توسعه خطوط آب شرب باکیفیت تا پشت مرزهای شلمچه و چذابه/ زائران اربعین بدون آب نمی‌مانند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: خطوط آب شرب باکیفیت را تا پشت مرزها توسعه داده‌ایم که آب شرب پایدار و سالم در پایانه‌های مرزی و مواکب عراق نیز تقویت شود تا زائران ایرانی با کمبود آب در پشت مرزها مواجه نشوند.

به گزارش عروج، محمد رضا کرمی‌نژاد با اشاره به تامین آب ‌شرب پایدار در مرزهای شلمچه و چذابه، اظهار کرد: با توجه به گرمای هوا در استان خوزستان یکی از مسائل مهم، تکمیل زیرساخت‌های تامین آب شرب بهداشتی زائران اربعین در مرزهای شلمچه و چذابه است.

وی افزود: بعد از اربعین سال گذشته بسیاری از نواقص زیرساختی تامین آب شرب در مرزهای شلمچه و چذابه برطرف کرده‌ایم که یکی از آنها احداث مخزن ذخیره آب یک میلیون لیتری در مرزها بود که اکنون در مدار هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: علاوه بر احداث مخازن های یک میلیون لیتری در مرزهای چذابه و شلمچه، در حال احداث دو مخزن بتنی ۲ میلیون لیتری در این مرزها هستیم که برای اربعین سال آینده مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه از اربعین سال گذشته تاکنون یک مخزن ۲۵ میلیون لیتری ذخیره آب به خطوط شبکه آب خرمشهر افزود شده است، تصریح کرد: اکنون ظرفیت ذخیره آب شرب در شهر خرمشهر ۷۵ میلیون لیتر است.

کرمی‌نژاد با بیان اینکه سال گذشته در مرز شلمچه با کمبود آب مواجه شدیم، یادآور شد: دلیل آن متصل بودن خط لوله روستاها، مواکب و پایانه به یکدیگر بود، اما امسال با این خطوط را از یکدیگر جدا شده‌اند که هزینه آن بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال بود.

وی عنوان کرد: با تغییر خط لوله پایانه مرزی با روستاها و مواکب شاهد فشار آب قابل توجهی در مرز شلمچه هستیم در حالی که ایستگاه پمپاژ جدید با ظرفیت ۷ برابری سال گذشته است در این مرز احداث شده‌ است.

مدیرعامل مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان تصریح کرد: در مجموع برای مرز شلمچه ایستگاه پمپاژ، مخزن دخیره آب و خطوط لوله جدید و برای مرز چذابه ایستگاه‌های پمپاژ و مخزن ذخیره‌ آب جدید احداث شد تا در تأمین آب زائران با مشکل مواجه نشویم.

وی با بیان اینکه تامین آب مرزهای شلمچه و چذابه از آب با کیفیت غدیر است، گفت: لایه روبی و تکمیل شبکه فاضلاب در مرزهای شلمچه و چذابه انجام شده تا از نظر بهداشت محیط مشکلی برای تامین آب زائران نداشته باشیم.

کرمی‌نژاد با اشاره به اینکه بر تامین آب شرب زائران نظارت می‌شود، افزود: آبفا متولی استاندار های آب شرب است درحالی همه موارد استاندارد رعایت شده و با دستگاه‌های کلر زنی جدید و آب ژاول که قدرت گندزدایی بالایی دارند استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان عنوان کرد: خطوط آب شرب با کیفیت را تا پشت مرزها توسعه دادهایم که آب شرب پایدار و سالم در پایانه‌های مرزی و مواکب عراق نیز تقویت شود تا زائران ایرانی با کمبود آب در پشت مرزها نیز مواجه نشوند.

وی بیان کرد: مکانات یدکی، تانکرهای آب سیار به اندازه فراهم شده و اکیپ‌های عملیاتی و تعمیراتی تا بعد از مراسم اربعین در حالت آماده باش هستند.

بر اساس تقویم رسمی کشور ۱۵ شهریور همزمان با ۲۰ صفر سال ۱۴۴۵ هجری قمری، روز اربعین حسینی است. هر ساله هزاران‌ نفر زائر عتبات عالیات از سراسر ایران و کشورهای دیگر مانند افغانستان و پاکستان از مرزهای شلمچه و چذابه در مراسم اربعین حسینی عازم کشور عراق هستند.

حرکت تدریجی زائران اربعین حسینی به سمت مرزهای چذابه و شلمچه از  ماه صفر شروع می‌شود و تا چند روز مانده به اربعین به اوج خود می‌رسد و دستگاه‌های مختلف استان از مدت قبل خود را آماده حضور زائران کرده و زیرساخت‌های لازم را در مرزها ایجاد کرده‌اند.

مرزهای شلمچه و چذابه در غرب خوزستان ۲ گذرگاه مهم‌ تردد زائران اربعین هستند.