عضو هيات رييسه مجلس خبرگان:

شاخص اعتدال مواضع رهبری است/ فتنه گران را شایسته وزارت نمی دانیم

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اين كه فتنه بايد محكوم شود و فتنه گران را امين نظام اسلامي و شايسته وزارتخانه نمي دانم، گفت: اگر فتنه گران اظهار ندامت كنند، آغوش نظام براي بازگشت آنان باز است.

آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در دومین روز طرح تقویت مبانی اعتقادی در دانشگاه شهرکرد با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید گفت: حفظ حریم و شخصیت افراد توصیه من به دولت جدید است، عزل کردن افراد کار سختی نیست اما حفظ آبروی افراد سخت است؛ اگر قرار شد کسی از منصبی برداشته شود نخست به او تذکر داده شود و اگر نقاط ضعف برطرف نشد با برخورد خوب او را در جایگاه مناسب دیگری نصب کنید.


وی با اشاره به این که فتنه باید محکوم شود و فتنه گران را امین نظام اسلامی  و شایسته وزارتخانه نمی دانم، بیان داشت:  اگر فتنه گران اظهار ندامت کنند، آغوش نظام برای بازگشت آنان باز است.

آیت الله  خاتمی با بیان این که باید تحمل شنیدن حرف مخالف را داشته باشیم و به شعارهایی که می دهیم عمل کنیم، تصریح کرد: مشکل جامعه امروزی ما این است که شعارهای زیبا می دهیم اما عمل نمی کنیم.

امام جمعه موقت تهران افزود: مصداق اعتدال، رهبر معظم انقلاب و مواضع ایشان است؛ بدانید و آگاه باشید که معیار، ولایت است و رؤسای جمهور، مجلس و قوه قضائیه باید همراه باشند و در صورت همراه بودن با ولایت، معتدل هستند.

آیت الله سید احمد خاتمی با اشاره به این که مواضع رهبر معظم انقلاب فصل الخطاب همه اختلاف سلیقه ها است، اظهار داشت: سبک زندگی دینی در عرصه های مختلف موضوع مورد بحث است که به نظر می رسد در عرصه سیاسی از مباحث مهم روز است.

آیت الله خاتمی با اشاره به دوران اهل بیت(ع) گفت: در زمان ائمه اطهار هم سلایق مختلف وجود داشته که ایشان به تناسب سلایق و استعدادها از وجودشان استفاده می کردند و دوران امام صادق(ع) دوران اوج مدیریت ذوق ها و سلایق بود.

وی با تأکید بر این که مدیریت سلایق بحران را به فرصت تبدیل می کند اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب هیچ گاه معتقد به تک صدایی در جامعه نبوده و هیچ گاه با فضای بسته وممنوعیت از نقد موافق نیستند.

امام جمعه موقت تهران مدیریت کشور با مدیریت عالی رهبر معظم انقلاب را دارای ظرفیت استفاده از سلایق و افکار و ذوق های مختلف دانست و گفت: باید مراقب بود که اختلاف سلیقه منجر به تفرقه نشود چرا که قرآن تفرقه را بلایی مثل بلاهای زمینی و زلزله می داند.

وی افزود: البته اختلاف سلیقه نباید همراه با خودشیفتگی باشد چرا که خود شیفتگی فردی و حزبی منجر به تفرقه می شود وباید در اختلاف سلایق از اهانت و تخربیب شخصیت ها که ویروس تفرقه را می پراکند خودداری کرد.

آیت الله خاتمی با انتقاد از فضای برخی رسانه ها گفت: نقدی که در فضای برخی از سایت ها و رسانه های مکتوب دیده می شود غیر دینی است و به جای نقد گفته ها نقد افراد رواج دارد.

وی اهانت به دین و مقدسات، زیر پا گذاشتن حقوق دیگران و اشاعه فحشا و گناه را از آفات اختلاف سلیقه خارج از حدود قانون دانست و تصریح کرد: به بهانه اختلاف سلیقه نمی توان خروج از امام عادل داشت که مصداق بارز آن را در فتنه ۸۸ شاهد بودیم.

امام جمعه موقت تهران ابراز امیدواری کرد: همه با تکلیف مداری و برنامه ریزی به وظایف خود عمل کنند و وظیفه ما عمل به وظیفه و تکلیف است و نتیجه با خدا است.

وی گفت: امام صادق(ع) حکومت نداشت اما حاکمیت داشت و در این رابطه نیز فقیه بزرگی می فرماید: اگر کسی فلسفه نداند به عمق معارف اهل بیت نمی رسد و مدیریت کنونی کشور دقیقا ظرفیت سلایق مختلف و ذوق های مختلف و افکار مختلف را در بر دارد.
 
مرجع / رسا