آمادگی خوزستان برای عبور یک میلیون زائر اربعین از مرزهای “چذابه و شلمچه”

معاون عمرانی استاندار خوزستان از آمادگی ستاد ار‌بعین خوزستان برای عبور یک میلیون زائر اربعین از مرزهای "چذابه و شلمچه" خبر داد.

به گزارش عروج، محمد خانچی در نشست قرارگاه اربعین چذابه که در محل فرمانداری خرمشهر برگزار شد، با اشاره به تغییرات محسوس در مرزهای شلمچه و چذابه، اظهار داشت: زائرانی که از خارج استان می‌آیند تغییرات برای آنها در مرزهای شلمچه و چذابه محسوس خواهد بود. برخی کارها ریز هستند اما انجام ندادن آنها کار را مختل می‌کند که  لازم است در چذابه کار رفت و روب با دقت بیشتری انجام شود.

وی در ادامه به مشکل رومینگ در مرز اشاره کرد و بیان داشت: برای تماس در مرز چذابه متاسفانه رومینگ هنوز فعال نشده و هزینه افراد به شدت زیاد است. به وزارتخانه هم گفتیم اما اثری نداشته و هنور تربیت اثر ندادند.

دبیر کمیته زیرساخت اربعین خوزستان درباره رسیدگی‌های بهداشتی درمانی به زائران عنوان کرد: باید یک اکیپ اورژانس در کنار ۴۰۰ نیروی خدمات رسان داشته باشیم و نیاز است سریعتر اورژانس در چذابه مستقر شود. نگاه اورژانس باید به دهلاویه بیشتر باشد چراکه اتباع خارجه در آنجا مستقر خواهند شد.

وی تصریح کرد: لوکیشن همه تیم های امدادی جاده ای باید تهیه و به ستاد ارسال شود. امسال یک تفاوت در ۲ پایانه داریم که در عمق ۱۰ کیلومتری عراق نیز اورژانس و هلال احمر خدمات‌رسانی کرده و اتوبوس‌های خدمات‌رسان نیز تا داخل عراق تردد خواهند داشت.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه زائران پاکستانی از مرز چذابه عبور می‌کنند باید محل استقرار آنها دهلاویه باشد و نیاز داریم تیم‌های امدادی در دهلاویه مستقر شوند. 

خانچی با تاکید بر اینکه باید همه چیز برنامه‌ریزی شده جلو برود، گفت: شرایط در عراق سنجیده شود و محل مناسب جهت استقرار اورژانس و هلال احمر دیده شود. اگر نیروهای متخصص، بازدید کامل میدانی داشته باشند و مراکز حساس خود را بازرسی حضوری انجام دهند مشکلات کمتری در بازه زمانی اوج ترددها خواهیم داشت.

معاون عمرانی استاندار خوزستان به موضوع آبرسانی در مرز‌های شلمچه و چذابه اشاره کرد و گفت: در حوزه آب و آبرسانی هرگونه نیازمندی جهت بدترین شرایط باید پیش‌بینی شود. اخلال در هیچ حوزه‌ای پذیرفتنی نیست و همه باید نسبت به رفع مشکلات احساس تکلیف کنند. آمادگی حداقل عبور یک میلیون زائر را داشته باشید و غافلگیر شدن هیچ مدیری توجیه‌پذیر نیست.

رئیس قرارگاه مرزی چذابه به طرح های ابداعی برای به میدان آوری مردم در اربعین اشاره و عنوان کرد: در ایام پیاده روی اربعین طرح هر دهیاری یک موکب برای به میدان آوری مشارکت مردمی را در مسیرهای منتهی به مرزها را خواهیم داشت.

وی افزود: ورودی استان از ابتدا تا انتها دهیاری های که در طریق‌الحسین قرار دارند به صورت متحد الشکل اعلام آمادگی کردند که به عنوان میزبان خدمت زائرین بوده و با به میدان آوری ظرفیت مردمی از زائران پذیرایی کنند.

دبیر کمیته زیرساخت اربعین خوزستان ادامه داد: طرح همیار پلیس در حوزه دهیاری نیز کار زیبایی بود که در ایام نوروز استفاده کردیم و اکنون همین ظرفیت نیز برای اربعین استفاده می‌شود.

خانچی افزود: با هماهنگی که در حوزه اورژانس شده آموزش‌هایی به دهیاری‌ها داده شده که دهیاری‌ها اورژانس را پشتیبانی می‌کنند.