سينما ركس به بهانه گراميداشت سالروز فاجعه سينما ركس

سینما رکس به انقلاب رنگ خون داد

سينما ركس آبادان در شب هنگام ۲۸ مرداد ۱۳۵۷ و در حين نمايش فيلم گوزن‌ها دچار آتش‌سوزي شد و قريب به اتفاق حاضران در سينما زنده در آتش سوختند.

انقلاب اسلامی در جای جای کشور اسلامی‌مان به شکل و رنگی هویدا شد و دارای کمرنگی و برجستگی‌هایی بود که در شهرهای کوچک به شکلی و در شهرهایی دیگر با رنگ و لعابی دیگر جریان داشت.

در خوزستان نیز با به وقوع پیوستن حادثه خونین و دلخراش سینما رکس آبادان انقلاب و انقلابیون یکه خورده و خون در رگ‌هایشان بیشتر از گذشته به جوش آمد…

سینما رکس آبادان در شب هنگام ۲۸ مرداد ۱۳۵۷ و در حین نمایش فیلم گوزن‌ها دچار آتش‌سوزی شد و قریب به اتفاق حاضران در سینما زنده در آتش سوختند.

حدود ساعت ۲۱ و ۴۵ دقیقه شب بیست و هشتم مرداد طبق آمار دقیق ۶۳۰ نفر از کسانی که به تماشای فیلم گوزن‌ها در آخرین سانس به سینما رفته بودند در آتش سوختند؛ تعداد کشته‌ شدگان بعداً به بیش از ۷۳۳ نفر افزایش یافت.

البته به گفته رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران آبادان تعداد شهدای سینما رکس ۳۸۲ نفر بوده که دو نفر از آنها اهل کشور کره‌ بوده‌اند.

یکی از مهم‌ترین حوادث سال ۵۷ که باعث خشمگین کردن مردم و سرعت بخشیدن به انقلاب ۵۷ شد، فاجعه به آتش کشیدن سینما رکس آبادان بود.

سینما در زمانی دچار آتش سوزی شد که در حال نمایش فیلم گوزن‌ها، ساخته مسعود کیمیایی بود، این فیلم به گونه‌ای اشاره کوتاه و گذرا به روزهای فرار و مرگ یک مبارز مسلح علیه حکومت پهلوی داشت.

هر ساله به همین مناسبت برنامه‌های دست و پا شکسته‌ای در زادگاه سینما رکس برگزار می‌شود اما چه سود که دیگر نه مکانی به نام سینما رکس پابرجاست و نه گلزاری که در خور شان باشد!

تنها یادگار فاجعه سینما رکس در این شهرستان گور دسته جمعی سوخته‌گان این فاجعه هستند که همواره تلخی را برای مردم این مرز و دیار تداعی می‌کند.

 

مرجع / فارس