شناسایی کلیدی ترین حلقه ی گمشده ی فعالان فرهنگی

گفتگو با سيد عليرضا سيدان ناشر دفاتر ايراني اسلامي در خوزستان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عروج؛ تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی چند سالی است که از سوی دغدغه مندان حوزه فرهنگ و آموزش در کشور مطرح می‌شود.

با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید و همزمانی با هفته دفاع مقدس به سراغ سید علیرضا سیدان مدیر موسسه تبلیغاتی عرشیان رفتیم که سال گذشته نوشت افزار ایرانی اسلامی را در شهرستان اهواز تولید کرد و به دلیل بی توجهی نیروهای مذهبی و بی‌مهری برخی از مسئولان این کار با شکست مواجه شد.

 


 

عروج: برای آغاز گفت‌و‌گو بگوئید که چه چیزی سبب شد وارد کار نوشت افزار ایرانی اسلامی شوید.

سیدان: ما گوش به فرمان رهبری هستیم و وقتی رهبر دستور داد که جوانان باید وارد فضای جنگ نرم بشوند و از آنان با عنوان افسران جنگ نرم یاد کردند شروع به کار کردیم.

تقریبا از سال ۸۸ کار تبلیغاتی را در موسسه عرشیان آغاز کردیم و زمانی که توانایی تولید کار با کیفیت در حوزه نوشت افزار را پیدا کردیم فعالیت خود را در تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی  آغاز نمودیم.

عروج: خب از آغاز کار و نوع طرح‌هایی که انجام دادید بگوئید؟

سیدان: وقتی شروع به کار کردیم هیچ امیدی به دستگاه‌ها و یا افراد نداشتیم و با هزینه شخصی تمام دستگاه‌های مورد نیاز را تهیه کردیم.

 

موقعی که به یک حدی از کار رسیدیم و تولیداتمان مورد استقبال نسبی قرار گرفت برخی از مسئولان از کار استقبال کردند و ما هزینه‌های خود را برای انجام یک کار اصولی بیشتر کردیم.

پس از اینکه سرمایه گزاری کردیم آقایان دست کشیدند و ما تنها در این راه ماندیم.

 

نوشت افزار تولیدی ما برای همه طیف‌ها بود ولی عدم حمایت نیروهای ارزشی از این گونه اقدامات جهادی و برخی از باندبازی‌ها در حوزه نوشت افزار مانع از فعالیت ما شد و نگذاشتند 

پیشرفت کنیم.

برای اینکه کار خود را به صورت حرفه‌ای انجام دهیم شخصیت سازی انجام دادیم و قرار شد سه شخصیت کیان، کیانا و کیانوش در قالب انیمیشن‌های تبلیغاتی و کتاب داستان به مردم

معرفی شوند اما دوستان به قدری به این مسئله واکنش سردی نشان دادند که شخصیت سازی متوقف شد و نوشت افزار این شخصیت‌ها را نتوانستیم وارد بازار کنیم.

 

ما به دیگر اقلام نوشت افزار توجه و نمونه هایی چون جعبه مداد رنگی و تخته شاسی را وارد بازار کردیم.

عروج: شما به عنوان یک فعال فرهنگی مشکلات فضای نیروهای ارزشی اهواز را چگونه ارزیابی می کنید؟

سیدان: یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های کار فرهنگی در اهواز این است که همه می‌خواهند سود کسب کنند و هیچ کس حاضر به سرمایه گزاری نیست.

باید کار فرهنگی در همه هیئات مذهبی و مساجد جدی گرفته شود ونباید کار جزیره‌ای انجام دهیم.

بلکه باید متحد و در کنار هم کار‌ها را پیش ببریم اینجا همه دنبال ریاست هستند و این دید باید تغییر کند.

 

ما فقط در نیمه شعبان و ماه محرم همه زیر یک پرچم قرار می‌گیریم به همین دلیل مراسمات ما در این ایام به بهترین شکل برگزار می‌شود. در کار فرهنگی هم باید این گونه عمل کنیم.

کار فرهنگی را همه می‌توانند انجام دهند ولی نباید رو در روی هم قرار گیریم بلکه باید در کنار هم همه سود کنیم.

همچنین سیاست زدگی در فرهنگ یکی از موانع اصلی کار فرهنگی است.

همه مردم را نمی‌توان یک طیفی کرد بلکه باید با تعریف طیف جدید اجازه نزدیک شدن همه طیف‌ها را بدهیم.

 

عروج: در انتها اگر نکته‌ای دارید بفرمائید؟

سیدان: در کار فرهنگی مردم خود باید وارد شوند مثلا در سال گذشته برای تولید نوشت افزار فراخوان دادیم که خانواده‌ها تصاویر شهدای خود را بفرستند تا نوشت افزار را با‌‌ همان تصاویر

تولید کنیم که ۲۸۰ دفتر با این عنوان تولید شد.

 

همچنین باید یک پاتوق یا صنف تشکیل دهیم و همه فعالان فرهنگی استان جمع شوند تا با کمک همدیگر همه پیشرفت کنیم و این کلیدی ترین حلقه ی گمشده ی ما است.

به طور مثال عکاسان باید با گرافیست‌ها هماهنگی کنند و به مسائل و مشکلات فرهنگی اجتماعی استان خوزستان بپردازند تا بتوان فرهنگ استان خوزستان را به همه معرفی کرد.

در ابتدای کار هم باید به سود کم قانع شویم چون کار فرهنگی سرمایه گذاری است.

عروج: ممنون از اینکه وقتتون رو در اختیار ما گذاشتید.

سیدان: من هم از شما تشکر می کنم.