با امضای تفاهم‌نامه همکاری، حوزه هنری با منطقه آزاد در اربعین توسعه می یابد

نشست امضای تفاهم‌نامه حوزه هنری با منطقه آزاد در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش عروج به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، در این نشست که با حضور علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری، کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، غلامرضا خلیلی نیا سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد کشور و هادی زرشناس سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند و سعید لشگری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری برگزار شد، زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: در حوزه فرهنگی ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد که اگر بتوانیم از آن استفاده کنیم می‌توانیم خدمتگزار زائران حسینی و مردم باشیم. هنرمندان انقلابی افراد تحصیل کرده و درجه یک در حوزه هنر هستند که می‌توانند ماموریت‌های فرهنگی در مکان‌هایی که مدنظر در منطقه آزاد است را عملیاتی کنند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اعلام اینکه امسال هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین برگزار خواهد شد بیان کرد: ما هرسال دو روز در نجف، ۴ روز در مسیر پیاده‌روی اربعین و دو روز در کربلا برنامه‌هایی چون تعزیه به زبان عربی، فارسی و ترکی در کنار نقالی، پرده‌خوانی، تئاترخیابانی، مقتل‌خوانی اجرا می‌کنیم.اجرای «قهرمان کوچک» به زبان عربیوی با بیان اینکه سال گذشته گروه سرودی را با خود در پیاده‌روی اربعین همراه کرده که بسیار  تاثیرگذار بوده و توجه مخاطبان را جلب کرده بود، اظهار کرد: ما احساس کردیم برای بچه‌ها در مسیر پیاده‌روی اربعین کاری انجام نداده‌ایم. بنابراین تصمیم گرفتیم امسال نمایش کودک، آنهم عروسکی آماده کنیم که نمایشی به زبان عربی با عنوان «قهرمان کوچک» از سوی مرکز هنرهای هنرهای نمایشی و بخش کودک و نوجوان حوزه هنری تولید شد تا با موضوع حضرت علی اصغر (ع) در مرز و مسیر پیاده‌روی اربعین کربلا و نجف اجرا شود.

زارعی تاکید کرد: سال گذشته در منطقه آزاد اروند، مهران، مرز خسروی اجرا برنامه داشتیم اما امسال در حال برنامه‌ریزی گسترده‌تری هستیم تا هم در منطقه اروند و هم در مرزهای چذابه، مهران و خسروی، اجرا داشته باشیم. فراخوانی منتشر کرده‌ایم و آثار بسیار خوبی از سراسر کشور به دبیرخانه هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین ارسال شده که داوران در حال بازبینی آثار هستند تا از جمعه ۲۷ مردادماه اجراها را در منطقه اروند آغاز کنیم و تا ۱۴ شهریورماه در مناطق متعدد اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما از ۶ شهریورماه گروه‌های نمایش برگزیده را برای اجرا در خارج از کشور اعزام خواهیم کرد و از هفتم شهریورماه اجراها در نجف شروع خواهد شد. همچنین طبق برنامه‌ریزی انجام شده دو روز اجرا در نجف و ۴ روز در مسیر پیاده‌روی اربعین خواهیم داشت.زارعی گفت: از دو ماه پیش دوستان برای هماهنگی و بررسی موکب‌ها و بحث اسکان هنرمندان اعزام شده‌اند و گروه رسانه‌ای متشکل از ۱۰ نفر بچه‌های رسانه‌ای آماده‌اند تا در کنار ما باشند و در هر نقطه چندین کلیپ درباره اتفاقات در مرزها و کشورها عراق تولید کنند.اصل راهپیمایی، اعلام آمادگی استغلامرضا خلیلی نیا سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد کشور در این نشست به دو فراز از زیارت اربعین اشاره کرد و گفت: اصل قصه راهپیمایی اربعین در عصر ظهور این است که به صاحب الزمان و امام حسین (ع) و دنیا اعلام آمادگی کنیم.

وی با اشاره به عظمت راهپیمایی اربعین که هرساله گسترده‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود تاکید کرد: در بحث اربعین بعضی وقت‌ها ظرفیت‌ها بسیار پررنگ می‌شود و ما می‌توانیم از محتوا، فرهنگ، هنر و انعکاس این همه خلق زیبایی بهره بگیریم.وظیفه هنروی محتوا و پرداختن به روح حماسه را وظیفه هنرمندان دانست و افزود: هنر وظیفه‌اش به تصویرکشیدن زیبایی‌ها و بازخلق آن است.سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد کشور با اشاره به حساسیت‌های عراقی‌ها در بحث ساختاری گفت: با توجه به حساسیت‌های عراقی‌ها آن‌ها اجازه نمی‌دهند گروهی به آنجا برود و در بین‌الحرمین تعزیه برگزار کند و من می‌دانم دو سال گذشته هماهنگی و جلب اعتماد برای اینکه بتوانیم در کربلا تعزیه برگزار کنیم چقدر سخت بوده است و به چه سختی هنرمند در بین‌الحرمین تعزیه اجرا کرده‌اند.وی با تشکر از حوزه هنری و سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: ما در حوزه معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای مناطق آزاد تلاش می‌کنیم و قول می‌دهیم تا بهترین همکاری صورت گیرد؛ اگرچه ما امسال دیر به هم وصل شدیم، ولی این اتصال خوب است و ما با تمام توان در اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری کمک خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: ما در شلمچه ۵۰۰ موکب داریم و در مهران که منطقه آزاد جدید است و هنوز چارت تشکیلاتی به آنجا ابلاغ نشده، یک نفر به عنوان مدیر اجرایی همکاری دارد. ما در شلمچه، مهران، قصرشیرین، مرز خسروی و… حاضر به همکاری هستیم.وی پیشنهاد داد: بعد از برنامه اربعین بهتر است نشستی داشته باشیم تا با مشخص شدن بودجه فرهنگی سال ۱۴۰۳ مناطق، برای هر منطقه تکلیف مشخص کنیم. بهتر است با امضای تفاهم‌نامه‌ای در سال آینده  حرکت خوبی در جهت توسعه برنامه‌های فرهنگی چه در مناطق درگیر به صورت مستقیم و چه در بحث جاماندگان اربعین داشته باشیم.اثرگذاری زبان هنرهادی زرشناس سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند نیز بیان کرد: حوزه هنری پای کار انقلاب است و چندسالی است خیرات و برکاتش در تمام کشور مشهود و امیدوارکننده است؛ چراکه زبان هنر در موضوعاتی مثل اربعین اثرگذاری بسیار زیادی دارد. در فضایی که مردم و جوانان و نوجوانان تحت هجوم گسترده‌ای هستند ما هم باید ابتکار عمل داشته باشیم و دل‌های افراد را به سمت نور هدایت کنیم.وی ادامه داد: حرکت زیبای روایت راویان، حرکت بسیار موثری است و ما امیدواریم که این حرکت جلوه‌ها و قالب‌های دیگری هم پیدا کند و اقشار مختلف با زبان‌های متفاوتی را نیز مخاطب خود بداند.

سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: امسال ظرفیت ویژه‌ای در مرز شلمکچه، مرز منطقه آزاد اروند وجود دارد و ما طبق تفاهم‌نامه میزبان زائران هستیم. امسال صحنه اجرا و فضای فرهنگی را برای اجراهای هنرمندان پیش‌بینی کردیم.میزبانی خوزستان‌ها در موکب‌های خانگیوی با یادآوری اینکه خوزستان پایتخت موکب‌ها شناخته شده گفت: امسال با ۵۰۰ موکب آماده میزبانی هستیم و علاوه بر آن موکب‌های خانگی در خوزستان داریم و مثل میزبانان عراقی بومیان منطقه، زائران را به خانه خود می‌برند و اسکان میهمانان را برعهده می‌گیرند و آنها را  اطعام می‌دهند. مهمان نوازی زائران امام حسین (ع) کار قشنگی است که به صورت خودجوش و مردمی انجام می‌شود و ما امیدوار هستیم این حرکت هم جلوه‌هایش به کار فرهنگی برسد.نذر فرهنگیسعید لشگری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری نیز در بخش دیگر این جلسه گفت: چندسالی است که حوزه هنری به شکل جدی‌تری به موضوع اربعین پرداخته و توفیق خدمت به زائران را داشته است. اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری در راهپیمایی اربعین عرض ارادت هنرمندان به ساحت سیدالشهداست و برکاتش در حوزه زیاد دیده شده و تمام تیم ستادی و هنرمندان با نذر فرهنگی در این رویداد حضور پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: ما از مدت‌ها قبل پیگیر توسعه خدمات به زائران اباعبدالله (ع) بودیم. ما آماده بودیم رویداد ملی تجسمی برگزار شود و هم در قالب خوشنویسی، گرافیک و چیدمان با حضور هنرمندان مطرح کشور تولیداتی ارائه کنیم. پیشنهاد ما این است که در مرزها هویت فرهنگی و بصری مشترک ایجاد شود و ما روی شعار ستاد ملی اربعین و محتواهای مشترکی کار کنیم.هنر هنوز غرق در اربعین نشدهلشگری تاکید کرد: اساسا هنر هنوز غرق در اربعین نشده و این جایش خالی است و جادارد که سالیانه خدمات ارزنده در بخش‌های مختلف با موضوع اربعین داشته باشیم تا رفته رفته تبدیل به سنت شود و با عنوان نذر فرهنگی به زائران ارائه شود.وی افزود: ما نیاز داریم تا در مرزهای دیگر جز شلمچه هم اجرای فرهنگی داشته باشیم و این امر نیاز به پشتیبانی دارد چراکه ما آماده‌ایم تا در هر شاخه فرهنگی هنری همکاری داشته باشم.اربعین اتفاقی فرازمانی و فرامکانیعلی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری نیز در این نشست گفت: ما با یک اتفاق فرازمانی و فرامکانی در بحث اربعین مواجه هستیم و به تبع آن، افتخاری برای جمهوری اسلامی است که اولین دولتی است که در کنار ملت خود، ادای احترام به این حماسه بزرگ حسینی می‌کند.وی امضای تفاهم‌نامه میان حوزه هنری و مناطق آزاد را اتفاق مبارک و میمونی دانست و افزود: اینکه برادران در حوزه هنری هنر انقلاب را انتخاب کرده‌اند و این نگاه هنری و فرهنگی در سازمان مناطق آزاد در مناطق مختلف و ستادمرکزی نیز وجود دارد، باعث افتخار ما است و امیدواریم این مسیر پربرکت در موضوع اربعین نقطه تلاقی خوبی باشد و این تعامل و نقطه تفاهم در موضوع اربعین نقطه شروع برای اتفاقات بعدی باشد.معاون هنری حوزه هنری متذکر شد: این نذر فرهنگی باید همراه با مراقبتی باشد که به حس و حال دوستان سال گذشته خدشه‌ای وارد نشود و حداقل‌ها باعث نشود که صفای دل هنرمند تبدیل به اتفاقی شود که فرد فکر کند این حرکت به صورت سازمانی برگزار می‌شود.

در بخش پایانی این جلسه تفاهم نامه همکاری و تعامل حوزه هنری و مناطق آزاد امضا شد و در پایان پوستر هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین رونمایی شد.