آنچه كه دولت آقاي روحاني به عنوان پيش شرط مذاكرات بايد از آمريكايي ها بخواهد

شرط مذاکره با آمریکا

از وقتي كه انقلاب كرديم و جنگ شروع شد دائم با تحريم هاي بين المللي روبه رو بوده ايم. نخستين تحريم آمريكا عليه ايران پس از واقعه گروگانگيري ديپلمات‌هاي آمريكايي در تهران در سال ۱۹۷۹ انجام گرفت. به‌دنبال جريان گروگانگيري در سفارت آمريكا، آمريكا متقابلاً ۱۲ ميليارد دلار از دارايي‌هاي دولت ايران را مصادره كرد. پس از آزادي گروگان‌ها توسط دولت ايران، اين مصادره پايان نيافت و دارايي‌هاي ايران تا به امروز ضبط است

تاریخچه تحریم های آمریکا

از وقتی که انقلاب کردیم و جنگ شروع شد دائم با تحریم های بین المللی روبه رو بوده ایم. نخستین تحریم آمریکا علیه ایران پس از واقعه گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی در تهران در سال ۱۹۷۹ انجام گرفت. به‌دنبال جریان گروگانگیری در سفارت آمریکا، آمریکا متقابلاً ۱۲ میلیارد دلار از دارایی‌های دولت ایران را مصادره کرد. پس از آزادی گروگان‌ها توسط دولت ایران، این مصادره پایان نیافت و دارایی‌های ایران تا به امروز ضبط است. در جریان جنگ ایران و عراق، آمریکا تحریمات فروش اسلحه علیه ایران وضع نمود. در سال ۱۹۸۷ به‌دنبال اتهام «حمایت از تروریسم» آمریکا علیه ایران، رونالد ریگان تحریمات کامل تری علیه ایران وضع نمود. در سال ۱۹۹۵ میلادی، واشنگتن نخست بدستور بیل کلینتون تحریمات کامل اقتصادی علیه ایران وضع نمود، و سپس کنگره آمریکا با گذرانیدن قانون ایلسا Iran and Libya Sanctions Act of 1996 هر شرکتی را که با ایران به میزان بیش از ۲۰ میلیون دلار تجارت داشت را نیز تهدید به اعمال تحریم کرد.

تحریم ها نمی تواند اقتصاد ایران را فلج کند

آنچه بدیهی است تحریم ها نه تنها اقتصاد ایران را دچار ورشکستگی و زوال نکرد بلکه با همت دانشمندان و متخصصان و مردم غیور ایران با کار و تلاش مضاعف اقتصاد ایران رو به رشد و در حال توسعه بوده است. به طوریکه اکنون در دنیا رتبه ۱۷ و در خاور میانه بعد از عربستان دومین اقتصاد مطرح هستیم. در حقیقت این ما نیستیم که به آمریکا نیاز داریم. بلکه اقتصاد متزلزل آمریکایی ها و شکست در عراق و عدم دست یابی به نتیجه ایده آل در خاور میانه آمریکا را شدیدا محتاج ایران کرده است. یقینا آمریکایی ها نه از بمب هسته ای ایران بلکه از اقتصاد رو به رشد و فن آوری ها و تکنولوژی بومی ایران می ترسند. آنچه آمریکایی ها را به شدت نگران کرده است عدم توانایی آنها در محدود کردن اقتصاد ایران است. آمریکا و اروپا به حقیقت پی برده اند که نخواهند توانست با تحریم های خود خوانده ایران را کنترل کنند. به همین خاطر عدم کامیابی در خاور میانه آمریکایی ها را شدیدا محتاج ایران کرده است.

آزاد کردن دارایی های ایران باید پیش شرط مذاکرات باشد

اما انچه که در گام اول توسط دولت آقای روحانی باید از آمریکایی های طلب شود راستی آزمایی آنهاست. آمریکایی ها باید به عنوان پیش شرط مذاکرات برای اثبات ادعای خودشان دارایی های بلوکه شده ایران را آزاد کنند. این دارایی ها و سود ۳۰ ساله آن که بیش از ۱۲ میلیارد دلار است پس از تسخیر لانه جاسوسی و گروگانگیری جاسوسان آمریکایی بلوکه شد اما پس از آزادی جاسوسان این دارایی ها همچنان بلوکه ماند. در پایان از آقای روحانی می خواهیم تا نسبت به منافع ایران ذره ای کوتاهی نکند و در این راه محکم و استوار بماند.