گفتگوی دوستانه با تهیه کننده کلیپ های انتقادی مشکل گشا + بیستمین قسمت

نقد موتور محرك جامعه است

به گزارش عروج؛ در سالهای اخیر و با رشد فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ، در استان خوزستان شاهد ایجاد رسانه هایی مستقل و مردمی در حوزه های مختلف بودیم که هر کدام به نسبت ابتکار و کیفیت مخاطبینی را متوجه خود ساخته که بعضا از برخی خبرگزاری های رسمی پربازدید و تاثیر گزارتر بوده اند.

در این میان گه گاه شاهد انتشار کلیپ های انتقادی طنزی با عنوان مشکل گشا بودیم که مسائل اجتماعی و فرهنگی شهر دزفول و استان خوزستان را دنبال میکرد. در همین رابطه با  تهیه کننده این رسانه مردمی تماس گرفتیم و گفتگوی دوستانه ای را با ایشان ترتیب دادیم که در ادامه مشاهده نمایید.

 

لطفا خودتان رو معرفی کنید، چطور وارد عرصه طنز شدید؟
امین چناری هستم متولد سال ۱۳۶۹ در دزفول. به هنر و سینما علاقه مندم و در چند سال اخیر سعی کردم با تولید نماهنگ، فیلم کوتاه و مستند، جدی تر در جهت این علاقه مندی ها قدم بردارم. در حال حاضر هم بنا بر وظیفه و نیاز جامعه فعالیت خبری را در قالب طنزی انتقادی بنام مشکل گشا شروع کرده ایم که امیدواریم مشکل گشای شهر عزیزمان دزفول باشد.

 ایده مشکل گشا چطور به ذهنتان رسید؟
اهمیت نقدهای درون گفتمانی در جامعه و مطالبه مردم از مسؤلین ما را بر آن داشت تا با تکیه به جوانان مستعد و هنرمند شهرمان، برای عبور از مافیای خبری استان، اولین طنز انتقادی شهری را در دزفول راه اندازی کنیم. خوشبختانه تجربه موفق طنزهای سیاسی انتقادی در کشور (نظیر دکتر سلام) کمک کرد تا علی رغم محدودیت های موجود در شهرستان این گفتمان را به نحو احسن پیاده سازی کنیم.

در این مجموعه چه اهدافی رو دنبال میکردید و آیا توانستید به اهدافتان برسید؟
چشم پوشی از اهداف و آرمان های دست یافتنی و نیافتنی که رسانه ها برای خود تعریف کرده اند، مشکل گشا بزرگترین آرمان خود را دم زدن از مطالبات و مشکلات مردمی می داند که برای این انقلاب سنگ تمام گذاشته اند؛ پس تا مشکل هست مشکل گشا هست…

در مسیر تولید این طنز با چه سختی هایی روبرو شدید؟
کارگردانی و تولید طنز انتقادی مشکل گشا سختی خاص خود را دارد. حساسیت بالای نوشتن اخبار، صدا پیشگی، عکاسی، تدوین، گرافیک و در نهایت بازبینی و انتشار مراحلی هستند که برای ساخت هر قسمت باید آن ها را گذراند. طبیعتا کنار هم قرار دادن تخصص های لازم توسط جوانانی که در دنیای پر از مشغله امروز دغدغه درس، کار و ازدواج را دارند اندکی سخت و دشوار است که جز با نگاه انقلابی میسر نمی شود.

چه حمایت هایی چه از طرف مسئولین و چه مجموعه های مردمی از شما شد؟
مطمئنا تهیه کنندگان برنامه های انتقادی انتظار تشویق از مسؤلین ندارند و فقط دلگرم به نظرات مردم هستند چرا که نوک پیکان انتقادات این برنامه ها، کم کاری مسؤلین را نشانه رفته است.
از آغاز فعالیت تا بحال شاهد فشارهای زیادی از سوی برخی مسؤلین و اداراتی مثل شهرداری دزفول بوده ایم که گاها در جهت خاموش کردن صدای این رسانه اقدام کرده اند، البته هنوز موفق به این کار نشده و نمی شوند چرا که صدای مردم خاموش نشدنی است. الحمدالله مردم عزیز دزفول با استقبال، حمایت ها و دلگرمی های خود، تلخی برخی مسؤلین را برای ما شیرین کرده اند، ضمن اینکه اجر تحمل این تلخی ها، برای ما محفوظ است.

 

در این مجموعه به مسائل کلان کشوری ضریب میدادید یا به مسائل بومی؟ چرا؟
شناخت ما از فضای شهرستان و دسترسی راحت به اخبار شهر باعث شد که بیشتر اخبار مشکل گشا را مسائل شهری و بومی پر کنند البته در مواجه با موضوعات و مشکلاتی که گریبان گیر مردم خوزستان بوده اند همیشه پیش قدم بوده و سعی کرده ایم صدای واحد مردم استان رو به گوش مسئولین کشوری برسانیم و از حقوق ضایع شده ی خوزستان عزیز دفاع کنیم. گواه صحبت من انتقادات صریح مشکل گشا در موضوعاتی مثل گرد و غبار و انتقال آب است که با استقبال خوب مردم همراه شد.

 

منابع مالی را چطور تامین می‌کردید؟
پاسخ به سؤالتون رو با جمله ای از شهید مطهری شروع میکنم که فرمودند: « با پول میشه کار ایجاد کرد ولی شاهکار نه!»
مطمئنا اگه مجموعه ای دنبال شاهکار باشد مشکلات مالی هم نمیتواند آن را از پا در بیاورد. کمبودهای مالی همراه همیشگی مجموعه های فرهنگی است که ما سعی کردیم از روز شروع فعالیت برای حفظ استقلال خبری، هزینه های مالی را خودمون تأمین کنیم به این امید که ذیل فرمایشات رهبر عزیزمون، نیروهای خودجوش فرهنگی لقب بگیریم.

 

مهمترین عوامل رشد و موفقیت مشکل گشا را چه می دانید؟
مطمئنا نگاه مردم است که به رسانه ها ارزش می دهد. نمی شود ما دیکته را خودمان بنویسیم و خودمان هم نمره بدهیم. این مردم هستند که باید به فرزندان رسانه ای خود نمره بدهند که امیدواریم نمره قابل قبولی از آنها بگیریم.

 

به نظر شما ملاک یک رسانه انقلابی چیست؟
رسانه انقلابی رسانه ای نیست که در ظاهر انقلاب و ولایت را با تیتر درشت بنویسد؛ بلکه مهم تر از حفظ ظاهر، عمل انقلابی این رسانه هاست.
در روزگاری که رسانه های بیگانه با ارائه عشق و محبت های دروغین، برای جوان های ما دایه عزیزتر از مادر شدند و اعتقادشان را سست کردند باید رسانه های انقلابی ما با استفاده از جذابیت های دینی، عشق و محبت جوان هامون رو به دین و انقلاب بیشتر کنند.

تعریف شما از جذابیت های دینی چیست؟
مطمئنا اگر یک لیوان عسل را با بداخلاقی به کودکی بدهیم حاضر نیست به آن لب بزند ضمن اینکه تجربه نشان داده نوجوان و جوان امروز، در برابر رفتارهای سلبی واکنش نشان میدهد. پس نیاز است رسانه های انقلابی ما با اخلاقی پسندیده، طرح ها و ایده های نو ارائه دهند و شیرینی انقلاب را به جوان های ما هدیه بدهند.

برنامه شما برای آینده چیست؟
ان شاالله سعی داریم فعالیت خبری را در سطح استان گسترش بدیم.

آیا تیم شما به غیر از مشکل گشا در حوزه رسانه ای دیگری هم فعالیت داشته است؟
در کنار فعالیت های خبری و با تکیه به استعداد و تخصص اعضای تیم، در زمینه های مختلف رسانه ای از جمله  نماهنگ و مستند ، عکس و کاریکاتور، دکلمه و موسیقی آثاری ارایه کرده ایم که در سایت این مجموعه به نشانی www.moshkelgosha.tv قابل مشاهده هستند.

در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمایید؟
نقد موتور محرک جامعه است که علاوه بر پویایی و شکوفایی مردم، بیداری مسؤلین را بهمراه دارد. مطمئنا شهر بزرگی مثل دزفول مسئولینی بزرگ اندیش و نقدپذیر می طلبد که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رسیدن مدیران شهرستان به این جایگاه باشیم.
در آخر هم ضمن تشکر از شما، جا داره از زحمات دوستان عزیزم آقایان؛ سعید علیزاده ، جمشید زلقی ، پویا اسحاق زاده، مرتضی سخاوت و احمد نوایی پور تشکر کنم که تو تولید مشکل گشا همیشه یار و یاور ما بوده اند.

 

 

بیستمین قسمت طنز انتقادی مشکل گشا

لینک دانلود