گزارش؛

چرا جهان در جلوگیری از بحران آب و هوایی شکست خورده است؟

نتایج یک تحقیقات جدید جهانی نشان می دهد که بخش های مختلف جوامع امروزی نتوانسته اند تغییرات مورد نیاز را برای جلوگیری از تبعات فاجعه بار بحران آب و هوایی بکار بندند و این روند بسیار کُند بوده و یا در برخی موارد حتی رو به عقب بوده است.

روزنامه گاردین نوشت: بررسی های جدید موسسه Systems Change Lab (که پیشرفت تحولات تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان را رصد می کند) نشان می دهد که در بین ۴۰ حوزه مختلف  بخش نیرو، از صنایع سنگین گرفته تا کشاورزی، حمل و نقل، مالی و فناوری هیچ یک نتوانسته اند تغیرات مورد نظر را جهت محدودیت افزایش دما به زیر ۱.۵ درجه سانتی گرادی کره زمین ایجاد کنند.

توافق پاریس که در سال ۲۰۱۵ امضا شده است، جلوگیری از افزایش دمای زمین بیش از ۲ درجه سانتی گراد در قرن جاری و تلاش در جهت محدودیت افزایش دما به زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد نسبت به سطح آن پیش از صنعتی شدن را هدف قرار می دهد.

مساله روند کُند کربن زدایی کشورها که درست چند روز قبل از برپایی اجلاس بزرگ آب و هوایی سازمان ملل در اسکاتلند مطرح شده است بیش از پیش تاکید دارد که جهان چگونه در مهار کردن بحران آب و هوایی بد عمل کرده است.

سال گذشته سطح گازهایی که در گرم شدن کره زمینه تاثیر دارند رکورد جدیدی را ثبت کرد و سازمان ملل متحد هشدار داد که استخراج سوخت فسیلی توسط کشورهای «به طور گسترده ای فراتر» از محدودیت مورد نیاز برای نگه داشتن دمای زمین در زیر ۱.۵ درجه سانتی گراد است.

این گزارش نشان داده که از ژنراتورهای تولید نیروی تجدیدشدنی تا مصرف گوشت و سرمایه گذاری دولتی در بخش سوخت های فسیلی نشانه ای وجود ندارد که پیشرفت لازم برای کاهش و به نصف رساندن انتشار گاز های گلخانه ای در قرن جدید حاصل آمده است. برای این که جهان بتواند دمای زمین را زیر ۱.۵ درجه سانتی گراد نگه دارد نیاز دارد که به طور کامل انتشار گازهای گلخانه ای را تا سال ۲۰۵۰ متوقف کند.

برای تحقق این هدف باید گام های برداشته شده پنج برابر سریع تر شود و روند جنگل زایی سه برابر با سرعت بیشتری پیش رود. احیای اراضی ساحلی سه برابر سریع تر شود و بودجه آب و  هوایی کشورها ۱۳ برابر شود.

این گزارش با این حال نشانه ای امیدبخشی نیز دارد و بیان می کند که سهم جهان از تولید برق خورشیدی و آب در سال ۱۵ درصد در پنج سال گذشته افزایش یافته است و انرژی های تجدیدشدنی به جایگزین مقرون به صرفه ای به جای زغال سنگ در بسیاری از مناطق جهان تبدیل شده است.

این گزارش می افزاید: هر چند پیشرفت ها در جلوگیری از وخامت بحران آب و هوایی در بسیاری از حوزه ها عقب است سه بخش تولید سیمان، فولاد و تلاش ها برای اعمال جریمه به خاطر انتشار کربن راکد است. انتشار گازهای آلاینده از بخش کشاورزی، سهم سفرهای انجام شده توسط خودروها و نرخ جنگل زدایی در مسیر عکس حرکت می کند.

در صورتی که گرمای زمین از محدودیت ۱.۵ درجه سانتی گراد عبور کند کره خاکی به طور فزاینده دستخوش موج های مرگبار گرما، توفان های سیل آسا، سیل های مخرب و آسیب به محصولات کشاورزی خواهد بود و باعث آسیب اقتصادی و آوارگی میلیون ها نفر خواهد شد.

“آنتونی گوترش” دبیر کل سازمان ملل متحد هشدار داده، جهان در صورتی که ضرورت اقداماتی برای مقابله با بحران آب و هوایی  را درک نکند، با «آینده ای جهنمی» مواجه خواهد شد.