تحليل سياسي توان اقتصادي آمريكا

اقتصاد متزلزل آمریکا یک فرصت مناسب برای ایران

همانطور كه شاهديم اوباما امروز دستور تعطيلي نهادهاي دولتي را صادر كرد لينك خبر. علت آن اين بود كه كنگره با بودجه درخواستي اوباما كه از طريق دريافت وام بود موافقت نكرد. اخبار حاكي از اين است كه آمريكا بزرگترين بدهكار جهاني است. اگرچه اخبار واصله ارقام مختلفي را ارائه مي دهد لكن بدهي هاي آمريكا بالغ بر 16 تيريليون دلار بوده در حالي كه بودجه ساليانه آمريكا چيزي قريب به 4 تيريليون دلار است. اين يعني ورشكستگي اقتصاد آمريكا. آمريكايي كه به خاطر هزينه هاي جنگي نتوانست طبق ميل رژيم جنايتكار اسرائيل وارد جنگ سوريه شود.

همانطور که شاهدیم اوباما امروز دستور تعطیلی نهادهای دولتی را صادر کرد لینک خبر. علت آن این بود که کنگره با بودجه درخواستی اوباما که از طریق دریافت وام بود موافقت نکرد. اخبار حاکی از این است که آمریکا بزرگترین بدهکار جهانی است. اگرچه اخبار واصله ارقام مختلفی را ارائه می دهد لکن بدهی های آمریکا بالغ بر ۱۶ تیریلیون دلار بوده در حالی که بودجه سالیانه آمریکا چیزی قریب به ۴ تیریلیون دلار است. این یعنی ورشکستگی اقتصاد آمریکا. آمریکایی که به خاطر هزینه های جنگی نتوانست طبق میل رژیم جنایتکار اسرائیل وارد جنگ سوریه شود. بدون شک در کنار دیگر عوامل بازدارنده منطقه ای و تهدیدات بین المللی برای آمریکا عامل هزینه های جنگ برای عدم دخالت در سوریه بسیار تعیین کننده و تاثیر گذار بود.

هیچ فرقی نمی کند …
هرچند اگر کنگره با این وام موافقت می کرد نیز هیچ فرقی نداشت. چراکه فقط منجر به تعویق فروپاشی اقتصاد آمریکا می شد اما به شکلی سخت تر. چرا که بدهی های آمریکا افزایش پیدا می کرد و این موضوع برای آمریکا فاجعه بار خواهد بود. به گزارش خبر آنلاین بدهی های ملی آمریکا اکنون به حدی بالاست که هر یک از ۳۱۳ میلیون شهروند آمریکایی، بزرگ یا کوچک بیش از ۵۰ هزار دلار بدهی دارد. هر مالیات دهنده آمریکایی نیز حدود ۱۳۹ هزار دلار از این بدهی ها را برگردن دارد و اگر این روند ادامه یابد و تغییری ایجاد نشود، در سال ۲۰۲۰ برای فقط بهره بدهی این بدهی ها آمریکا باید سالی ۲ تریلیون دلار پرداخت کند. این درحالی است که برخی از ایالت های آمریکا در سال جاری اعلام ورشکستگی کردند.

حال باید به این سوال جواب داد که
چگونه ممکن است مذاکره با آمریکا راه حل نجات اقتصادی ایران باشد؟

اقتصاد ایرانی که در شرایط تحریم مقاومت کرده و نه تنها فرو نپاشیده است بلکه رشد قابل ملاحظه ای نیز داشته است. به طوری که اقتصاد ایران در بین ۱۸۳ کشور جهان رتبه ۱۷ را کسب کرده است. لینک خبر همچنین ایران در خاورمیانه بعد از عربستان رتبه دوم را به بخود اختصاص داده است. لینک خبر. با این اوصاف برخی ساده دلان فکر می کنند که آمریکا راه حل نجات اقتصاد ایران است. مگر دولت یونان که با آمریکا رابطه سیاسی و اقتصادی دارد از بحران اقتصادی خارج شده است؟ چرا اتحادیه اروپا که با آمریکا رابطه دارند دچار مشکلات اقتصادی هستند؟ چرا ایتالیا، فرانسه و اسپانیا که با آمریکا رابطه دارند دچار مشکلات اقتصادی هستند؟ این یک فرضیه ساده انگارانه است که برخی گمان می کنند که اگر ایران با آمریکا ارتباط برقرار کند مشکلات اقتصادی اش بر طرف می شود.

اقتصاد آمریکایک فرصت مناسب برای ایران …
این مسئله فرصت بسیار مناصبی برای ایران خواهد بود تا در مذاکرات آتی خود با غربی ها با قدرت بیشتری وارد گود شود. چرا که آنها هم از جنگ خسته شده اند و هم توانایی جنگیدن با ایران را ندارند. از طرفی مشکلات اقتصادی داخلی و خارجی آمریکا و اروپا محبوبیت آنها را نزد مردمشان به شدت کاهش داده است. نمونه آن همین جنبش ۹۹ درصدی در اروپا که منجر به درگیری و سرکوب وحشیانه توسط نیروهای نظامی شد. بر این اساس آمریکا و غرب بسیار در خصوص سیاست هویج و چماقی که در این پست به روحانی پیشنهاد کردم آسیب پذیرند. حتی اگر فرض کنیم که اقتصاد ایران در حد اقتصاد آمریکا نباشد در خصوص شرایط استراتژیک سیاسی و نظامی و ژئوپولوتیک بدون شک برتری با ایران است. پس ما می توانیم با قدرت هرچه تمامتر با غربی ها معامله کنیم. به یقین آمریکایی هایی که حریصانه منتظر چراغ سبز ایران هستند طعم یک هویج گندیده را به دردهای وحشتناک و براندازانه چماق ایرانی ترجیح خواهند داد.