تمرین نظامی «ستون مستحکم» توسط حماس

تمرین‌های رزمی حماس که آشکارا در جنوب نوار غزه برگزار شد «بار دیگر توجه را به ناکارآمدی دستگاه امنیتی اسرائیل جلب می‌کند.»


به گزارش عروج، خبرگزاری آسوشیتد پرس به تازگی ویدئویی از تمرین‌های نیروهای حماس، یک ماه پیش از عملیات «طوفان الاقصی» منتشر کرده است. گروه حماس این ویدئوی ۲ دقیقه‌ای را در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ (۱۲ سپتامبر ۲۰۲۳) در شبکه‌های اجتماعی همرسانی کرده بود.

در این تصاویر نیروهای حماس تخریب دروازه‌های مرزی و ورود به اسرائیل را تمرین می‌کنند. آنها سپس به نبرد خانه به خانه در یک شهرک بازسازی شده از روی مدل شهرک‌های اسرائیلی می‌پردازند.

این تمرین نظامی که «ستون مستحکم» ‌نام داشت همچنین تصاویری از تخریب برج مخابراتی و برج‌های دیده‌بانی نوار مرزی اسرائیل و غزه را نشان می‌داد. نیروهای حماس روز شنبه با همین شیوه تمرین شده عملیات «طوفان الاقصی» را علیه اسرائیل انجام دادند.

به گفته یک کارشناس نظامی تمرین‌های رزمی حماس که آشکارا در جنوب نوار غزه برگزار شد «بار دیگر توجه را به ناکارآمدی دستگاه امنیتی اسرائیل جلب می‌کند.»

بردلی بومن، از مشاوران ارشد «بنیاد دفاع از دموکراسی»‌ مستقر در واشنگتن و افسر سابق ارتش آمریکا در این باره می‌گوید: «اسرائیل یکی از بهترین سرویس‌های امنیتی جهان را دارد. اما باید شفاف گفت که این [حمله حماس] یک شکست بزرگ و پرهزینه بود.»