مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:

سالانه ۴۲۰ هزار محصولات باغی در خوزستان تولید می شود

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:در خوزستان ۵۸ هزار هکتار سطح زیر کشت باغات است که سالانه ۴۲۰ هزار تولید تن انواع محصولات باغی از آنها برداشت می شود.

فرزاد حسنی‌نسب شامگاه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی در خوزستان اظهار کرد: این نمایشگاه با کیفیت مطلوب برگزار شد و اذعان می کنیم که در تراز اول نمایشگاه های تخصصی ملی کشاورزی بود.

وی افزود:در خوزستان ۵۸ هزار هکتار سطح زیر کشت باغات است که سالانه ۴۲۰ هزار تولید تن انواع محصولات باغی از آنها برداشت می شود که این محصولات خرما، مرکبات، گیاهان دارویی و محصولات گلخانه ای هستند.

خوزستان شاگرد اول صادرات خرما شد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به جایگاه و رتبه استان در زمینه تولید و صادرات خرما در کشور، یادآور شد: خوزستان در زمینه تولید خرما رتبه دوم و در زمینه صادرات مقام نخست را در کشور دارد.

حسنی نسب گفت: مزیت محصولات باغبانی نسبت به سایر تولیدات کشاورزی این است که از نظر ارزش ریالی و بهره وری و میزان مصرف آب نسبت به سایر تولیدات و محصولات کشاورزی برتری دارند.

وی با اشاره به اشتغال سه برابری در حوزه محصولات باغبانی نسبت به سایر تولیدات کشاورزی، یادآور شد: ارزش ریالی در هکتار مقدار محصول، ارزش افزوده ای که محصولات باغبانی نسبت به محصولات زراعی ایجاد می کند سه برابر است.

محصولات باغی ارزآور و سودآور، باغات خوزستان کمربند خود را محکم بستند/ اجرای طرح های تاب آوری در باغات استان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: از لحاظ ارزآوری، رسته باغبانی رسته ای بسیار ارز آور و سودآور نسبت به سایر تولیدات و محصولات کشاورزی است.

حسنی نسب با بیان این که چشم اندازی که از باغبانی داریم صنعت باغبانی را یک صنعت روبه رشد می بینیم، گفت: درباره شرایط کم آبی و خشکسالی که در کشور و خوزستان اتفاق افتاده طرح هایی برای افزایش تاب آوری محصولات باغی در خوزستان در برابر خشکسالی تعریف و اجرا شده است.

وی ادامه داد: در مناطقی از خوزستان که خشکسالی حاد اتفاق افتاده است، طرح های تاب آوری از مدت ها قبل اجرا شده و در مناطق شیب دار که در حاشیه زاگرس و اکثر باغات دیم بودند، طرح هایی اجرا شد تا باغات کمتر آسیب ببینند و این بحران با کمترین تبعات رد کنند.

تولید ۲۸ هزار تن گیاهان دارویی در خوزستان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: احداث سامانه های آبگیر برای افزایش ذخیره آب در باغات، استفاده از ارقام مقاوم، افزایش و حفظ ذخایر آبی طرح های تاب آوری در زمینه باغبانی در برابر خشکسالی و کم آبی هستند.

حسنی نسب با اشاره به سایر طرح های تاب آوری محصولات باغی در برابر خشکسالی و کم آبی در خوزستان، یادآور شد: یکی از رسته هایی که برای افزایش تاب‌آوری کشاورزان و کشاورزی در برابر خشکسالی اجرا کردیم توسعه کشت گیاهان دارویی است که یکی از رسته های بسیار سودمند و اقتصادی در زمینه کشاورزی است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه گیاهان بومی هر منطقه شناسایی و آن گیاهان را برای مقابله با خشکسالی و استمرار تولید کشاورزان تعیین کردیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این که توسعه کشت گیاهان دارویی یکی از راه های مقابله با خشکسالی است، گفت: در سال گذشته ۱۸۰۰ هکتار سطح زیر کست گیاهان دارویی در خوزستان بود که با تولید ۲۸ هزار تن تولید رتبه سوم گیاهان دارویی کشور هستیم.