در جریان شعر انقلاب برخی از شعراء محکوم به سیاه نمایی شدند

اين شاعر كشورمان با بيان اينكه شعر اعتراض، گونه ي قابل اعتنايي از شعر امروز ايران به حساب مي آيد، گفت: در جريان شعر انقلاب برخي از شعرا محكوم به سياه نمايي شدند.

محمدمهدی سیار در خصوص دیدار وزیر ارشاد با شعرا و مواضع تند شعرا نسبت به دولت های گذشته بیان کرد: شعراء قشر حساس و زودرنجی هستند و وظیفه آنها این است که کم و کاستی های جامعه، به ویژه فرهنگی و اخلاقی را در شعرهایشان انعکاس دهند.

 

وی جریان شعر اعتراض را یکی از جریان های مهم شعر انقلاب دانست و ادامه داد: این جریان از دهه هفتاد در کشور آغاز شده است و همچنان ادامه دارد و در واقع معتقدم شعر اعتراض، گونه قابل اعتنایی از شعر امروز ایران به حساب می آید که البته از اوایل دهه هفتاد آغاز به کار کرده است و به اوج خود رسیده است.

 

سیار با بیان اینکه متأسفانه در جریان شعر انقلاب برخی از شعراء محکوم به سیاه نمایی شدند، ابراز داشت: علی رضا غزوه، محمدحسین جعفریان، محمد کاظم کاظمی، امید مهدی نژاد، علی محمد مؤدب و غیره از شاعرانی هستند که در این راستا محکوم به سیاه نمایی شده اند و متأسفانه از خیلی محافل و مجامع رسمی طرد شدند.

 

این شاعر کشورمان ادامه داد: در سال هایی که خیلی از کاستی ها و ظلم ها به اهل فرهنگ و انقلاب وارد شد این شعرا سکوت نکردند و حرف هایشان را در قالب شعر به گوش مردم رساندند. البته صدا و سیمای جمهوری اسلامی به هیچ عنوان زیر بار انعکاس این گونه شعرها نرفت، همچنین در سایر نهادهای رسمی نیز به این گونه شعرها آنگونه که باید پرداخته نشد.

 

سیار در همین زمینه افزود: البته متأسفانه صدا و سیما، سایر رسانه ها و نیز بسیاری از بازوهای ادبی ارشاد و سازمان تبلیغات در اختیار شعر فانتزی قرار گرفت، اما خوشبختانه این شعرا در دهه هشتاد محکم ایستادند که این امر باعث شد رویش های خوبی را در جریان اصیل شعر انقلاب شاهد باشیم. البته اینها نسبت به اتفاقات حوزه بین الملل از جمله، حمله آمریکا به لبنان و غزه سکوت نکردند و در مقابل اتفاقاتی هم در داخل کشور شاهد بودیم که در قالب شعر سخن گفتند.

 

وی در پایان گفت: به همه طیف های مختلف شعری به ویژه آنهایی که سعی کردند همیشه حرف های مردم را به ویژه مستضعفان در قالب شعر را بیان کنند، احترام می گذارم.

مرجع/ خبرگزاری دانشجو