پیوستن بانوان اهوازی به پویش “مقلوبه” + عکس

زنان دیار استان خوزستان با طبخ مقلوبه هم‌صدا با زنان مبارز فلسطین، پیام سرنگونی و متلاشی شدن را به حکومت جعلی و اشغالگر اسرائیل دادند.

به گزارش عروج، مقلوبه نوعی غذای فلسطینی است؛ غذاهای سنتی شبیه ته چین که موقع سرو غذا آن را در یک سینی “واژگون” می کنند. غذایی که نماد مبارزات زنان فلسطین بوده و با پخت و واژگون کردن مقلوبه، پیام سرنگونی و متلاشی شدن را به حکومت جعلی و اشغالگر اسرائیل می‌دهند.

 امشب زنان دیار استان شهید پرور خوزستان در گلزار شهدای اهواز در جوار مزار شهدای مدافع حرم اهواز با تاسی به زنان مبارز فلسطین، آیین مقلوبه پلو فلسطینی را برگزار کرده و پیام سرنگونی و متلاشی شدن حکومت اسرائیل را به گوش جهانیان رساندند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حجت عبدالهی مسئول فرهنگی هیئت محبان فاطمه الزهرا(ع) شهرستان اهواز،  در گفت و گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به برگزاری پویش مقلوبه در اهواز، اظهار داشت:مقلوبه یک غذای سنتی در منطقه شامات و مشخصاً فلسطین است اما فقط یک غذای معمولی نیست در واقع مقلوبه در فلسطین به نماد پیروزی و مقاومت و واژگون شدن سلطه دشمنان تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه این حرکت نمادین به حمایت از مردم مظلوم فلسطین انجام شده و ما نیز بر آن شدیم برای اعلام همبستگی با مرابطات الاقصی و همدلی و همراهی این پویش را اجرا کنیم گفت:  جهت همبستگی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین  به صورت نمادین و به صورت خانواده ای در گلزار شهدای اهواز به گرد هم آمدیم .

 روز قدس ستون اقتدار مقاومت فلسطین

وی با اشاره به اینکه میدان‌دار این حرکت بانوان اهوازی هستند گفت: امیدواریم با اجرای این حرکت قوت قلبی برای مردم فلسطین بشود. 

عبدالهی به هدف از برگزاری این مراسم اشاره کرد و گفت: مردم بیشتر با این حرکت که نمادی برای مبارزه شده است بیشتر آشنا می شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه هر حرکت اجتماعی، اعتراضی و انقلابی نیاز به تولید نماد و ادبیات دارد گفت:سرو مقلوبه در مسجدالاقصی حاوی پیام برای رژیم صهیونیستی دارد که به منزله این است که همان گونه که قابلمه‌های مقلوبه وارونه می‌شوند، شما اسرائیلی‌ها هم محکوم به واژگونی هستید و در نهایت مغلوب خواهید شد.

به گزارش تسنیم ، مرابطات الاقصی ؛ بانوان مقاومت یکی از موارد کمتر شنیده شده درباره فلسطین است. بانوانی که خود را وقف مسجدالاقصی کرده‌اند و نگهبانان معنوی این مسجد شریف در برابر دشمن هستند. یکی از جالب‌ترین کارهایی که مرابطات الاقصی انجام می‌دهند، سنّت پخت و توزیع افطاری در ماه مبارک رمضان است. در این ضیافت خلاقانه مقاومت و مبارزه فرهنگی، مرابطات الاقصی تعمداً غذاهایی به سبک ته چین می‌پزند که برای کشیدن آن در ظرف و تعارف به دیگران باید قابلمه را سر و ته و غذا را خالی کرد. این کار را دقیقاً  در مقابل چشمان سربازان اسرائیلی به کنایه از سرنگونی این رژیم انجام می‎دهند.

️مقلوبه غذایی فلسطینی بر پایه برنج وبادمجان است که در سوریه و اردن هم دوستداران زیادی دارد.این غذا شامل گوشت قرمز ،مرغ، بادمجان، کدو، گل کلم ،گوجه سرخ شده و ادویه هفت گانه( به عربی :سبع بهارات )است که درظرف نسوز پخته می شود و ترجمه تحت اللفظی نام آن بادمجان سر و ته است.

دیشب گروهی از بانوان اهوازی  با قابلمه های مقلوبه خود در قطعه شهدای مدافع حرم اهوازحضور پیدا کنند و با این پویش زنان فلسطینی همراهی کنند. ️