رسانه باید پرچم دفاع از حقوق مردم را بالا ببرد

حسن رحيم پورازغدي روز شنبه در جمع دانشجويان انجمن اسلامي دانشگاه علوم پزشكي همدان در تالار هتل قدر گفت: براي دانستن اينكه ما در عرصه فرهنگ سازي رسانه اي چه بايد كنيم بايد ببينيم چه زهري از طرف دشمن ريخته مي شود تا بدانيم چه پادزهري بايد به كار گيريم.وي ادامه داد: رسانه ها...

حسن رحیم پورازغدی روز شنبه در جمع دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی همدان در تالار هتل قدر گفت: برای دانستن اینکه ما در عرصه فرهنگ سازی رسانه ای چه باید کنیم باید ببینیم چه زهری از طرف دشمن ریخته می شود تا بدانیم چه پادزهری باید به کار گیریم.
وی ادامه داد: رسانه ها می توانند شهید را جلاد و جلاد را شهید جلوه دهند و می توانند در حوزه خاکستری به نحوی عمل کنند که جای سفید و سیاه تغییر کند؛ همچنین می توانند واقعیت های کوچک را بزرگ و بزرگ را کوچک جلوه دهند.
عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه این مسائل در عرصه رسانه های حرفه ای بسیار رخ می دهد، تصریح کرد: مخاطبی که مطالعه دقیقی ندارد و تصور می کند مسئله همانی است که رسانه ها بازگو می کنند، بیشتر در مخاطره قرار می گیرد.
رحیم پورازغدی افزود: رسانه می تواند یک بخشی از مطلب را گرفته و آن را به کل مسئله تبدیل کند و گاهی ممکن است یک دیدگاه اسلامی را با لحن نادرستی به کار برد؛ این قبیل تاکتیک ها در رسانه ها، بخصوص رسانه های غربی بسیار رخ می دهد.
وی ادامه داد: چنانچه حق با پرچم خود و باطل نیز با پرچم خود وارد شوند این گونه مسائل رخ نمی دهد؛ این در حالی است که باطل همیشه پرچم حق را بالا می برد.
عضو شورای انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر برخی اوقات جبهه حق قدرت رسانه ای کردن حق را ندارد؛ زیرا بی هنرانه مسئله را مطرح می کند و عقلانیت زبان در این جبهه نابالغ است و درخشان ترین ارزش ها را تیره می کند.
رحیم پورازغدی گفت: رسانه ها با همین دامنه وسیعی که در  اختیار دارند، قادر خواهند بود که مفیدترین محتوا به لحاظ فکری را برعکس جلوه دهند و مصادیق خوب و بد را تغییر دهند.
وی با تأکید بر اینکه سینمای غیرایدئولوژیک یک دروغ بزرگ است، بیان داشت: گاهی اوقات چنان جای  قهرمان و ضد قهرمان تغییر داده می شود که مخاطب متوجه اصل قضایا نمی شود.
عضو شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سینمای غرب یک سینمای غیرایدئولوژیک است هر چه گزارشگری بی طرفی نیز در کار نیست، ممکن است گفته شود بی طرف هستند؛ اما در واقعیت اینگونه نیست.
رحیم پورازغدی خاطرنشان کرد: بی طرفی در رسانه به این معناست که عدالت در به کارگیری مطالب رعایت شود و نظرات مخالف نیز عنوان شود به طور مثال باید یک کمیته بی طرف در سکوت قضیه یازده سپتامبر ایجاد و گزارشات خبری و یا فیلم های داستانی در این خصوص ساخته شود.
وی ادامه داد: یا اینکه به طور واضح مشخص شود در مصر، پاکستان ، لبنان چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و به چه علت از زمانی که بیداری اسلامی رخ داده اینگونه مسائل در این کشورها مطرح می شود.
عضو شورای انقلاب فرهنگی افزود بنابراین غیر ایدئولوژیک بودن رسانه ها یک توهم بزرگ است که شخص تصور کند که همه این شبکه ها برای سرگرمی و تنها برای خبررسانی فعالیت می کنند.
رحیم پور ازغدی بیان داشت: بنابراین اکثر رسانه ها و بخصوص رسانه های آمریکایی با یک ایدئولوژی و در راستای منافع خودشان فعالیت می کنند؛ لذا هیچ کمپانی خبر پراکنی برای آگاهی مردم فعالیت نمی کند.
وی با اشاره به اینکه کار رسانه بسیار بزرگ است بیان کرد: رسانه واقعی در نحوه بیان واقعیت دقت می کند و علاوه بر آن پیش داوری نمی کند.
عضو شورای انقلاب فرهنگی تأکید کرد: البته این عوامل به این معنا نیست که آنها شکست ناپذیرند، بلکه انقلاب ما نشان داد که آنها شکست پذیر هستند.
رحیم پورازغدی با تأکید بر اینکه سینمایی غیرایدئولوژیک وجود ندارد، تصریح کرد: کار رسانه ای به گونه ای است که ساختارهای اولیه را می شکنند و آن تصویری که خودشان بخواهند با واسطه به ما عرضه می کنند.
وی با اشاره به اینکه در رسانه بسیاری از مسائل نباید مطرح شود، افزود: رسانه ها باید مسائلی که تنها باعث مخدوش کردن جامعه و یا پرکردن اذهان عمومی از مسائل بی ربط با مردم می شود، باید خودداری کرد.
عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: البته نباید تصور کرد که رسانه ها در همه مسائل بی طرف باشند به طور مثال بی طرفی بین ظالم و مظلوم صحیح نیست و نباید رسانه در این خصوص بی توجه عمل کند.
رحیم پورازغدی با تأکید بر اینکه یک رسانه دانشجویی باید از موضوعی که مورد غفلت واقع شده خبر رسانی کند، گفت: بنابراین جنبش دانشجویی می تواند یک گروه فشار باشد و به موازات گروه های رسمی در جهت دفاع از حقوق مردم به مطالبه گری بپردازد.
وی ادامه داد: بنابراین تشکل های دانشجویی می توانند پرچمی را بالا ببرند که دیگران قادر نیستند.
عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه امر به معروف بزرگترین رسالت این رسانه است، بیان کرد: رسانه های که از بسته فکری قوی برخوردار هستند بین جامعه و دنیا تأثیرگذارترند؛ بنابراین باید در این جهت حرکت کرد.
رحیم پورازغدی افزود: رسانه، باید پرچم دفاع از حقوق مردم را بالا ببرد و باعث نشود جای حق و باطل تغییر کند.
وی با اشاره به اینکه مردم نباید در مقابل خیر و شر بی طرف باشند، ادامه داد: پیامبر(ص) فرمودند: در جامعه ای که بی طرفی حاکم شود علاوه بر حاکم شدن باندهای فساد، هیچ دعایی مستجاب نخواهد شد.
عضو شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: ساده لوحی در عرصه رسانه ای بسیار خطرناک است؛ زیرا برخی از فیلم ها در ظاهر طنز هستند؛ اما در پس این طنزها، فسادهای اخلاقی در بین جامعه رواج می دهند.
رحیم پورازغدی خاطرنشان کرد: رسانه هم در جهت حق و هم در جهت باطل می تواند مشارکت اجتماعی ایجاد کنند به طور مثال چنانچه سازش با آمریکا را در رسانه ها مطرح کنیم تبدیل به خواست عمومی خواهد شد؛ بنابراین مشاهده می کنید که یک رسانه تا چه اندازه می تواند تأثیرگذار باشد.
وی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر مشاهده می کنید رسانه ها جنگ های قبیله ای و اختلافات بین شیعه و سنی ایجاد می کنند، گفت: رسانه ها می توانند مقاومت فرهنگی یک جامعه را تضعیف کنند و یا حساسیت را تغییر داده و بحران ایجاد کنند.
 
مرجع / خبرگزاری دانشجو