بررسی سه پروژه بزرگ شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

سه پروژه ایستگاه پیش تراکم کارخانه گاز و گاز مایع 1000، ایستگاه پیش تراکم کارخانه گاز و گاز مایع 900 و پست برق 400 کیلو ولت ايثار با برنامه‌ریزی متخصصان مناطق و اهتمام شرکت های مجری داخلی در آستانه بهره برداری قرار داشته و در سفر رئیس جمهور افتتاح خواهند شد.

به گزارش عروج به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، یکی از پروژه ها، احداث ایستگاه پیش تراکم کارخانه ۹۰۰ به منظور جبران کاهش فشار خوراک ورودی به کارخانه گاز و گازمایع ۹۰۰ و افزایش محصولات تحویلی به واحدهای پایین دست، با چهار ردیف تراکم در ورودی این کارخانه می‌باشد. احداث این ایستگاه باعث افزایش تولید محصول گاز سبک کارخانه گاز و گازمایع ۹۰۰ به میزان (۲۵۰ م ف م ر) و محصول نفتا این کارخانه به میزان حدود ۵۰۰۰ بشکه در روز می‌گردد. 

 عملیات تکمیل این پروژه در سال ۱۳۹۹ با سرمایه گذاری شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس آغاز گردید که هم اکنون در شرف راه اندازی می‌باشد.

همچنین به منظور جبران کاهش فشار خوراک ورودی به کارخانه‌ گاز و گازمایع ۱۰۰۰ و افزایش محصولات تحویلی به واحدهای پایین دست، احداث ایستگاه پیش تراکم کاخانه ۱۰۰۰ با چهار ردیف تراکم در ورودی این کارخانه در دستور کار قرار گرفت. 

احداث این ایستگاه باعث افزایش تولید محصول گاز سبک کارخانه گاز و گازمایع ۱۰۰۰ به میزان (۳۵۰ م ف م ر) و محصول نفتا این کارخانه به میزان حدود ۶۰۰۰ بشکه در روز می‌گردد. عملیات تکمیل این پروژه نیز در سال ۱۳۹۹ با سرمایه گذاری شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس آغاز گردید و هم اکنون در شرف راه اندازی می‌باشد.

پروژه سوم، پست برق ایثار می باشد. پست ۴۰۰ کیلوولت ایثار در منطقه امیدیه است که با هدف تامین و تثبیت برق رسانی به تاسیسات نفتی گسترده آن منطقه عملیاتی شده است. این پست به پایداری برق دو استان خوزستان و استان بوشهر کمک شایانی می کند. در این پست یکی از بزرگترین تراسفورماتور ساخت ایران نصب خواهد شد.

شایان ذکر است این پروژه ابتدا در اختیار شرکت برق منطقه ای خوزستان بود که بدلیل مشکلات مالی، شرکت برق و تاثیر مستقیمی که در پروژه های جمع آوری گازهای همراه دارد به بسته حمایتی سرمایه گذاری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اضافه گردید.

پروژه مهم و کلیدی پست برق ایثار که تا سال ۹۹ فقط ۱۷ درصد پیشرفت داشته با پرداخت مطالبه پیمانکار (برق منطقه ای) توسط سرمایه گذار به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان پروژه(با ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی) با پیمانکار قبلی در تاریخ ۶ /۱۳۹۹خاتمه داده شد و ادامه فعالیت به سرمایه گذار فعلی یعنی بید بلند خلیج فارس واگذار شد.

در ادامه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان کارفرما برای تکمیل این پست دو قرارداد بقرار و مشخصات زیر توسط بید بلند خلیج فارس به عنوان پیمانکار منعقد نموده است:

 احداث و تکمیل پست، توسط شرکت پارسیان از تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۶ به مدت ۲۴ ماه به مبلغ اولیه: ۵/۳۶۲/۱۸۹ یورو + ۲/۱۲۲/۳۹۰/۱۵۹/۰۰۰ ریال. خرید، حمل و نظارت بر نصب ترانس‌های قدرت ۴۰۰/۱۳۲ کیلو ولت با شرکت ایران ترانسفو(شامل ۱۲ ترانس قدرت و کمکی ایثار و رگ سفید) از تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۱ به مدت ۱۲ ماه( و یک الحاقه تمدید زمانی ۱ ساله) به مبلغ اولیه : ۳/۳۶۳/۷۱۳ یورو + ۵۶۰/۵۶۴/۷۸۷/۰۰۰ ریال. پس از پایان و تکمیل پروژه‌های فوق و همچنین آماده‌سازی پست برق ایثار به جهت بهره‌برداری هم اکنون در اختیار شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قرار دارد.

این پست که در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ راه‌اندازی خواهد شد، در اختیار شرکت برق منطقه‌ای خوزستان قرار خواهد گرفت.