نماينده ولي فقيه در سپاه قدس:

جمهوری اسلامی ایران از تصمیم های مردم مصر حمایت می‌کند

نماينده ولي فقيه در سپاه قدس با اشاره به درگيري‌هاي مصر گفت: مردم مصر هر تصميمي را اتخاذ كنند، قطعا جمهوري اسلامي ايران از آن حمايت خواهد كرد.

بیش از ۲ هفته از تحصن مردم مسلمان مصر در میدان العدویه و النهضه می‌گذشت که ارتش در حمله‌ای غافل‌گیرانه شروع به کشتار مسلمانان کرد و در این میان افراد بی‎گناه بسیاری به خاک و خون کشیده شدند.

اما این ملت مصر است که در نهایت تعیین کنده آینده کشور خود خواهند بود و ارتش بخشی از این مردم است.

گویی سرنوشت حسنی مبارک برای ارتشی‌ها عبرت نشده و می‌خواهند جا پای او بگذارند؛ حال آن‌که مردم جای پای حسنی مبارک را از کشور خود پاک کرده‌اند.

متن زیر حاصل گفت‎وگوی خبرنگار رسا ، با حجت الاسلام علی شیرازی، نماینده ولی فقیه در سپاه قدس است که در ادامه تقدیم شما می‌شود.

چه شد که در مصر کودتا شکل گرفت؟

در حقیقت آن‌چه که در مصر اتفاق افتاد، جریانی است که پشت سر آن دست‌هایی در کار بوده و می‌خواهد از این ماجرا به نفع استکبار سوء استفاده کند؛ هم‌چنین اگر بخواهیم نام آن را کودتا بگذاریم، باید بدانیم که کودتای ارتش جدای از مردم مصر اتفاق نیافتاد و مردم نیز سهم زیادی در شکل گیری آن داشتند.

برخی از مردم در مخالفت با این اقدام غیر قانونی ارتش، آغاز به تظاهرات کردند و خواستار بازگشت ریس جمهور منتخب مردم مصر شدند. در این بین برخی گروه‌های سود جو، به نفع خودشان فعالیت‌هایی انجام دادند که موجب افزایش درگیری‌ها شد و به قول ما ایرانی‌ها، برخی می‌خواهند از این وضعیت استفاده کنند و ماهی خودرا از این آب گل آلود بگیرند.

طبیعی است که دشمن در این عرصه تلاش می کند، وضعیت را به گونه‌ای شکل دهد که به نفع خود او باشد. نمی‌خواهیم ایرادهایی را که مرسی داشت دوباره بازگو کنیم، اما به یقین دشمنان اسلام در پی تغییر وضعیت مصر به نفع مردم نیستند.

دشمن در پی این است که بتواند سدی را ایجاد کند و جلو موج بیداری اسلامی را بگیرد؛ بحث اینجاست که آیا به این هدف می‌رسند یا خیر، که قطعا به این هدف نخواهند رسید.

چرا حامیان مرسی بر بازگشت او به قدرت پافشاری می‌کنند؟

همان‌طور که گفته شد، دو جریان در مصر شکل گرفته و طبیعی است که طرفداران آقای مرسی به دلیل این‎که در مصر انتخاباتی شکل پذیرفت و از راه قانونی ریس جمهور انتخاب شد، می‌بایست بر اساس روال قانونی برکنار شود. مردم با این دید به جابجایی قدرت نگاه می‌کنند و قطعا نمی‌پذیرند که به این آسانی مرسی از ریاست جمهوری کنار برود و طبیعی است که دفاع کنند.

آیا کشورهای دیگر و ناتو حق دخالت در ناآرامی‌های مصر را دارند؟

سرنوشت هر کشوری را مردم آن کشور باید تعیین کنند. ناتو و نیروهای خارجی حق دخالت در امور کشورها را ندارند؛ هر چند این‌ها پایبند به قانون و حقی نیستند که بگوییم حق دارند یا خیر! اما با وضعیت فعلی، بعید است که غربی‌ها بخواهند وارد بحث نظامی در مصر شوند؛ زیرا هر کجا که وارد شدند، نتوانستند پیروزی مناسبی را کسب کنند؛ مگر این‌که بخواهند کار نابخردانه و جاهلانه انجام دهند.

با تجربه‌ای که نیروهای ناتو و نیروهای آمریکایی در کشورهای اسلامی دارند، اگر بخواهند دخالت کنند، به نفعشان نخواهد بود. دخالت نظامی در مصر به معنی این است که آمریکا بیاید و از وضع موجود به نفع خودش استفاده کند تا بتواند حکومتی را مانند حکومت حسنی مبارک در مصر شکل دهد. آمریکا قطعا نمی‌تواند این کار را انجام دهد، زیرا امروز و گذشته مصر متفاوت شده است.

امروز مردم مصر در صحنه‌اند و اگر حرکتی علیه خواسته‌های مردمی شکل گیرد، قطعا به پیروزی نخواهد رسید. آمریکا اگر بخواهد وارد جنگ نظامی در مصر یا در کشور‌های دیگر شود، نتیجه معکوس می‌گیرد؛ به ویژه در مصری که مردم در صحنه هستند و با مردم سایر کشورها متفاوت‌اند.

به نظر شما راه حل فروکش کردن درگیری‎ها در مصر چیست؟

دشمنان اسلام تلاش می‌کنند که با ایجاد تفرقه میان ملت‌های مسلمان، بر آنها حکومت کرده و از وضعیت اختلاف میان آنها استفاده کنند. باید بگوییم متاسفانه این تفرقه در مصر شکل پذیرفته و باید مردم و مسؤلان مصر توجه کنند که در این دام بیش از این فرو نروند و به سرعت خود را از آن نجات دهند.

البته نوع رفتار مرسی در ایجاد این تنش‌ها دخیل است. رفتار هر شخصی می‌تواند در نوع نگاه مردم آن حزب و آن گروه دخالت داشته باشد. در مصر نیز مرسی نسبت به نگاه‌هایی که در رابطه با اخوان المسلمین شکل می‌گیرد، دخیل است. اگر مرسی زیبا عمل کرده بود، قطعا نگاه مردم به اخوان المسلمین فرق می‌کرد. اگر به شکلی که امروز در مصر عمل شد و به تذکرهای مقام معظم رهبری و جمهوری اسلامی توجه می‌شد، وضعیت مصر به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

درسی که می‌توان گرفت، این است که همه مسلمانان و کشورهای اسلامی در سراسر جهان، باید توصیه‌های رهبر معظم انقلاب را جدی بگیرند تا دچار چنین مشکلاتی نشوند.

آیا جمهوری اسلامی ایران با دفاع از انقلاب‌های منطقه، در پی تقویت تشیع و جذب دیگر مسلمانان است؟

مسلمانان بدانند که جمهوری اسلامی در هیچ جای دنیا در پی شیعه کردن انسان‌ها نیست. ما در پی اسلام و عمل به دستورات قرآن هستیم. هرجا که مسلمانی مورد ظلم قرار گرفته باشد، جمهوری اسلامی ایران از آن حمایت می‌کند. مسلمانی که در مسیر صحیح و برای تحقق آرمان‌های الهی و دفاع از قرآن حرکت می‌کند، جمهوری اسلامی پشتیبان او است. امروز می‌بینید که ما در فلسطین از چه کسانی حمایت می‌کنیم؟ مسلمانان اهل تسنن.

بنده با قاطعیت می‌گویم که همه دنیا می‌داند هیچ کشوری حتی کشورهای اسلامی مانند جمهوری اسلامی از فلسطین حمایت نمی‌کنند؛ پس اگر ما دنبال حمایت از شیعه بودیم، یا گسترش شیعه، نباید از مردم فلسطین حمایت کنیم.

ما در عراق از شیعه و سنی حمایت می‌کنیم؛ همان‌گونه که از بیداری اسلامی در مصر، تونس، یمن و لیبی حمایت کردیم. بیشتر مسلمانان این کشورها از برادران اهل تسنن هستند.

دشمنان ما می‌گویند که ایران در بحرین از شیعه حمایت می‌کند؛ این حرفی است که دشمنان ما می‌زنند. مسلمانان دنیا و ملت‌های بیدار دنیا می‌بینند، نگاه جمهوری اسلامی ایران چگونه است. پس این را باید در ذهن خودشان داشته باشند؛ همه مسلمانان دنیا و همه کسانی که می‌خواهند حکومتی اسلامی را در دنیا تشکیل دهند، حمایت‌های مردم ایران را درپی خواهند داشت.

مردم دنیا با جمهوری اسلامی مشکلی ندارند؛ حالا حزبی یا گروهی شاید نگاهی دیگر داشته باشد. اخوان المسلمین هم باید به این نکته توجه داشته باشد که جمهوری اسلامی در پی شیعه کردن حکومت‌ها نبوده است.

ما در پی این بودیم که دشمنان اسلام، اگر خواستند اسلام را از بین ببرند، وحدتی در جهان اسلام شکل گرفته باشد که دشمنان نتوانند ظلمی را که بر مسلمانان انجام می‌دهند، استمرار ببخشند.

واکنش جمهوری اسلامی ایران در برابر وضعیت فعلی مصر چگونه باید باشد؟

جمهوری اسلامی، رأسا بر شخص خاصی تکیه نمی‌کند؛ حالا مرسی بماند یا نماند. جابجایی قدرت به این شکل در مصر را نادرست می‌دانیم و می‌بایست از طریق قانونی مسائل را حل کرد. شاید عده‌ای در این ماجرا سوء استفاده کرده باشند، ولی این‌که مردم در برکناری مرسی نقشی نداشته باشند، صحیح نیست. برای ما آن‌چه که مهم است، مردم هستند. مردم مصر هر تصمیمی را بگیرند، به یقین جمهوری اسلامی از آن حمایت خواهد کرد.

با تشکر از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید.

حسین اسکندری