سومین شماره نشریه مودت منتشر شد

سومين شماره نشريه «مودت» با موضوعات فرهنگي، اجتماعي، پاسخ به شبهات و نقد فرقه هاي نوظهور به ويژه وهابيت چاپ و منتشر شد.

سومین شماره نشریه «مودت» با موضوعات فرهنگی، اجتماعی، پاسخ به شبهات و نقد فرقه های نوظهور به ویژه وهابیت چاپ و منتشر شد.

 

«گفتوگو با حجت الاسلام سید علی شهرستانی، نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه، منشأ اختلاف در وضو، اختلاف در وضو از کجا پیدا شد، ثواب ذکر فضایل امام علی علیه السلام، فی حق اهل البیت علیهم السلام، مسح پا در قرآن کریم، نقدی بر گفتار زمخشری درباره شستن پا در وضو، رد قول فخر رازی پیرامون شستن پا در وضو» مطالب درج شده در این نشریه را تشکیل می دهد.

در بخشی از این شماره می خوانیم: ‎مسافری از اهل خراسان به محضر امام باقر علیه السلام شرفیاب می شود؛ او تمام این راه دور را پیاده طی کرده است؛ پاهایش را که از کفش در آورد، شکافته شده و ترک برداشته بود.

او روکرد به امام باقر علیه السلام و عرض کرد: به خدا سوگند من را نیاورد اینجا، مگر دوستی شما اهل البیت….

امام باقر علیه السلام فرمود: به خدا سوگند اگر سنگی ما را دوست بدارد، خداوند آن سنگ را با ما محشور می کند و قرین گرداند، و هل الدین الا الحب؟ آیا دین چیزی غیر از دوستی است؟/بحار، ج ۷۱/۱۹۹

در ستون جواز نماز با کفش و مسح بر کفش خواهیم خواند: اهل سنت معتقدند در هنگام وضو باید پاها شسته شود، اما مسح بر خفین(کفش) را جایز می دانند و مانند: شخص مسافر تا سه روز و شخص مقیم تا ۲۴ ساعت می تواند مسح بر کفش انجام دهد. اما ائمه شیعه علیهم السلام همه با این جریان مخالفت کرده وگفته اند مسح با بر بشره و پوست پا صورت بگیرد نه این که شسته شود یا بر خفین صورت گیرد.

رد قول فخر رازی درباره شستن پا در وضو تا مطالبی درباره دیدگاه این مفسر اهل سنت است که در ادامه می خوانیم: فخر رازی در تفسیر خودش می گوید اخبار زیادی داریم که غسل پا را واجب می دانند. زیرا غسل مشتمل بر مسح و موافق با احتیاط است چون هم غسل را دربر می گیرد و هم مسح را( مسح و زیاده) ولی مسح کردن غسل را شامل نمی شود.

در رد کلام فخر رازی باید گفت: حرف ایشان بی اساس است. زیرا غسل، غیر از مسح است و مسح غیر از غسل. و حرف ایشان شبیه این حکایت است که فردی نماز عصر را سه رکعت خواند. به او گفتند: چرا سه رکعت خواندی؟ وجهی ندارد سه رکعت بخوانی؟ گفت: چون نماز ظهر را پنج رکعت خواندم، گفتم عصر را سه رکعت بخوانم تا جمعا هشت رکعت شود.

گفتار فخر رازی وجهی ندارد زیرا غسل غیر از مسح است و مسح غیر از غسل. نماز پنج رکعت غیر از چهار رکعت است و نماز سه رکعت غیر از چهار رکعت.

در مطلبی دیگر عنوان می شود که سیوطی در تفسیر آیه به اسناد خود از ابن عباس نقل می کند: هنگامی که آیه« قل لا اسالکم علیه اجرا الا الموده فی القربی» بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد، صحابه عرض کردند: ای رسول خدا! خویشاوندان تو چه کسانی هستند که مودت آنان بر ما واجب است؟ حضرت صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: علی و فاطمه و دو فرزندان او./مستدرک حاکم، ج ۳، ص ۱۷۲

گفتنی است، سومین شماره مودت با صاحب امتیازی مدرسه علمیه امیرالمؤمنین علیه السلام اهواز، مدیر مسؤولی حجت الاسلام رضا عطایی خواه و با همکاری هیأت تحریریه در هشت صفحه رنگی چاپ و منتشر شده است.

 

مرجع / رسا