درس گفتارهای پاییزه موسسه فرهنگی هنری روزگارنو در تهران

مسعود فراستی در فروردین ۱۳۳۰ در تهران متولد شد. در دبستان تشویق و سپس در دبیرستان اندیشه در رشته ریاضی تحصیل کرد. از سال آخر دبیرستان (برای دو سال) به عنوان مترجم برای شرکتی (پرس ترانسپورت بار) کار می‌کرد. زبان فرانسه را در انجمن ایران و فرانسه شروع کرد. در ۱۹ سالگی در امتحان اعزام […]

مسعود فراستی در فروردین ۱۳۳۰ در تهران متولد شد. در دبستان تشویق و سپس در دبیرستان اندیشه در رشته ریاضی تحصیل کرد. از سال آخر دبیرستان (برای دو سال) به عنوان مترجم برای شرکتی (پرس ترانسپورت بار) کار می‌کرد. زبان فرانسه را در انجمن ایران و فرانسه شروع کرد. در ۱۹ سالگی در امتحان اعزام محصل به خارج قبول شد وبه ایتالیا رفت و پس از یادگیری ایتالیایی در شهر «پروجا» به «بولونیا» رفت و در رشته‌ی فلسفه و نمایش در دانشگاه بولونیا درس خواند. سپس به فرانسه رفت و در پاریس هنرهای تجسمی خواند و بعد به دانشگاه پاریس ۸ (ونسان) رفته و جامعه‌شناسی و اقتصادسیاسی خواند. لیسانس هنرهای تجسمی را از «بوزار» (هنرهای زیبا) گرفت. لیسانس جامعه‌شناسی و متریز اقتصادسیاسی را با تز «سرمایه‌داری پیرامون در کشورهای جهان سوم» گرفت و در اسفند ۵۷ به ایران آمد. چند سالی فرانسه درس داد و از سال ۶۶ در نشریه‌ی هفتگی سروش مشغول به کار شد. نقدنویسی را که از ۱۷ سالگی به‌طور غیرحرفه‌ای و نامنظم شروع کرده بود، در سروش ادامه داد و مرتب نقد سینمایی نوشت. از سال ۶۹ با مرتضی آوینی آشنا شد و با نقد فیلم هامون در مجله‌ی سوره شروع به کار کرد و تا سال ۷۱ در آنجا نقد نوشت. در سال ۷۰ و ۷۱ چهار شماره فصلنامه «سوره سینما» را به سردبیری سیدمرتضی آوینی درآورد. پس از آن سردبیر فصلنامه‌ی «نقد سینما» شد و پنج شماره درآورد و از حوزه هنری بیرون آمد. سال‌ها بعد در سال ۸۲ باز پنج شماره‌ی نقد سینما را درآورد. از سال ۶۹ تا امروز در دانشکده‌های سوره، سینما تئاتر، باغ فردوس، کارگاه نقد فیلم حوزه هنری، فرهنگ‌سرای ارسباران و پایداری، نقد و تحلیل فیلم درس می‌دهد. از مؤسسین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی بود و تا سال ۱۳۷۸ در انجمن فعال بود. در دوره‌ی هفدهم هم رئیس انجمن بود. از سال ۷۲ داور جشنواره‌های فجر، کودک، دفاع مقدس، وحدت، رویش و … بود.

اولین برنامه تلویزیونی را در سال سال ۶۹ ساخت (سینمای کمدی) و پس از آن مجموعه‌های «گفت‌وگو با سینما»، «دست به نقد»، «سینما جشنواره»، «سینما جنگ» را برای تلویزیون ساختم و از سه سال پیش منتقد برنامه‌ی هفت شد.

اولین کتابش (ترجمه) «سینمای کمدی و بیان فردی» (کامینسکی) و سپس ترجمه‌ی «فانوس خیال»(اینگمار برگمان) را برای انتشارات سروش درآورد. کتاب «ده فیلم، ده نقد» در سال ۷۰ در مجله سوره درآورد. و بعد «ده فیلم، ده نقد دیگر»، «هیچکاک همیشه استاد».

کتاب‌های دیگرش: نقد چیست، منتقد کیست، اسطوره جان فورد، کارناوال فلینی، افسانه چاپلین، کوروساوا سامورای سینما، جنگ برای صلح (سه جلد)، ۲۵ سال سینمای جنگ و دفاع، سینما قلم، فرهنگ فیلم های جهان، همیشه استاد (هیچکاک)، دیلکتیک نقد، رویا-پناهگاه (برگمان)، لذت نقد(مجموعه نقدهای ایرانی‌ام) و …

موسسه فرهنگی هنری روزگارنو چند ترمی است که به برگزاری درس گفتارهایی با محوریت سینما می پردازد، مسعود فراستی تاکنون یک ترم را در این موسسه به تحلیل فیلم پرداخته و از ترم پاییز ۹۲ قرار است که تاریخ سینما را شروع نماید. تاریخ سینما در این ترم با تحلیل سینمای صامت شروع خواهد شد. تحلیل فیلم‌‌هایی همچون فیلم‌های برادران لومیر و ادیسن همچنین فیلم کابیریا (جووانی پاسترونه)، متروپلیس(فریتس لانگ)، طلوع(مورنائو) در برنامه‌ی این ترم قرار دارد.

برای اطلاع از دیگر درس گفتارها و ثبت نام به سایتWWW.Roozegareno.net مراجعه فرمایید.

مسعــود فراستــی

شروع دوره سه‌شنبه ۱۶ مهرماه

ساعت ۱۵:۳۰-۱۸:۳۰