وقتي مدعي ابرقدرتي تمناي گفتگو با ايران را دارد؛

امپراطـــوری امـــریکا چگونه اُفــــــــــول کرد؟!

حجت الاسلام حاجتي/ با بررسى همه جانبه واقعيتهاى پيدا و پنهان جامعه امريكا كه به تعبير رهبر معظم انقلاب «دچار بحران شديد هويت فرهنگى و شخصيتى بوده و به علت از بين رفتن پايه‏هاى اخلاق از درون در حال متلاشى شدن مى‏باشد.» مى‏توان به علائم افول حتمى ايالات متحده پى برد، البته بايد به اين نكته مهم هم اذعان داشت كه امريكا نه تنها يك كشور غربى بلكه...

یادداشت ۱۱ سال قبل حجت الاسلام والمسلمین میراحمدرضا حاجتی:

Defeat america

خورشید بخت و اقبال تمدن امریکایى رو به غروب نهاده است و آرمانهاى ادعایى اومانیسم و لیبرالیسم، همچون حقوق بشر و… در وراى ظهور حقیقت غرب خود بنیاد، بیش از پیش رنگ مى‏بازد. دلایل متقن و قراین متعدد حاکى از آن است که امریکا گرفتار حادثه است. (۲) رویکرد میلیتاریستى و نظامى‏گرى دولت ایالات متحده نه تنها شاخصه توانمندى این کشور تلقى نمى‏گردد که خود برهانى بر افول زود هنگام این امپراطورى است.

آیا تشدید روحیه جنگ افروزى رئیس جمهور اقلیت ملت امریکا و زمامداران متکبر این کشورطی سال های اخیر حاکى از اقتدار برونى ایالات متحده و انسجام درونى آن مى‏باشد و یا در پس پرده این عربده کشیهاى متکبرانه و خیمه شب بازى کودکانه راز دیگرى نهفته است؟

از دیدگاه بسیارى از صاحب نظران رویکرد نظامى در دیپلماسى فرامرزى امریکا نشانه‏اى واضح از افول ابر قدرت غرب و ابزارى براى سر پوش نهادن بر بحران همه جانبه جامعه امریکا و انحراف افکار عمومى داخل و خارج، از واقعیتهاى موجود در این زمینه تحلیل مى‏گردد و در حقیقت «واکنش امریکا به حادثه ۱۱ سپتامبر نشان داد که قدرت این کشور رو به افول گذارده است‏» (۳)

با بررسى همه جانبه واقعیتهاى پیدا و پنهان جامعه امریکا که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامى «دچار بحران شدید هویت فرهنگى و شخصیتى بوده و به علت از بین رفتن پایه‏هاى اخلاق از درون در حال متلاشى شدن مى‏باشد.» (۴) مى‏توان به علائم افول حتمى ایالات متحده پى برد، البته باید به این نکته مهم هم اذعان داشت که امریکا نه تنها یک کشور غربى بلکه «آزمایشگاه بارزى از نزول و انحطاط جامعه مدنى و نهادهاى شناخته شده آن در تمدن غرب مى‏باشد.» (۵)

*واقعیت افول امپراطورى امریکا

ایالات متحده امریکا بر اساس شهادت واقعیتهاى موجود و اعتراف شخصیتهاى سیاسى و فرهنگى آن، به شدت گرفتار مشکلات پیچیده‏اى است که آینده این کشور را تیره و تار کرده است.

اکتاو یوپاز، نویسنده معروف غربى و برنده جایزه ادبى نوبل، طى مقاله‏اى با عنوان «امپراتورى دموکراسى (امریکا) در سراشیب سقوط‏» (۶) مى‏نویسد:

«چشم انداز امریکا به هیچ وجه روى نوید و آرامش را نشان نمى‏دهد.» (۷)

وى تصریح مى‏کند:

«امریکاییان… اطمینانى را که در گذشته نسبت‏به سرنوشت و آینده ملتشان داشته‏اند از دست داده‏اند.» (۸)

برخى از تحلیل‏گران که نزدیک به چهار دهه از نزدیک نظاره‏گر تحولات درونى ایالات متحده بوده‏اند بر این اعتقادند که:

«از جنگ جهانى دوم تا امروز هیچ وقت مشکلات اجتماعى، سیاسى، اقتصادى و فرهنگى امریکا جدى‏تر از حال نبوده است.» (۹)

البته آنانى که براى اثبات وجود ثبات در جامعه و نظام سیاسى ایالات متحده به اقتدار نسبى این کشور در عرصه‏هاى اقتصادى، نظامى و پیشرفتهاى تکنولوژیک استناد مى‏جویند، باید به این حقیقت معطوف گردند که:

«افول امپراتورى‏ها ناگهانى و آنى نیست و قدرتهاى بزرگ در تاریخ همیشه به آهستگى سیر قهقهرایى خود را طى کرده‏اند و امریکا نیز از این قاعده مستثنا نیست.» (۱۰)

بحرانهاى عظیم و چالشهاى خطرناک و سقوط فرهنگى، اخلاقى و سیاسى الگوى جامعه مدنى غربى و بهشت موعود لیبرالیسم، شرایطى را رقم زده است که:

«افول امپراتورى امریکا اکنون سالهاست که مورد توجه صاحب نظران و اندیشمندان قرار گرفته است.» (۱۱)

و «قراین متعدد حاکى از آن است که این جمهورى امپراتورى‏ساز پس از رسیدن به اوج، رو به افول مى‏رود.» (۱۲) و برخى از صاحب نظران برجسته امریکا با بیان این مطلب که «امریکا در لحظه مهمى از تاریخ خود قرار دارد.» (۱۳) اعلام مى‏دارند: «امپراتورى امریکا در حال سقوط و فروپاشى است.» (۱۴)

واقعیتهاى جامعه امریکا مؤید این مطلب است که «آثار انحطاط در ایالات متحده در پنجاه سال اخیر (سالهاى ۱۹۱۲- ۱۹۶۳) بیشتر از ۱۳۷ سال پیش به چشم مى‏خورد و نیز این آثار در بیست‏سال گذشته بیشتر از پنجاه سال پیش بوده است.» (۱۵)

*عوامل اساسى افول امپراطورى امریکا

نکته در خور توجه این جاست که افول امپراتورى و تمدنى که بر مبناى باورهاى ماتریالیستى رشد و توسعه یافت «کمتر باتنزل قدرت اقتصادى، سیاسى و نظامى، سر و کار داشته و ریشه آن را باید در گسیختگى‏هاى معنوى، اخلاقى، خانوادگى و اجتماعى جست و جو کرد.» (۱۶)

امواج ویران کننده جنایت و خشونت، تجاوز، اعتیاد، ابتذال اخلاقى و فرو پاشى نهاد خانواده و «حرص و طمع مادى، تنزیل اصول معنوى، رشوه خوارى، فساد، فردگرایى، خودخواهى و بالاتر از همه عدم وجود یک مرکز و قدرت معنوى، ایالات متحده را دچار بحرانهاى اجتماعى و سیاسى کرده است.» (۱۷)

البته این واقعیت غیر قابل انکارى است که امریکا با برخوردارى از تکنولوژى پیشرفته، قدرت عظیم نظامى ثروتمندترین کشور دنیاست، اما آنچه بدیهى مى‏نماید این است که ثروتمندترین کشور دنیا به لحاظ گرفتار آمدن در دام فقر معنوى، (۱۸) امروز از غلبه بر بحرانهاى عظیم اجتماعى و فرهنگى خود درمانده گشته است.

*نگاهى به معضلات پیچیده امریکا

ریچارد نیکسون، رئیس جمهور اسبق امریکا، در این زمینه مى‏نویسد:

« ثروتمندترین کشور جهان نباید به این واقعیت تن در دهد که ما بیشترین نرخ جنایات را در جهان داشته باشیم و شمار امریکاییانى که در مدت جنگ خلیج فارس در ایالات متحده کشته شدند بیست‏برابر کسانى باشد که در میدان جنگ به قتل رسیدند. (۱۹)

ثروتمندترین کشور جهان نباید به این حقیقت تن در دهد که یک طبقه محروم همیشگى به وجود بیاید و وجود آن شهرهاى ما را آن‏قدر ناامن کند که دیگر جاى زندگى نباشد. وضع بسیارى از شهرهاى امروزه از آن روزى که پرزیدنت جانسون برنامه جامعه بزرگ را به راه انداخت‏بدتر است.»

کورنل وست، استاد دانشگاه هاروارد امریکا نیز با اعتراف به فقر معنوى ملت امریکا و در اعتراض به سیاستهاى اشتباه سردمداران کاخ سفید در زمینه‏هاى فرهنگى اظهار داشت:

«ملتى که دنیا را از نظر اقتصادى و نظامى فتح کند ولى روح خود را از دست‏بدهد چه فایده‏اى دارد؟» وست، با بیان این که شعارهاى پیروزمندانه کاخ سفید و وال استریت فریب دهنده است، گفت:

«در این جا [امریکا] بیل کلینتون رئیس جمهورى امریکا با جرات در مقابل ملت مى‏ایستد و با جسارت مى‏گوید که زمان، زمان رونق است!

اما با یک نگاه دقیقتر به جامعه در مى‏یابیم که ما تا چه اندازه مبتلا به فقر فزاینده معنوى، پوچى و خلا اخلاقى هستیم و شمار روز افزون خودکشى‏ها و بى خانمانى‏ها و سقط جنینها خود گواه این فقر معنوى ماست.» (۲۰)

*منبع: کتاب عصر امام خمینی (ره)

کتاب عصرامام خمینی چاپ قدیم

پى‏ نوشت‏ها:

۲) اشاره به فرمایش امام راحل‏قدس سره در پیام تاریخى خود به گورباچف: «غرب هم مانند مارکسیسم در مسائل اقتصادى و اجتماعى البته به شکل دیگر و نیز در مسائل دیگر گرفتار حادثه است.»

۳) امانوئل والرشتاین، استاد مشهور جامعه‏شناسى در امریکا واضع تئورى معروف نظام جهانى، (word. system) نشریه «فارن پالیسى‏» روزنامه کیهان ۹/۴/۸۱.

۴) در دیدار نمایندگان فرهنگى جمهورى اسلامى ایران در خارج از کشور با معظم‏له، ۱۱/۶/۷۶.

۵) پروفسور حمید مولانا، روزنامه کیهان، ستون چشم انداز، ۲۹/۵/۷۷.

۶) یوپاز در حاشیه این مقاله چنین نگاشته است: این مقاله در سال ۱۹۸۰ نوشته شده و از آن موقع تا حال تغییرات زیادى در ایالات متحده رخ داده است، معذلک من نوشته را عینا حفظ کردم و در آن دست نبردم; زیرا این تغییرات اساسى نظریاتى را که ابراز داشته‏ام عوض نکرده و بر عکس وقایع بعدى آنها را هم مستقیم یا غیر مستقیم تایید کرده است.

۷) اطلاعات سیاسى، اقتصادى، ش ۶۴.

 ۸) همان.

۹) پروفسور حمید مولانا، در مصاحبه با هفته نامه صبح، ش ۴۸، ۲۲/۱۲/۷۴.

۱۰) همان.

۱۱) همان.

۱۲) اکتاویوپاز، نویسنده معروف غربى و برنده جایزه نوبل، اطلاعات سیاسى و اقتصادى، ش ۶۳.

۱۳) گورویدال، از برجسته‏ترین نویسندگان امریکایى، روزنامه کیهان، ۱۱/۴/۷۹، خبرگزارى جمهورى اسلامى.

۱۴) همان.(ویدال ادعاى فوق را مجددا در جشنواره بین المللى ادبیات ایتالیا مورد تاکید قرار داد. ر. ک: روزنامه جمهورى اسلامى، ۱۸/۶/۸۰، خبرگزارى جمهورى اسلامى.

۱۵) محمدتقى جعفرى، فرهنگ پیرو و فرهنگ پیشرو، صص ۱۱۳- ۱۱۲. براى آشنایى بیشتر با موضوع افول تمدن امریکایى به مصاحبه پروفسور پل کندى با مجله آلمانى اشپیگل، سروش، ش ۵۵۳ مراجعه شود.

۱۶) پروفسور حمید مولانا، در مصاحبه با نشریه صبح، ش ۴۸، ۲۲/۱۲/۷۴.

۱۷) همان.

۱۸) روبرت کرین مشاور اسبق ریچارد نیکسون در زمان ریاست جمهورى وى: «کشور ما اگر چه ممکن است ثروتمند باشد… اما از نظر معنوى فقیر هستیم.» (در مصاحبه با مجله الفلسطین المسلمه (چاپ لندن) نوامبر ۱۹۹۵، کلمه دانشجو، ش ۲۶.

۱۹) نیکسون، فرصت را دریابیم… ترجمه حسین وفسى نژاد، صص ۳۶۱- ۳۶۰.

۲۰) روزنامه کیهان، ۱۱/۳/

مرجع/ بسیجی شیمیست