آنهاست. این فشارها باعث تقویت عزت و کرامت مسلمانان است و ایران نماد کامل عزت مسلمانان جهان در مقابله با غرب، با وجود تمام تحریم‌ها و فشارهاست.

اسلام آمریکایی چگونه زائیده می‌شود؟

بحرانی وقوع انقلاب اسلامی ایران را بستر مناسبی برای ظهور امام زمان برشمرد و درباره تهاجم فرهنگی غرب علیه ایران و ملت‌های مسلمان گفت: مهم‌ترین انتقاد وارد بر شیعیان تاثیرپذیری آن از غرب در انحای مختلف زندگی از طرز پوشش تا طریقه خوابیدن است. فرزندان مسلمان زمانی که قدم به دانشگاه آمریکایی می‌گذارند، رنگ و بوی دینی خود را به خاطر شرایط محیطی از دست می‌دهند. مضاف بر این که اساتید دانشگاه‌های آمریکا نیز اسلام ما را طوری که خود مایل هستند تفسیر و تعبیر می‌کنند و مجددا به خورد ما می‌دهند و نتیجه این عمل زائیده‌ای به نام اسلام آمریکایی است.

برای چگونه زیستن ما هم برنامه دارند

وی خاطرنشان کرد: غرب و از جمله آمریکا به دنبال منافع ملی خود است که با وجود مسلمانان مبارز به خطر افتاده است، اما حاکمان ما در غفلت به سر می‌برند. غرب برای چگونه زیستن ما برنامه دارد، آنها قصد دارند تعهد و التزام ما به فرامین اسلامی را کمرنگ کنند و هدف نهایی آنها حذف اسلام است. در دانشگاه‌های اسلامی افکار غربی موج می‌زند و آنها به دنبال بی‌هویت کردن جوانان ما هستند و وظیفه ما در قبال تهاجمات غرب، معرفی و انتشار فرهنگ فراموش شده و ناب اسلامی است و این نخستین وظیفه هر مسلمان مبارز بوده.

تشکیل بسیج فرهنگی جهان اسلام

این فعال فرهنگی بحرینی، بهترین راهکار مقابله با تهاجم فرهنگی غرب را تشکیل بسیج فرهنگی جهان اسلام  دانست و گفت: اولویت اصلی این گروه مطالعه فعالیت‌های غرب و رصد کردن برنامه‌های آنها و ارائه جایگزینی مناسب در تمام زمینه‌ها برای جوان مسلمان است. بیداری اسلامی شروعی برای مقابله با فرهنگ صادراتی غرب است. ملت‌های عربی در ابتدای راه هستند تا تغییرات بزرگی را در جهان اسلام ایجاد کنند و افرادی که منافع خود را با پیروزی این انقلاب‌ها در خطر می‌بینند به فراست افتاده‌اند تا اینگونه نشان دهند که این بیداری به اتمام رسیده و خاموش شده است.

بیداری اسلامی؛ نسیمی که بوی توفان می‌دهد

وی ادامه داد: مسلمانان آزاده جهان می‌دانند که نهضت بیداری اسلامی آغازی بر شکستن حکام جائر منطقه است و اگر انقلاب ایران را الگوی خود قرار دهند، مطمئنا به پیروزی خواهند رسید. این سیل عظیم مردمی در میان ملت‌های منطقه به راه افتاده و مطمئنا روز به روز بر قدرت این سیل افزوده خواهد شد و به زودی این نسیم تبدیل به توفانی عظیم می‌شود.