جلسه افسران سايبري اهواز با موضوع تهديدات امنيتي گوگل

گوگل امپراطور بردگی نوین جهان

گوگل با ارائه نرم افزارهاي متعدد و كاربردي اطلاعات كاربران را به صورت پازل كنار هم مي گذارد تا يك مجموعه اطلاعات دقيق به دست بياورد و نهايتا اين اطلاعات در اختيار سازمان هاي جاسوسي و امنيتي آمريكا قرار خواهد گرفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عروج؛ یازدهمین جلسه افسران سایبری خوزستان، جمعه مورخ ۲۲/۰۹/۹۲ راس ساعت ۱۸:۳۰ در سالن اجتماعات مسجد ارشاد اهواز با موضوع تهدیدات امنیتی امپراطوری گوگل با حضور فعالین سایبری و وبلاگ نویسان و اصحاب رسانه استان خوزستان، برگزار شد. در این جلسه ابتدا به بررسی پیشرفت علم در ابتدای هزاره جاری و سپس به آسیب ها و فرصت های آن اشاره شد. سپس سخنران این جلسه که تحقیقات گسترده ای را در این زمینه به انجام رسانده بود به اعمال ابتدایی گوگل در آغاز تاسیسش اشاره کردکه عبارتند از:
– شکستن اقتدار یاهو.
– ارائه یک سرویس ایمیل یرتر نسبت به یاهو.
– ارائه گوگل گروپ به جای یاهو گروپ.
سپس ایشان به معرفی خدمات ارائه شده توسط گوگل و خرید های این شرکت پرداختند. این خدمات و خرید ها عبارتند از:
– خرید یک سایت به اشتراک گذاری فیلم به نام یوتیوب.
– راه اندازی یک شبکه اجتماعی به نام گوگل پلاس با استفاده از خرید بلاگر (بلاگ اسپات).
– ارائه یک زبان برنامه نویسی جدید به نام GO.
– اختراع یک سیستم عامل برای کامپیوتر ها به نام گوگل کروم.
– اختراع یک سیستم عامل مخصوص گوشی ها و گجت های قابل حمل به نام اندروید.
– ساخت گوشی موبایل با استفاده از خرید شرکت موتورولا و همکاری با ای سوس و
ساخت نکسوس.
– خرید یک شرکت خدمات اینترنتی با پهنای باند بسیار بالا به نام AOL.
– خریداری سرویس ماهواره ای و تهیه کل نقشه جهان و ارائه گوگل مپ.
– ارائه سرویس   street view(نمایش کل خیابان های دنیا از همه کشور های دنیا، بجز ایران و کره شمالی).
– خرید پیکاسا (مدیریت عکس به صورت آنلاین).
– اختراع عینک گوگل ( این عینک یک کامپیوتر کامل است که به صورت یک نمایشگر ۶۵ اینچ در فاصله ۳ متری، به شما خدمات می دهد و می توانید همه اعمالی که با کامپیوتر انجام می دهبد، با آن عینک هم انجام دهید) .
– ارائه تقویم گوگل.
– شایعه خرید یک جزیره در اقیانوس آرام به شکل جی و تشکیل کشور googland.
– و همچنین سرویس های دیگری مثل: کد، داکس، و… .
سپس ایشان وارد بحث امنیت اطلاعاتی شدند و از نظر فنی به تبیین این مسئله پرداختند. ایشان دنیای مجازی را به یک اتاق شیشه ای تشبیه کردند که همه اعمال ما قابل مشاهده است.
سخنران این جلسه به طرفندهای گوگل در راستای دراختیار گرفتن بیشتر اطلاعات کاربران اشاره کردند که عبارتند از:
– ارائه همه سرویس های گوگل فقط با یک نام کاربری و رمز عبور.
– اصرار بر دادن شماره موبایل برای ساخت یک حساب کاربری.
– ارسال پیامک های یادآوری تقویم گوگل از طریق سرور گوگل به موبایل شخص برای یادآوری قرارهای روزانه با هدف دست یابی به برنامه های روزانه و ماهانه کاربران.
– ظبط کردن و ذخیره کردن صدای اشخاص و تن آن توسط سرویس جستجوی صوتی.
– ارائه یک نرم افزار به نام street viewکه به صورت پیش فرض بر روی اندروید نصب است که با استفاده از آن، میتوان در طول یک روز، تمام مسیرهای طی شده را ذخیره کرد. این نرم افزار قابلیت به اشتراک گذاری مسیرهای طی شده را به صورت آنلاین برای دیگر کاربران دارد.
– ذخیره و کنترل تک تک عبارات جستجو شده در سرچ گوگل در رستای هدف روانشناسی کاربر.
– کنترل بر تمامی ایمیل های ارسال شده و دریافت شده.
– تحت کنترل داشتن یکی از بزرگترین شرکت های اینترنت جهان به نام AOL که از این طریق تمامی اطاعات کاربران در راستای مقاصد جاسوسی به سهولت برای گوگل و سرویس های جاسوسی و امنیتی آمریکا قابل نمایش است.
– استفاده از تمامی عکس های گرفته شده توسط عینک گوگل.
– جایگزین گوگل کروم به جای ویندوز و لینوکس به طوری که تمامی خدمات ویندوز در آن ارائه می شود بر این اساس دیگر نیازی به هارد نیست چون از طریق سیستم کلود، میتوان اطلاعات را ذخیره کرد. گوگل پلاس به جای فیسبوک. پیکاسا به جای فوتوشاپ و… .
پس از ارائه این مطالب، استاد راهکار های مقابله با گوگل را بر شمردند که عبارتند از:
– عدم استفاده از گوگل و در عوض آن استفاده از موتور های جستجوی دیگر و مخصوصا جستجوگر های ملی (جاماسب – پارسیک – لیکاس- آلتا ویسکا – آسک- بینگ، و… . )
– اگر از یکی از سرویس های گوگل استفاده می کنیم، از سرویس ها دیگر گوگل استفاده نکنیم. مثلا اگر اندروید داریم، دیگر از گوگل کروم استفاده نکنیم. زیرا اطلاعات اگر در کنار هم قرار بگیرند، معنی و مفهوم خاصی پیدا می کنند.
– غیر فعال کردن سرویس هایی که از طریق ماهواره کنترل می شوند.
– استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی، بجای گوگل پلاس و فیسبوک و… .
به عبارت دیگر گوگل با ارائه نرم افزارهای متعدد و کاربردی اطلاعات کاربران را به صورت پازل کنار هم می گذارد تا یک مجموعه اطلاعات دقیق به دست بیاورد و نهایتا این اطلاعات در اختیار سازمان های جاسوسی و امنیتی آمریکا قرار خواهد گرفت. در این جلسه به خبر ممنوعیت استفاده رئیس جمهور آمریکا از موبایل apple نیز اشاره شد که خبر آن هم اکنون روی خروجی سایت های خبری قابل مشاهده است. در این جلسه جناب استاد موبایل ها را یک نوع سرویس جاسوسی همراه قلمداد کرد که در صورت خاموش بودن نیز صدای اطراف به راحتی قابل شنود است.
در این جلسه به این نکته بسیار مهم تاکید شد که گمان نکنید اطلاعات شخصی شما برای سرویس های امنیتی آمریکا بی اهمیت است. بلکه در تلفن همراه شما و یا کامپیوتر خانگی و یا محل کار شما اطلاعات بسیار گران قیمتی وجود دارد که شما از اهمیت آن آگاه نیستید.
این جلسه که با حضور قابل توجه فعالین سایبری مواجه بود راس ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه به اتمام رسید.