غدیر و رسالت ما

حماسه سرای بزرگ حکیم ابوالقاسم فردوسی در موردحضرت امیربا اشاره به واقعه غدیرچنین سرود: چه گفت آن خداوند تنزیل و وحی خداوند امر و خداوند نهی که من شهر علمم، علیم در است درست این سخن گفت پیغمبر است اگر خلد خواهی به دیگر سرای به نزد نبی و وصی‏گیر جای منم بنده اهل بیت […]

حماسه سرای بزرگ حکیم ابوالقاسم فردوسی در موردحضرت امیربا اشاره به واقعه غدیرچنین سرود:

چه گفت آن خداوند تنزیل و وحی خداوند امر و خداوند نهی
که من شهر علمم، علیم در است درست این سخن گفت پیغمبر است
اگر خلد خواهی به دیگر سرای به نزد نبی و وصی‏گیر جای
منم بنده اهل بیت و نبی ستانیده خاک پاک وصی
گرت زاین بد آید گناه من است چنین دان و این راه، راه من است
بر این زادم و هم بر این بگذرم یقین دان که خاک پی حیدرم…

جلال الدین محمد مولوی دردفترششم مثنو ی می سراید:

زین سبب پیغمبر با اجتهاد
نام خودو آن علی مولا نهاد
گفت هرکس را منم مولا و دوست
ابن عم من علی مولای اوست
و خواجه حافظ شیرازی می سراید:
علی امام و علی ایمن و علی ایمان
علی امین و علی سرور و علی سردار
علی زبعد محمد زهرکه هست به است
اگر تو مؤمن و پاکی بکن به این اقرار
که نیست دین هدا را به قول پاک رسول
امام غیر علی بعد احمد مختار

تعبیر زیبایی را حضرت آیت الله جوادی آملی در مورد غدیر دارند می فرمایند: در مورد رسالت و امامت در قرآن کریم تنها در مورد غدیر خم و ولایت امیرالمومنین تعبیر منحصر بفرد «اتمام نعمت» آمده است الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی سخن از «انعمت علیکم» نیست بلکه خداوند می فرماید اتممت علیکم نعمتی یعنی نعمتم را بر شما تمام کردم یعنی همانطور که نبوت و رسالت رسول اکرمص کاملترین و آخرین است و پس از آن نبوتی نیست ولایت و امامت امیر مومنان و اولادش هم کاملترین و نهایت است وپس از آن امامتی نیست .وقتی روز غدیر را خداوند روز اتمام نعمت می نامد یعنی کاملترین واقعه در تاریخ است که در آن معنویت به برترین و والاترین اندازه به درون جامعه تزریق شده است تا با این معنویت انسانها متنعم شوند و از تبرک این انوار که نصیب گردیده است روشنایی را دریابیم و بدانیم که خدا نبوت را با نعمت امامت که در غدیر تمام کرد استمرار بخشید و به همین دلیل است که اهمیت بسیار دارد و بر این اهمیت بسیاری از عرفا و اندیشمندان تکیه کرده اند و در این راستا نوشته اند تا مبادا از این نعمت بزرگ غفلت شود. با توجه به این تعابیر است که غدیر را نباید یک حادثه خواند زیرا وقوع حادثه گاه ناشی از تعمد نیست در صورتی که در ایجاد غدیر عوامل موثر نقش داشته اند و رسول الله تعمد داشته اند تا این واقعه به وقوع پیوندد تا درون خویش را به اطلاع همگان برسانند لذا برای بررسی این واقعه باید شرایط زمانی را نیز در نظر گرفت و با در نظر گرفتن شرایط و موقعیت علت برپایی و وقوع غدیر را درهجدهم ذی الحجه می توان دریافت زیرا بدون آگاهی و اطلاع از مقتضیات زمانی نمی توان کنه این واقعه را درک نمود.غدیر چراغ روشنی برای تعیین مسیر انسانهاست چنانچه از نور آن برای راه بهره گرفته نشود رسیدن به هدفی که منجر به سعادت و رستگاری شود میسر نخواهد بود. واقعه غدیر را می توان معیار دانست برای تشخیص راه از بیراه و محکی برای سنجش پویایی گامهایی که رهروان برمی دارند . زیرا در این روز دستی که با گوشهایش اقرا باسم ربک الذی خلق . خلق الانسان من علق را شنید وبا زبانش به زیبایی همه زیباییهای هستی خواند درصورتی که امی بود و به اذن رب خویش خوانا گردید دست دیگر که نوازشگر و مربی حسنینع و رساندن طعام به مستمندان و طولانی ترین قنوت را دارد بر بلندای غدیر با هم گره می شوند تا به همه نسلهای پیش رو بگویند که علی ع مولاست و جانشین برحق نبوت که با محمدص خاتمه می یابد و فرزندانش فردا میزان خواهند بود ، به همین دلیل است که رسول گرامی اسلام ص خطابه غدیر را از اولویتهای یادگیری مسلمانان دانسته اند و توصیه و تکلیف فرموده اند که این خطبه به دیگران رسانده شود و دانستن و شنیدن آن را واجب شمرده اند.

روزغدیر میلاد شیعه است ،دراین جشن تولد باشکوه ،شکوهمندتر از نوروز و فطر و همه ایام دیگرحضور یابیم زیرا این روز خدا نعمت را بر بندگانش تمام کرد ،باید برنامه ها متناسب با شان وجایگاه و منزلت این روز بزرگ اجرا گردد تا علاوه بر تکیه وتاکید بر بهترین مشی انقلاب ساز دینی ،نگاه همه مظلومان جهان را که صدای بیداریشان را می شنویم و موج اسلام خواهی شان لرزه بر اندام دین ستیزان انداخته است را به ضرورت ولایت مداری و امام خواهی معطوف سازیم که توجه به این امر یک ضرورت تاریخی و یک رسالت عظیم در شرایط بحرانی جهان کنونی و قطعا راه نجات بشریت وبرپایی نهضتها در آن نهفته است .

باید از قربان به سوی غدیر رفت یعنی باید نفس خویش را قربانی کرده باشی ودر منا ذبیح را قربانی نموده ای و بر شیطان که مسدودکننده راه حق است سنگ انداخته باشی تا ارادت و بندگی خویش را به ذات احدیت اثبات نمایی و آنگاه برای تکمیل دین پای در غدیر گذاری با ورود به غدیر آیین معرفت کامل می شود و می توانی با تکمیل آیین ، به امام اقتدا کنی زیرا بدون قربانی و آزمون در عرفات به امت امام نمی توان پای گذارد .

عیدغدیرخم را گرامی بداریم بیش از فطر که فطر بازگشت به خویش است وغدیر بازگشت به سوی پروردگارورهایی از خویش و مغروق در دریای ولایت و اعتصمام به حبل الهی و راهی برای پاسخ به نیازهای انسانی که شوق به وصل دارد و دل به فضل و کرم یگانه سپرده است.

عیدغدیرخم را بیش از نوروز گرامی بداریم که نوروزآیین نو شدن طبیعت است و یادگار جمشید و غدیرمکتب نو شدن نگاه انسانها به هستی و قبول اتمام حجت خاتم رسولان و یادگاری ست از والاترین گوهر خلقت برای کسب معارف و رشد وفراهم شدن بستری برای نجات بشریت و سیراب شدن از زلال معرفت و دست نهادن در دست مولایی که میزان سنجش اعمال است.

عیدغدیرخم باید بیش از همه روزها ی خدا به آن دل بست چون روزی سرشار از نعمت است و از آن دیگر روزها زاده گردیده اند که فردای محشر اعتقاد به غدیر وماندن در آن دست ما را خواهد گرفت زیراکه غدیر از منبع وحی سرچشمه می گیرد و فرمان الهی است و دریایی از بصیرت است .غدیر دردانه گوهری ست که با هیچ روزی قیاس نمی شود ، روز فریاد امام خواهی ست و رمز فزت ورب الکعبه گفتن مولا در درون غدیر نهفته است .

این روز بزرگ و سازنده و نمونه همه ایام تاریخ را به انسانهای حقیقت جو و دلهای سرشار ازمعرفت دوست تبریک می گویم. عیدتان مبارک

عبدالرحیم سوارنژاد