آيت‌الله موسوي جزايري:

طب سنتی به‌عنوان بخشی از علم پزشکی امر مقدسی است

نماينده ولي فقيه در خوزستان گفت: علوم پزشكي في‌نفسه امر مقدسي است، بخش‌هاي متنوع در علوم پزشكي وجود دارد كه بخشي از آن به نام طب سنتي است.

آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی‌جزایری، نماینده ولی‌ فقیه در استان خوزستان در مراسم کلنگ‌زنی کلینیک طب سنتی استان که امروز یکشنبه، ۳ آذر در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه احداث این کلینیک پایه‌گذار بنای خیری در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز محسوب می‌شود، گفت: علوم پزشکی فی‌نفسه امر مقدسی است. بخش‌های متنوع در علوم پزشکی وجود دارد که بخشی از آن به نام طب سنتی است.
وی ادامه داد: از جهت سنتی بودن این طب باعث افزایش اتکا به نفس می‌شود؛ چرا که بخشی از فرهنگ ملی و سنتی ما است. در گذشته کشورهای هند، مصر، یونان و ایران دارای تمدن‌های بزرگ و ریشه‌دار بوده و یکی از این تمدن‌ها فرهنگ اصیل طب و پزشکی در دانشگاه جندی شاپور مابین دزفول و شوشتر بوده است.
آیت‌الله موسوی‌جزایری با بیان اینکه دانشگاه جندی شاپور بین‌المللی بوده و افرادی از سراسر دنیا در آن تلمذ می‌کردند، گفت: پس از برچیده شدن دانشگاه جندی شاپور فرهنگ آن به حوزه‌های علمیه منتقل شد که بخشی از علوم آن به طب و پزشکی به‌صورت سنتی و گیاهی منتقل شد و کتاب‌های زیادی در این ارتباط تألیف شد که مفصل‌ترین آن قانون شیخ‌الرئیس ابن‌سینا در سه فصل فیزیولوژی، خواص گیاهان و بیماری‌شناسی بود.
نماینده ولی‌فقیه در خوزستان با اشاره به اینکه علامه حاج سیدحسن منجم، استاد کرسی تدریس قانون بوعلی در شوشتر بوده است، گفت: این شخصیت معاصر شیخ جعفر شوشتری بود. با توجه به اینکه گذشتگان ما در این رشته صاحب سبک بوده‌اند ما برای این امر قداست قائل هستیم؛ چرا که میراثی است که به ما رسیده و باید پاسدار آن باشیم.

در ادامه این مراسم محمدعلی خلفیان، واقف مکان کلینیک طب سنتی استان در مراسم کلنگ‌زنی این کلینیک با بیان اینکه به پیشنهاد افتخار و به نمایندگی مجموعه شرکت‌های توچال وارد این صحنه شدیم، اظهار کرد: مجموعه شرکت‌های توچال در خوزستان، تهران، کیش و قم نمایندگی دارد. این شرکت در مسیر تولید پذیرفته که وارد کننده تکنولوژی نباشد وهمچنین صنعت پایدارواشتغال ایجاد کند.

خلفیان گفت: مجموعه سهامداران سرمایه‌گذار این شرکت در شهرک سه صنعتی اهواز این صنعت را بومی و ملی کند و رسالت خود را در برابر کشور به انجام برسانیم.

مرجع/ ایکنا