انجام اولین پرتو درمانی توسط دستگاه جدید شتاب‌دهنده در بیمارستان گلستان اهواز

رئیس بیمارستان گلستان اهواز از انجام اولین پرتو درمانی با دستگاه جدید شتاب‌دهنده این مرکز خبر داد.

به گزارش عروج به نقل از وب‌دا خوزستان، خبرگزاری رسمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر مفید حسین‌زاده ضمن اعلام این خبر گفت: راه‌اندازی این دستگاه فوق‌پیشرفته که نمونه آن در کشور انگشت‌شمار است، یک تحول بزرگ در حوزه درمان بیماران سرطانی جنوب‌ غرب کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: دستگاه جدید شتاب‌دهنده هم به لحاظ سطح تکنولوژی، دقت و سرعت پرتودهی در استان بی‌بدیل است و هم اینکه با نصب آن عملاً نوبت‌های پرتو درمانی، روزانه و بلافاصله خواهد بود.

رئیس بیمارستان گلستان اهواز در رابطه با قابلیت‌های دستگاه جدید شتاب‌دهنده  ELEKTAمدل VERSA HD افزود: این دستگاه شتاب‌دهنده خطی فوق‌پیشرفته قادر به درمان تمامی تومورها در اعضای بدن با استفاده از تکنیک‌های درمانی پیشرفته نظیر  IMRT، VMAT و روش‌های استروتاکتیک می‌باشد که با این روش‌ها، امکان درمان تومورها با درصد موفقیت بالا و کمترین عوارض به بافت‌های سالم امکان‌پذیر می‌باشد.

حسین‌زاده عنوان کرد: این سیستم به طور قابل ملاحظه‌ای پرتودهی بافت سالم را به حداقل رسانده و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا، درمان‌های با آناتومی پیچیده را راحت‌تر می‌کند و همچنین با وجود روش‌های استروتاکتیک، امکان درمان تومورها با دقت بالا و در تعداد جلسات کم، میسر خواهد بود.

وی افزود: دستگاه شتاب‌دهنده جدید بیمارستان گلستان اهواز دارای تکنولوژی تصویربرداری سه‌بعدی می‌باشد که موجب حداکثر دقت در درمان‌ها شده و در هر جلسه درمانی، تصویربرداری قبل از درمان به جهت بررسی وضعیت بیمار نسبت به حالت رفرنس بوده و در صورت وجود تغییرات، امکان تصحیح وضعیت بیمار به صورت اتوماتیک وجود دارد.

رئیس بیمارستان گلستان اهواز خاطرنشان کرد: این سامانه پیشرفته، مختصات، میزان و نحوه پرتودهی خود را مبتنی بر اطلاعات دریافتی از سیستم طراحی درمان لینک شده‌ با دستگاه، موسوم به موناکو دریافت می‌کند که از طریق تصاویر به دست آمده توسط دستگاه شبیه‌سازی سی‌تی‌سیمولاتور، تمامی پارامترهای مورد نیاز را محاسبه کرده و کمک بزرگی به اساتید رادیوانکولوژی برای درمان هرچه دقیق‌تر بیماران محسوب می‌شود.

گفتنی است، هزینه کلی نصب و راه‌اندازی دستگاه جدید شتاب‌دهنده و دستگاه سی.تی.سیمولاتور بیمارستان گلستان اهواز حدودا ۳ هزار میلیارد ریال اعلام شده است.