شهادت شحاته لکه ننگ جریان سلفی، تکفیری و وهابی

عليرضا سائلي

متن یادداشت علیرضا سائلی دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه خوارزمی به‌شرح ذیل است:

ویدئویی که اخیراً در اینترنت منتشر شده است و در آن شورشیان سلفی تحت حمایت امریکا و حاکمان اخوانی مصر، "حسن شحاته" رهبر معنوی پیروان اهل‌بیت(ع) در مصر به‌همراه ۳ تن از یارانش به‌صورت بسیار فجیعی کشته شد تمام دنیا را بهت‌زده کرد. این ویدئوی منزجرکننده که از سوی خود تکفیری‌ها فیلم‌برداری و منتشر شد صرفاً آخرین نمونه از جنایات ثبت‌شده‌ آنان بوده است؛ افرادی که گویا از انجام این جنایات به خود می‌بالند.
شحاته دوم تیر ماه ۹۲ به‌همراه گروهی از پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) می‌خواستند مراسمی را به‌مناسبت نیمه شعبان در خانه یکی از این افراد در روستای ابومسلم برگزار کنند که پیش از آغاز مراسم گروهی از سلفی‌های افراطی با حمایت پلیس تحت حمایت مرسی، به خانه مذکور حمله کردند و شحاته و همراهانش را به‌شدت مورد ضرب و جرح قرار دادند و او را بی‌رحمانه به شهادت رساندند.
اکنون نیز اتفاقاتی در روزهای اخیر در مصر در حال وقوع است که توجه به چند نکته برای تحلیل فضای داخلی مصر، قابل توجه است:
۱- نحوه کشتن شهید حسن شحاته که در کمال وقاحت و بی‌رحمی صورت گرفت لکه ننگی بر دامن دولت کنونی مصر است. خون پاک حسن شحاته دامن مرسی و کسانی که اجازه حضور گروه‌های تکفیری را در مصر داده‌اند گرفته و در روزهای آینده بیشتر خواهد گرفت. التهابات دو سه روز اخیر مصر هرچند علل مختلفی دارد ولی بی‌تردید، خون شهید مظلوم شحاته است که این‌گونه بر عدم مشروعیت مرسی و اخوانی‌ها افزوده است.
۲- محمد مرسی در مدت زمام‌داری خود نشان داد که دارای ظرفیتی نیست که بتوان او را رئیس جمهور مردم باعظمت مصر دانست بلکه او نشان داده که رئیس جمهور سلفی‌ها و تکفیری‌هاست. هنوز زیادی از حکومت اختناقی حسنی مبارک نمی‌گذرد که شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم و سلفی‌ها جرئت حمله به شیعیان را نداشتند اما متأسفانه آقای مرسی، نقش برجسته‌ای به سلفی‌ها داد. مرسی هرگز در حد و اندازه یک رئیس جمهور عمل نکرد و نشان داد که توانایی همگرایی میان طیفهای مختلف مصر را ندارد و به همین دلیل است که رهبران گروه‌های لیبرال و غیراسلامی در حال مقابله با سلفی‌ها و اخوان المسلمین هستند و مرسی هم نمی‌تواند اوضاع را مدیریت و کنترل کند.
۳- شیعیان مصر در انتخابات ریاست جمهوری به محمد مرسی رأی دادند چرا که او شعارهای اعتدالی داشت و بر همین اساس، شیعیان تصور می‌کردند که در سایه حاکمیت اعتدال، آزادی عمل و مذهب برای همگان فراهم خواهد شد اما شیعیان مصر امروز چنین عملکردی را از مرسی شاهد هستند. بااین‌همه در ارزیابی تحولات مصر بایستی به‌درستی دریافته باشیم که در زمین دشمن بازی نکنیم. امروز دشمن بیش از همه به‌دنبال تفرقه میان همه گروه‌های مبارز علیه نظام سلطه است و به‌دلیل فضای اسلامی حاکم بر بیداری اسلامی، بیش از همه تفرقه شیعه و سنی را دنبال می‌کند.

رهبر حکیم انقلاب در اردیبهشت گذشته گویی این روزها را می‌دیدند در اجلاس جهانی علما و بیدارى اسلامى‌‌ دردمندانه فرمودند: «امروز یکى از خطرناک‌‌ترین چیزهائى که نهضت بیدارى اسلامى را تهدید می‌کند، اختلاف‌‌افکنى و تبدیل این نهضت‌ها به معارضه‌‌هاى خونین فرقه‌‌اى و مذهبى و قومى و ملّى است. این توطئه هم‌‌اکنون از سوى سرویس‌هاى جاسوسى غرب و صهیونیسم، با کمک دلارهاى نفتى و سیاست‌مداران خودفروخته، از شرق آسیا تا شمال آفریقا و به‌ویژه در منطقه‌ عربى، با جد و اهتمام دنبال می‌شود و پولى که می‌توانست در خدمت بهروزى خلق خدا باشد، خرج تهدید و تکفیر و ترور و بمب‌گذارى و ریختن خون مسلمانان و برافروختن آتش کینه‌‌هاى درازمدت می‌گردد. آنها که قدرت یک‌پارچه‌ اسلامى را مانع هدفهاى خبیث خود می‌دانند، دامن‌‌زدن به اختلاف‌ها در درون امت اسلامى را آسان‌ترین راه براى مقصود شیطانى خود یافته‌‌اند و تفاوت‌هاى نظرى در فقه و کلام و تاریخ و حدیث را ــ که طبیعى و اجتناب‌‌ناپذیر است ــ دستاویز تکفیر و خونریزى و فتنه و فساد ساخته‌‌اند».
لذا ما به‌دلیل اعتقادات عمیقمان به مکتب و مذهب شیعه، از شهادت مظلومانه حسن شحاته در سوگ هستیم و با فریادی رسا، محاکمه عاملین و آمرین این جنایت را مطالبه می‌کنیم لیکن اگر در مورد سایر فرق اسلامی و حتی غیراسلامی هم این واقعه رخ داده بود نیز این‌گونه به مجامع خاموش بین المللی هشدار می‌دادیم. ما حتماً بایستی مرز بین جریان سلفی، تکفیری و وهابی را با جریان اصیل اهل سنت روشن کنیم و از تمامی علما و بزرگان جهان اسلام بخواهیم در این جهت حرکت کنند و دستان پنهان صهیونیسم، آمریکا و دلارهای نفتی حاکمان مرتجع سعودی، قطر و… را ببینیم.
در پایان لازم می‌دانم نسبت به سکوت سنگین برخی مسئولین اجرایی در برابر اتفاقات اخیر مصر نگرانی‌های لازم ابراز شود سکوتی که به هیچ وجه قابل قبول نیست، آیا این بزرگواران امکان صدور یک بیانیه چندخطی را هم نداشتند؟

 

مرجع: تسنیم