تجهیزات پزشکی بیمارستان‌های خوزستان نیازمند نوسازی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهوازبا اشاره به فرسودگی تجهیزات به دلیل استفاده مداوم،گفت: تجهیزات پزشکی بیمارستان‌های خوزستان نیازمند نوسازی است.

به گزارش عروج، محمد حسین سرمست در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه اظهار داشت: در ۱۶ ماه گذشته، ۷۷ پروژه عمرانی تکمیل، تجهیز و یا به بهره برداری رسیدند که از این تعداد،۳۵ پروژه در حوزه بهداشت بودند.

وی افزود: همچنین در حوزه درمان نیز اورژانس بیمارستان های سینا اهواز، مادر رامهرمز و نظام مافی شوش و تعدادی پروژه دیگر به بهره برداری رسیدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: در ۱۵ سال گذشته در حوزه بیمارستانی، سیاست کلی دانشگاه بازسازی و نوسازی بوده که در دولت های یازدهم و دوازدهم بیمارستان سوانح و سوختگی طالقانی، بیمارستان ابوذر، بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان و بیمارستان نفت دشت آزادگان از جمله پروژه هایی بودند که به بهره برداری رسیدند.

سرمست به مصوبات سفر رئیس جمهور به خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: یکی از پروژه های روی زمین مانده، بیمارستان جایگزین گلستان بود که در سفر اول رئیس جمهور اعتبار ریالی برای احداث آن در نظر گرفته نشده بود، در سفر اخیر اعتبار ریالی برای آن مشخص و کلنگ زنی انجام شد.

وی با بیان اینکه پروژه جایگزین بیمارستان گلستان اهواز سنگین است، گفت: با توجه به اینکه سیاست هر دولتی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است، به این پروژه توجه ویژه ای از سوی دولت شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: قدمت بیمارستان گلستان اهواز به بیش از ۶۰سال می رسد و با توجه به فرسودگی ناشی از عمر زیاد و خدمات دهی به کل مردم خوزستان و استان های همجوار، این پروژه با حضور رئیس جمهور آغاز به کار کرد.

وی همچنین در ادامه خبرداد: همچنین احداث بیمارستان ماهشهر و نیز جایگزین بیمارستان شادگان نیز آغاز شده است.

سرمست ضمن اشاره به فرسودگی تجهیزات به دلیل استفاده مداوم و بیش از حد، عنوان کرد: تجهیزات جدید و تعویض تجهیزات فرسوده در حوزه درمان یکی از مهم ترین چالش ها تبدیل شده و علیرغم تخصیص بخش زیادی تجهیزات در ۲ سال شیوع کرونا به استان، اما همچنان در این زمینه دچار عقب افتادگی هستیم.

وی افزود: در یک سال گذشته و با هماهنگی وزارتخانه بهداشت و درمان، ۱۰۰میلیارد تومان تجهیزات در حوزه درمانی خریداری شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از تامین دستگاه پت اسکن که یکی از نیازهای بیماران سرطان در خوزستان بود، خبرداد و گفت: دستگاه شتاب دهنده نیز که سال ۱۳۹۰ وارد استان شد اما راه اندازی نشده بود، با تلاش مجموعه دانشگاه از سال گذشته مقدمات راه اندازی آن فراهم شده و در نیمه نخست امسال برای استفاده بیماران کنسر و سرطان مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در خصوص تغییر وضعیت پرسنل ایثارگر توضیح داد: بیش از ۲هزار و ۹۰۰ نفر از پرسنل ایثارگر تبدیل وضعیت شدند؛ که این موضوع موجب می‌شود دیگر پرداختی به این افراد به صورت ملی انجام شود.

سرمست با اشاره به اینکه مطالبات پرسنل و اضافه کاری ها تا اسفندماه سال گذشته پرداخت شد، افزود: کارانه پرسنل پنج تا شش ماه عقب است که به متوسط کشوری نزدیک شده ایم و رضایت مندی نسبی حاصل شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: بیشترین مشکل در حوزه پرسنل بیمارستانی، کمبود نیرو به ویژه کمبود پرستار، متخصص بیهوشی، پرسنل اتاق عمل و کمک پرستار است. کمک هایی شده اما همچنان پنج بیمارستان امام (ره)، گلستان، ابوذر، رازی و بقایی۲ اهواز بامیزان بیشتری با این مشکل مواجه هستند. که پس از بازدید مسئولان وزارت بهداشت از بیمارستان ها مصوب شده مجوزهای جذب پرستار و نیروی بهداشتی به خوزستان داده شود.

وی در پایان از میزان بالای کمبود پرستار در خوزستان ابراز نگرانی کرد و گفت: متوسط کشوری نسبت پرستار به تخت ۰٫۹ و در کل استان ۰٫۸ است اما در بیمارستان های اصلی پنج تا هفت دهم است.

درادامه حبیب‌ حی‌بر رئیس و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان‌های زیرنظر دانشگاه جندی شاپور اهواز در سال ۱۴۰۰ حدود ۲ میلیون و ۲۹۲ هزار و۶۳۱ نفر بوده که این تعداد در سال ۱۴۰۱، چهار میلیون و ۶۲۰ هزار و۷۳۵ نفر بوده است.

وی با بیان اینکه جمعیت تحت پوشش دانشگاه ۳ میلیون و۱۰۰ هزار نفر است، افزود: میزان مراجعه کنندگان کل حوزه جغرافیایی دانشگاه، ۱٫۵ برابر جمعیت تحت پوشش بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، تعداد ۳۷۱هزار و۷۲ نفر و در سال ۱۴۰۱ نیز، ۴۴۰ هزار و ۷۰۴نفر بستری شده و خدمات درمانی دریافت کردند.

حی‌بر به تشریح بحران های پیش آمده پرداخت و اضافه کرد: افزایش مراجعات بیماران در طرح سلامت نوروزی، بحران افزایش مراجعه بیماران با مشکلات قلبی، عروقی و تنفسی، افزایش بار مراجعات سفرهای راهیان نور، افزایش مراجعات ناشی از ناآرامی ها، افزایش مراجعه کودکان زیر ۱۲ سال با مشکلات تنفسی، افزایش مراجعات ناشی از بیماری کووید۱۹(پیک ششم، هستم و هشتم و همچنین افزایش مراجعین ناشی از مسمومیت های دانش آموزی، از جمله بحران های پراهمیت در سال گذشته بود.